وزیر فرهنگ درتبریز از چه کسانی تجلیل کرد
وزیر فرهنگ درتبریز از چه کسانی تجلیل کرد

همزمان با همایش ملی روز شعر و ادب فارسی از هفت تن از فعالان فرهنگ و هنر آذربایجان شرقی و خانواده استاد شهریار و خانواده استاد کریمی مراغه ای تجلیل شد. به گزارش قلم پرس،از تبریز، همزمان با روز ملی شعر و ادب فارسی و با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از حسن تقی […]



همزمان با همایش ملی روز شعر و ادب فارسی از هفت تن از فعالان فرهنگ و هنر آذربایجان شرقی و خانواده استاد شهریار و خانواده استاد کریمی مراغه ای تجلیل شد.

به گزارش قلم پرس،از تبریز، همزمان با روز ملی شعر و ادب فارسی و با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از حسن تقی زاده کرمانی، مختار صدرمحمدی، جواد شریف نژاد، جلال محمدی، امیرعلی آذرطلعت، شهرام آبرومند و اصغر عباسپور، هفت فعال فرهنگی استان تجلیل شد.

گفتنی است: استاد امیرعلی آذرطلعت در بهار سال ۴۴ خورشیدی در محله ی سرخاب تبریز در جوار مقبره الشعرا در یک خانواده مذهبی چشم به دنیا گشود. وی از ۱۴ سالگی شروع به شعر گفتن کرده و از اولین افراد دایرکننده کلاس های ادبی در تبریز بوده است. 

آذرطلعت تاکنون سه جلد شعر منتشر کرده و در کنار آن، کار تحقیقی از جمله تصحیح دیوان مسیح کاشانی، شرح دیوان پروین اعتصامی و تصحیح و شرح دیوان ظهیر فاریابی را انجام داده است.

همچنین جواد شریف نژاد متولد سال ۴۷ در ارومیه بوده و مدیرعاملی بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان، ریاست دبیرخانه تبریز ۲۰۱۸، فرمانداری شهرستان ارومیه و عضویت در بنیاد نخبگان استان را در کارنامه خود دارد.

استاد مختار صدرمحمدی، متولد سال ۱۳۴۴ در شهرستان هریس بوده و دوران تحصیل خود را در شهر تبریز گذرانده است. وی در اواخر دهه ۶۰، وارد حوزه شعر و محافل ادبی و امور فرهنگی شده است. 

وی در حال حاضر مدیر مجموعه مقبره الشعرای تبریز بوده و ریاست انجمن ادبی تبریز و فعالیت در انجمن ادبی شهریار، شورای شعر و موسیقی استان، عضویت در شورای سیاست گذاری چندین کنگره ملی و بین المللی شعر و ادبیات و چاپ چندین کتاب فاخر را در کارنامه خود دارد. 

اصغر عباس پور متولد سال ۱۳۳۰ در تبریز بوده که در سال ۶۵ اقدام به تاسیس کتابفروشی مولی کرده و در سال ۷۲ نیز وارد عرصه نشر شده است و هم اکنون مدیریت انتشارات آیدین را بر عهده دارد که این انتشارات تاکنون بالای ۵۰۰ عنوان کتاب منتشر کرده است.

استاد شهرام آبرومند متولد تبریز بوده و در حوزه موسیقی و خوانندگی فعالیت دارد.

وی در محضر اساتیدی چون محمدرضا شجریان، پرویز مشکاتیان و محسن کرامتی تلمذ کرده و برگزاری کنسرتهای مختلف در داخل کشور و کشورهای مختلف از جمله هلند، بلژیک، سوئد، فنلاند، قرقیزستان، تاجیکستان و… را در کارنامه هنری خود دارد.

انتشار آلبومهای نغمه چنگ و پنهانک از دیگر فعالیتهای هنری وی محسوب می‌شود.

آبرومند مدرس دانشگاه علمی کاربردی و هنرستان موسیقی اقبال آذر است.

همچنین استاد حسن تقی‌زاده کرمانی متولد  ۱۳۴۰ تبریز و از استادان بنام خوشنویسی ایرانی است.

وی از سال ۱۳۵۰ خوشنویسی را آغاز و نزد اساتید بزرگ، فنون خطوط نستعلیق، شکسته نستعلیق، نسخ و ثلث را فراگرفت.

استاد کرمانی از سال ۱۳۶۰ به عنوان مدرس انجمن خوشنویسان ایران در شهر تبریز مشغول تعلیم خوشنویسی شد و اولین خوشنویس در استان آذربایجان شرقی می باشد که در سال ۱۳۸۷ به درجه استادی نائل گردید.

استاد کرمانی همزمان با هنر خوشنویسی، بیش از ۲۵ سال در موسیقی و ردیفهای آواز ایرانی فعالیت چشمگیر دارد .

وی در سال ۱۳۸۶ موفق به کسب درجه فوق ممتاز در خوشنویسی و یکسال بعد به درجه استادی دست یافت. وی همچنین دارای نشان درجه یک هنر از سوی وزارت ارشاد اسلامی می باشد.

استاد جلال محمدی نیز، متولد ۱۳۴۶  شاعر و نویسنده‌ی تبریزی است که فعالیت در حوزۀ شعر را از سال ۱۳۶۲ آغاز کرده است.

ارمغان آفتاب، هبوط  ، تیغ و تغزل، گزیده شعر، قبیله خورشید، به رسم طایفه عشق ، ماه و دریا، کتاب آرزو،  بیزیم قبیله‌میز قبله‌میز بیردی، قافله قفقاز، شهریار، انقلاب اسلامی و قفقاز، شورمحشر، مکتب شعر عاشورایی آذربایجان، مذهب پروانه، بر ستیغ صبح، ستاره بدر، گلهای عاشورایی و دیدار در ساحل  ازجمله کتابهای منتشر شده استاد محمدی است.

انتشار بیش از ۲۰۰ مقاله در موضوعات مختلف فرهنگی، سیاسی و ادبی در مطبوعات محلی و کشوری و… سردبیری روزنامه میثاق و روزنامه آذربایجان ازجمله دیگر فعالیتهای فرهنگی وی محسوب می‌شود.

استاد محمدی دبیری و داوری دهها جشنواره فرهنگی و ادبی در سطح ملی و استانی را نیز در کارنامه فعالیتهای فرهنگی خود دارد.

برای دیدن گزارش تصویری اینجا را کلیک کنید.

پایان پیام/۶۰۰۲۷