وزیر فرهنگ: مقبره الشعرا گواه عظمت فرهنگی آذربایجان است
وزیر فرهنگ: مقبره الشعرا گواه عظمت فرهنگی آذربایجان است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه آذربایجان قلب تپنده ایران اسلامی است، گفت: وقتی از تبریز صحبت می‌کنیم منظورمان این میراث گرانقدر نیست بلکه مردمان بزرگ، اصحاب فرهنگ و هنر است؛ مقبره‌الشعرای تبریز گواه عظمت فرهنگی این خطه است.

به گزارش قلم پرس،محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز در مراسم بزرگداشت استاد شهریار و روز ملی شعر و ادب فارسی اظهار کرد: تبریز و آذربایجان نقش مهمی را در همه داشته‌های فرهنگی و تمدنی ایران با عظمت دارد؛ تبریز تنها یک شهر نیست و یک جغرافیا نیست، آذربایجان و تبریز در تمام این تاریخ پرعظمت ایران یک نقش بی‌بدیل و تمدن‌ساز داشته است.

مقبره الشعرا گواه عظمت فرهنگی آذربایجان است

وی ادامه داد: وقتی از تبریز صحبت می‌کنیم منظورمان این میراث گرانقدر نیست بلکه مردمان بزرگ، اصحاب فرهنگ و هنر است؛ مقبره‌الشعرای تبریز گواه عظمت فرهنگی این خطه است.

آذربایجان قلب تپنده ایران اسلامی است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: تدفین ۴۰۰ شاعر بزرگ در یک مکان عظمت فرهنگی تبریز را به رخ جهانیان می‌کشد و این خطه قلب تپنده ایران اسلامی است.

وی گفت: در همه تحولات تبریزی‌ها پیشگام بودند؛ در تاریخ ۵۰۰ ساله تاسیس ایران نوین که با محوریت مودت به اهل بیت‌(ع) شکل گرفته است در این مرز مذهب و ارادت به خاندان آل‌الله در محوریت این گفتمان جدید بوده و تولیدات فرهنگی هنری  در این منطقه صورت گرفته و یک دوره جدید و زایش تمدنی در این منطقه آغاز شد.

اسماعیلی گفت: آنهایی که تاریخ تحولات ایران را دنبال می‌کنند می‌دانند اتفاقی که در ۴۰۰ سال قبل شکل گرفت بنای یک سازه جدید تمدنی بر محور نظام مدنی شیعی شکل داد و ما الان وقتی از تبریز حرف می‌زنیم از مواحیث ایران صحبت می‌کنیم زیرا غیری وجود ندارد.

وی ادامه داد: نابرابری در جنگ ایران و روس که در مشروطه به قله رسیده است، حاکی از این مقاومت آذربایجان است. به همین دلیل است وقتی روز شعر و ادب فارسی به نام شهریار بزرگ نام می‌گذاریم، آن چیزی که در اذهان ساطع می‌شود وحدت و انسجام ملی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز کرد: افتخار می‌کنیم شهریاری که فرزند این خطه است و اشعاری همچون حیدربابا، خان ننه را سروده، در کنار آن در قله شعر و ادب فارسی قرار دارد.

شهریار علم‌دار شعر آئینی

وی با بیان اینکه شهریار در دوره‌ای زیست داشت که ایران آماج تفکرات جدید بود، ادامه داد: احزاب و گرایش‌های چپ جولان می‌دادند که در این مناطق پررنگ‌تر هم بود اما شهریار علم‌دار شعر آئینی می‌شود و در مدح مولایمان امیرالمومنین(ع) اشعاری را به زبان می‌آورد.

اسماعیلی گفت: شهریار در جایگاه نماد شعر و ادب فارسی قرار گرفته است و ما همه به او افتخار می‌کنیم؛ امروز ایران فرهنگی ما که مرزهای گسترده‌ای دارد، یکی از نمادهای اصلی‌اش شهریار و شعرهایش است.

وی خاطرنشان کرد: ما به شهریار، زندگی، اشعار، سیره، سلوک، معنویت، شخصیت، عقلانیت و انقلابی‌گری این شخصیت بزرگ درود می‌فرستیم؛ او برای همیشه در تارک تاریخ این مرز و بوم ایستاده است و یکی از مظاهر عمده و اصلی در انسجام و هویت ملی ایرانی‌هاست.

تبریز نماد فرهنگ و ادب

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه امید است که استعدادهای در فرهنگ و هنر آذربایجان راه استاد شهریار را بروند، افزود: هرکدام از مفاخر آذربایجان نماد کشور هستند و خود تبریز نماد فرهنگ و ادب است.

وی یادآور شد: همه قفقاز و آسیای شمالی و خاورمیانه و غیره متاثر از فرهنگ و نماد ایرانی است.

اسماعیلی با تاکید بر اینکه باید نسل جدید و فرزندان آذربایجان با مفاخر خود آشنا شده و با آن انس بگیرند، گفت: ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خدمت شما هستیم، امسال دولت گام‌های بلندی برداشته و گره‌های کور دهه‌های گذشته را در همین دو سال با همت بلند دولت باز کرده است و راه برای شکوفایی اصحاب فرهنگ و هنر باز شده است.

وی اشاره کرد: پروژه و طرح‌های عمرانی استان و کشور با شتاب فراوانی در حال اجراست و قرار است یک مکان مناسب در حد و اندازه شعر آذربایجان در استان در حال تبیین است.

انتهای پیام/