چشم امید تولید به ارس
چشم امید تولید به ارس
با توجه به لزوم تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی و روایت توسعه و پیشرفت های به دست آمد در عرصه های مختلف و معرفی آن در جامعه و مردم بر اساس بیانات مقام معظم رهبری، به همت سازمان بسیج رسانه و با همکاری روابط عمومی سازمان منطقه آزاد ارس، نخستین رویداد رسانه‌ای با عنوان جام رسانه امید در قالب تیمی و انفرادی برگزار شد و جمعی از اصحاب رسانه میهمان منطقه آزاد ارس شدند تا پیشرفت ها و توسعه در این منطقه صنعتی را روایت کنند.

به گزارش قلم پرس، ارس یا منطقه آزاد ارس نامی است که کمتر کسی در ایران می‌توان یافت که با آن ناآشنا باشد، منطقه‌ای با آثار زیبای طبیعی و تاریخی در شمال استان آذربایجان شرقی که از گذشته مقصد گردشگران بوده است. اما فارغ از تمام زیبایی‌های طبیعی و تاریخی منطقه آزاد ارس و ظرفیت‌های عظیم سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری این منطقه، آنچه بیش از همه این موضوعات موردتوجه قرار دارد موضوع فعالیت شهرک صنعتی و صنایعی است که گاهی در نوع خود بی‌نظیر هستند.
باتوجه‌به این موضوع و لزوم تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی و روایت توسعه و پیشرفت‌های به دست آمد در عرصه‌های مختلف و معرفی آن در جامعه و مردم بر اساس بیانات مقام معظم رهبری، به همت سازمان بسیج رسانه و با همکاری روابط‌عمومی سازمان منطقه آزاد ارس، نخستین رویداد رسانه‌ای با عنوان جام رسانه امید در قالب تیمی و انفرادی برگزار شد و جمعی از اصحاب رسانه میهمان منطقه آزاد ارس شدند تا پیشرفت‌ها و توسعه در این منطقه صنعتی را روایت کنند.

تولید قیر در شمال غرب کشور
در ابتدای کار برای بازدید از یک واحد صنعتی راهی شدیم، بوی نفت می‌آمد! انگار محصولشان ترکیباتی از نفت بود، کمی جلوتر رفتیم، روی تابلو سر درب واحد نوشته بود «شرکت تولید قیر نگین فخر آذربایجان» وارد یک مجموعه تولید قیر شده بودیم.
اینجا در شمالی‌ترین منطقه آذربایجان شرقی خبری از پالایشگاه نفتی عظیمی نبود چرا که همیشه وقتی موضوع تولید قیر را می‌شنویم ذهن‌ها در ابتدا وجود پالایشگاه‌های بزرگ را متصور می‌شود، اما اینجا چاه نفتی نبود در عوض کارخانه تولید قیر با بالاترین کیفیت فعال بود.
این شرکت از سال ۸۶ به‌عنوان اولین تولیدکننده بخش خصوصی قیر در کشور فعالیت خود را شروع کرده و بر اساس آنچه محسن محمدزاده مدیر مجموعه گفت: این شرکت برای ۴۰ نفر به شکل مستقیم و ۲۰۰ نفر به طور غیرمستقیم اشتغال‌زایی ایجاد کرده است و توانسته گامی مهم در بحث اشتغال‌زایی که دغدغهٔ رهبری و نیاز کشور است بردارد.
این مجموعه تولیدی باتوجه‌به داشتن تمام استانداردهای جهانی جزو صادرکنندگان برتر کشور است و روزانه ۲ هزار و ۲۰۰ تن قیر به کشورهای ترکیه، آذربایجان، ارمنستان، گرجستان و افغانستان صادرات دارد.

گلخانه مقصد دوم تولید میوه های استوایی

مقصد دوم بازدید از پروژه یک گلخانه بود؛ اما با محصولاتی متفاوت، از چند صد متر دورتر سازه‌های فلزی آن دیده می‌شد، به گفته جعفری مهر مدیر سرمایه‌گذاری منطقه آزاد ارس، طی این پروژه با تلاش شرکت «گوزل طبیعت ارس» گلخانه پلاستیکی و شیشه‌ای و باغ میوه‌های استوایی به‌صورت روبازِ مدرن به‌عنوان پایلوت تا اردیبهشت‌ماه احداث می‌شود.
طبق گفته مسئولان این مجموعه، حجم سرمایه‌گذاری اولیه برای این پروژه ۴ همت برآورد شده است که با بهره‌برداری از آن برای ۴۰۰ نفر در ۲۲۷ هکتار اشتغال‌زایی ایجاد می‌شود و با تولید محصولات استوایی مثل موز، آناناس، بلوبری و گیاهان دارویی قسمتی از نیازهای داخلی برطرف خواهد شد و بخشی دیگر نیز به کشورهای اطراف صادر خواهد شد.

 تولید روسری ایرانی با سرمایه‌گذاری خارجی
ادامه بازدیدها وارد مجموعه‌ای می‌شویم که متمایز با سایر واحدهای تولیدی و صنعتی است، واحدی که با رنگ و پارچه سروکار دارد و فضایی پر از رنگ و نشاط را برای کارکنان و بازدیدکنندگان از این واحد به نمایش می‌گذارد، اینجا واحد تولید روسری است. از نوع صحبت‌های مدیران ارشد متوجه می‌شویم ملیت ترکیه‌ای دارند؛ بیشتر که پرس‌وجو می‌کنیم متوجه می‌شویم ۵۰ درصد سهام این کارخانه را فردی از ترکیه دارد.
طبق گفته امراه آیدین سهام‌دار عمده این کارخانه، فعالیت مجموعه از ۲۰ سال پیش شروع شده و پنج سال است که به منطقه آزاد ارس منتقل شده است و در حال حاضر برای ۶۰ نفر کارگر با ۷۰ درصد ملیتِ ایرانی، ایجاد اشتغال کرده است.
این کارخانه ظرفیت تولید ۱۸ میلیون عدد روسری و شال در سال دارد و به‌زودی ظرفیت اشتغال این مجموعه به ۱۵۰ الی ۲۰۰ نفر افزایش خواهد یافت.

 

چرخش چرخ زندگی زنان پای چرخ خیاطی

ازآنجاکه کرمان تمام می‌شود وارد یک مجموعه دیگر می‌شویم، صدای صحبت بانوان پای چرخ‌های خیاطی در میان انبوه پارچه‌های کت‌شلوار شنیده می‌شود. ۸۵ درصد کارگران آن واحد را بانوان تشکیل می‌دهند و طبق گفته مدیر مجموعه فعالیت کارخانه از سال ۱۳۹۹ با ۱۵ نفر آغاز شده است و ماهیانه پنج هزار دست کت‌شلوار تولید کرده و به بازارهای داخلی و کشورهای استرالیا، آذربایجان، ترکیه، ارمنستان ارسال می‌کند. در آینده‌ای نزدیک این مجموعه به‌جای دیگری با مساحت پنج هزار متر انتقال‌یافته و ظرفیت اشتغال‌زایی آن نیز به ۱۸۰ نفر افزایش خواهد یافت.

 شرکت‌های دانش‌بنیان پیش‌گام در تولید
در ادامه سراغ مجموعه دیگری می‌رویم، در ابتدای ورودی کارخانه پیام‌های ممنوعیت استفاده از گوشی و دیگر پیام‌های انضباطی در دیوارهای کارخانه به چشم می‌خورد که همهٔ این پیام‌ها نشان از حساسیت و جدی بودن مدیر این کارخانه دارد. این دقیق بودن به‌اندازه‌ای است که کارگران حتی لحظه‌ای چشم از قطعاتی که در حال مونتاژ هستند برنمی‌دارند تا نگاهی به خبرنگاران بیندازند.
وقتی از حامد آیرملو مدیر کارخانه بابت این نظم و انضباط این کارخانه می‌پرسیم می‌گوید: چون این شرکت دانش‌بنیان است باید با تمامی کارخانه‌ها متفاوت باشد.
شرکت سایان الکتریک از سال ۹۷ احداث شده است که ۵۰ نفر در آن مشغول به کار هستند و در آینده‌ای نزدیک نیز به محل جدید اهدایی منطقه آزاد ارس که مساحتی حدود ۱۰ هزار متر دارد جابه‌جا خواهد شد و با این جابه‌جایی تعداد کارکنان به ۱۵۰ نفر افزایش خواهد یافت.
تولیدات این مجموعه چراغ‌های ال‌ای‌دی هستند که سه و پنج سال گارانتی دارند که به گفته حامد آیرملو ظرفیت تولید این کارخانه ماهانه ۲۰ هزار چراغ ال‌ای‌دی است که بخشی از آن در بازار داخلی عرضه شده و بخشی دیگر به کشورهای ارمنستان، ترکیه، عراق، آذربایجان صادر می‌شود.

 

انتهای پیام/