وضعیت آشفته و ویران محوطه مقبره الشعرا آرامگاه ۴۰۰ شاعر نامی ایران
وضعیت آشفته و ویران محوطه مقبره الشعرا آرامگاه ۴۰۰ شاعر نامی ایران

[ad_1] فرماندار تبریز گفت: وضعیت آشفته و ویران محوطه مقبره الشعرا زیبنده تبریز نیست. به گزارش قلم پرس،از تبریز، جعفری آذر امروز در جلسه بررسی مشکلات مقبره الشعرا با انتقاد از طولانی شدن عملیات اجرایی پروژه مقبره الشعرا، گفت: چندین سال است پیرامون مقبره الشعرا و بنای اصلی با ورق‌های شیروانی حصارکشی شده و منظر […]

[ad_1]


فرماندار تبریز گفت: وضعیت آشفته و ویران محوطه مقبره الشعرا زیبنده تبریز نیست.

به گزارش قلم پرس،از تبریز، جعفری آذر امروز در جلسه بررسی مشکلات مقبره الشعرا با انتقاد از طولانی شدن عملیات اجرایی پروژه مقبره الشعرا، گفت: چندین سال است پیرامون مقبره الشعرا و بنای اصلی با ورق‌های شیروانی حصارکشی شده و منظر بدی را از خود برای شهروندان، اهالی منطقه، میهمانان و مسافران بجای گذاشته است.

وی افزود: این وضعیت آشفته، ویران و رها شده زیبنده تبریز نیست و دستگاه‌های مرتبط باید با اقدام جهادی مشکلات محوطه را در ضلع شمالی و جنوبی با فوریت رفع نموده و محیط را بشکل زیبا آماده پذیرایی از میهمانان تابستانی کنند.

جعفری‌آذر با انتقاد از طراحی سازه چند صد میلیارد تومانی در زیرزمین ضلع شمالی که ضرورت و کاربری آن چندان معلوم نیست و بیشتر شبیه سردخانه می‌باشد، خاطرنشان کرد: مقبره الشعرا یکی از قطب‌های گردشگری آذربایجان و همچنین محل تفریح همشهریان و اهالی منطقه می‌باشد و شهرداری تبریز تا آخر خردادماه امسال نسبت به یکسان سازی محوطه، پوشش سازه‌ها و گودال‌ها، گل‌کاری محوطه، ایمن سازی سازه‌ها و تملک مغازه‌های واقع در اول تکیه حیدر برای تسهیل عبور و مرور بطرف مقبره الشعرا اقدام نماید.

همچنین در ادامه این جلسه، اعضای حاضر از پروژه‌های پیرامون مقبره الشعرا و  محله حیدر تکیه‌سی نیز بازدید کردند.

 

مجموعه تاریخی مقبره الشعرای تبریز در محله تاریخی «سرخاب» حدود ۸۰۰ سال قدمت دارد و بر اساس اسناد و منابع تاریخی بیش از ۴۰۰ شاعر، عارف و ادیب در آن مدفون بزرگان شعر و ادب ترکی آذربایجانی از جمله استاد شهریار، اسدی طوسی، قطران تبریزی، همام تبریزی، ثقه الاسلام، خاقانی شروانی، ظهیر فاریابی، مجیر بیلقانی و میرزا طاهر است روزگاری قرار بود به یک پردیس فرهنگی و هنری تبدیل شود ولی حالا همین یک نماد نیز در حال فرسوده شدن و تخریب است.

با اینکه مقبره الشعرا در سال‌های نه چندان دور به عنوان چراغ همیشه روشن فرهنگ شهر تبریز شناخته می‌شد ولی حالا به گورستان متروکه‌ای تبدیل شده تا حدی که دیگر کسی به سراغ این بزرگان خفته در خاک این منطقه نمی‌آید و خاموشی این نماد زیبا و فراموش‌نشدنی از صدها متر این طرف‌تر فریاد می‌زند.
بازسازی این مکان از سال ۱۳۵۲ آغاز شد و در ابتدا قرار بود مقبره الشعرا همچون حافظیه و سعدیه به پردیس فرهنگی بزرگی تبدیل شود ولی بعداز سال‌ها کار فقط یک زیرزمین و یک نماد تحویل مردم شد.

با تمام این اوصاف و وعده‌هایی که از سوی مسؤولان امر داده می‌شود امیدواریم تا هرچه سریع‌تر شاهد اتمام پروژه بازسازی مقبره الشعرای تبریز باشیم و ادارات و نهادهای مختلف به دور از بروکراسی‌های اداری و پاسکاری های معمول، برای تکمیل پروژه تلاش کنند.

 

انتهای پیام/


[ad_2]