وضعیت کیفی چاپ و نشر شایسته آذربایجان نیست/ تجلیل از خبرنگار فارس فعال در عرصه فرهنگ کتاب
وضعیت کیفی چاپ و نشر شایسته آذربایجان نیست/ تجلیل از خبرنگار فارس فعال در عرصه فرهنگ کتاب

[ad_1] وضعیت کیفی چاپ و نشر شایسته آذربایجان نیست/ تجلیل از خبرنگارانفعال در عرصه فرهنگ کتاب مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت: حوزه چاپ و نشر کتاب از نظر کمیت در سطح مطلوبی بوده ولی به لحاظ کیفیت وضعیت موجود شایسته کشور ما و منطقه عالم خیز آذربایجان نیست. به گزارش قلم پرس،از […]

[ad_1]

وضعیت کیفی چاپ و نشر شایسته آذربایجان نیست/ تجلیل از خبرنگارانفعال در عرصه فرهنگ کتاب


مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت: حوزه چاپ و نشر کتاب از نظر کمیت در سطح مطلوبی بوده ولی به لحاظ کیفیت وضعیت موجود شایسته کشور ما و منطقه عالم خیز آذربایجان نیست.

به گزارش قلم پرس،از تبریز، امروز همزمان با هفته کتاب مراسم تجلیل از فعالان و مروجین فرهنگ کتاب و کتابخوانی در حوزه های مختلف در تالار خاقانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی برگزار شد.

همچنین از کتاب ” مجموعه اسناد تاریخی ایران و روسیه در قفقاز ”  تالیف دکتر محمدعلی پرغو دانشیار دانشگاه تبریز رونمایی گردید.

سیدقاسم ناظمی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در این مراسم کتاب را شریف‌ترین رسانه‌ای اعلام کرد که نقش مهمی در تولید و انتقال علم بر عهده دارد و با پیشینه‌ای که در تاریخ بشری دارد معانی بزرگی را از نسلی به نسل دیگر منتقل کرده است.

وی ادامه داد: طی سالیان اخیر رسانه‌های متعددی به جمع رسانه‌های دیداری و شنیداری اضافه شده‌اند و در ابعاد گوناگون فعالیت می‌کنند ولی نتوانسته‌اند جایگزین رسانه کتاب شوند.

ناظمی در ادامه از سه علامه تبریزی( علامه طباطبایی، امینی و جعفری) به عنوان مجاهدان حوزه علم و نشر و فکر و فلسفه نام برد و اظهار داشت: برای تبریز افتخار بزرگی است که هفته کتاب به نام و یاد علامه طباطبایی نامیده شده و ما به واسطه نام و یاد این بزرگان و عالمان مجاهد باید در برگزاری آیین‌های ویژه هفته کتاب اهتمام بیشتری داشته باشیم.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با اشاره به وضعیت چاپ و نشر در کشور خاطرنشان کرد:شرایط امروز حوزه نشر تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار گرفته است، در برخی بخش‌ها به حوزه نشر آسیب وارد شده که این موضوع به کتاب سازی منتهی شده و باعث گردیده از لحاظ کمیت در سطح مطلوبی بوده ولی از نظر کیفیت وضعیت موجود شایسته کشور ما و منطقه عالم خیز آذربایجان نیست و سرانه مطالعه در کشور با توجه به قدمت و پیشینه تاریخی ما سازگار نبوده و همخوانی ندارد.

ناظمی با اشاره به گنجینه  کتاب های خطی در کتابخانه مرکزی تبریز اظهارداشت: در گنجینه کتابخانه مرکزی تبریز پیشینه تاریخی این شهر و منطقه بسیار درخشان و شکوهمند ذکر شده و نگهداری می شود ولی اکنون متاسفانه با جایگاه رفیعی که قبلا داشتیم فاصله داریم.

وی به مشارکت مردم در چاپ و انتشار کتاب اشاره کرد و گفت: در روزگاران گذشته شاهد نشر کتاب هایی بودیم که با حمایت مردمی منتشر شده است، این تلقی و تصور که در همه حوزه ها به سراغ دولت برویم تصور اشتباهی است بنابراین باید به فکر نهادهایی باشیم که یاریگر کتاب هستند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی تصریح کرد: تجلیل از فعالان عرصه  کتاب و کتابخوانی باعث می شود جامعه با کتاب، تولید عمیق فکری و فرهنگی ارتباط نزدیک داشته در آسیب های اجتماعی و رفتارهای غیر منطقی کاهش یابد.

براساس این گزارش، در این مراسم از معصومه درخشان خبرنگار خبرگزاری فارس به عنوان خبرنگار فعال عرصه فرهنگ کتاب و کتابخوانی تجلیل شد.

انتهای پیام/ ۶۰۰۲۰


[ad_2]