وضعیت دریاچه ارومیه باید به گفتمان ملی تبدیل شود
وضعیت دریاچه ارومیه باید به گفتمان ملی تبدیل شود
مدیر دفتر منطقه‌ای ستاد احیاء دریاچه ارومیه در استان آذربایجان‌‌شرقی از افزایش 84 سانتی‌متری تراز آب دریاچه خبر داد و گفت: با توجه به اهمیت دریاچه ارومیه و بحران آب، مسئله این دریاچه باید به گفتمان ملی و دغدغه روزمره افراد جامعه تبدیل شود.

به گزارش قلم پرس، خلیل ساعی امروز در مراسم معرفی سفیران دریاچه ارومیه با بیان اینکه اگر امروز ستادی شکل نمی‌گرفت و با توجه به روند کاهشی ۴۵ سانتی‌متر، امروز شاهد یک تالاب با آب کم بودیم، اظهار داشت: سال گذشته رحمت‌ الهی نیز شامل استان شد و با توجه به این موضوع تراز دریاچه در ۱۷ آذر ماه ۱۲۷۱٫۲۴ متر بوده که این میزان نسبت به مشابه سال گذشته ۸۴ سانتی‌متر افزایش داشته است.

وی افزود: یکی از تهدیدهای اصلی پیش روی دریاچه ارومیه، موضوع تبخیر آب دریاچه است و اگر راهکارهای کاهش و جلوگیری از تبخیر را به صورت علمی تحقق ببخشیم، در مسیر احیای دریاچه ارومیه به توفیقات بسیار بزرگی دست خواهیم یافت.

مدیر دفتر منطقه‌ای ستاد احیاء دریاچه ارومیه در آذربایجان‌شرقی اضافه کرد: دولت تصمیم گرفت تا دریاچه را احیا کند و مطالعات این موضع را به دانشگاه سپرد که نتیجه این مطالعات ۲۶ راهکار مصوب کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه است.

ساعی در ادامه با اشاره به اهمیت راهکارهای ۲۶گانه، خاطرنشان ساخت: احیاء دریاچه ارومیه جز با مشارکت عمومی قابل احیا نیست، بحث‌های فنی جای خود را دارد اما بحث‌های فرهنگی به مراتب بیشتر از مباحث فنی پاسخگوی مسائل است.

ساعی با بیان اینکه موضوع دریاچه ارومیه باید به گفتمان ملی و دغدغه روزمره افراد جامعه تبدیل شود، ادامه داد: با توجه به اهمیت موضوع دریاچه ارومیه، این موضوع و بحث صرفه‌جویی در مصرف بهینه آب باید در میان خانواده‌ها و فرزندان به خوبی تبیین شود تا شاهد برداشتن گام‌هایی  در این زمینه باشیم و قطعا در این صورت بسیاری از تهدیدهای کم آبی جبران خواهد شد.

وی با اشاره به نقش موثر هنرمندان در تبیین مسائل و گفتمان‌سازی موضوع دریاچه ارومیه در جامعه، بیان داشت: مطرح کردن هنرمندانه و هنری مباحث، همیشه تاثیر مهمی در بین افراد جامعه داشته و همیشه ماندگار است.

در ادامه این مراسم، حسن علیزاده‌پروین رئیس هیات مدیره کانون بازنشستگان صدا وسیمای آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه هنرمندان نقش بسزایی در انتقال مفاهیم به عموم جامعه را دارند، گفت: بدون مشارکت مردم هیچ بحرانی را نمی‌توان مدیریت کرد و موضوع دریاچه ارومیه نیز باید به یک دغدغه اجتماعی و همگانی تبدیل شود.

عضو شورای فرهنگی و اجتماعی دریاچه ارومیه در آذربایجان‌شرقی، خاطرنشان ساخت: عملکرد سفیران دریاچه مورد ارزیابی قرار گرفته و گزارش نهایی از این عملکرد به ستاد ارائه خواهد شد.

علیزاده‌پروین، اضافه کرد: با توجه به اهمیت آب و موضوع دریاچه ارومیه در زندگی ما، در قبال احیاء دریاچه ارومیه موظف هستیم تا روزی دوباره شاهد حضور فرزندانمان در کنار دریاچه و رونق گردشگری دریاچه باشیم.

طی این مراسم ۵۰ نفر از اعضای کانون بازنشستگان صدا و سیمای مرکز آذربایجان‌شرقی به عنوان سفیر مصرف بهینه آب و احیاء دریاچه ارومیه از طرف دفتر منطقه‌ای این ستاد در استان آذربایجان‌شرقی معرفی شدند.