ورزش همگانی باید به یک فرهنگ تبدیل شود/ رسانه‌ها و گروه‌های مرجع، مردم را به سمت ورزش همگانی ترغیب کنند
ورزش همگانی باید به یک فرهنگ تبدیل شود/ رسانه‌ها و گروه‌های مرجع، مردم را به سمت ورزش همگانی ترغیب کنند

استاندار آإربایجان شرقی با بیان اینکه ورزش همگانی در بین جامعه استانی باید به یک فرهنگ تبدیل شود، گفت: در این راستا رسانه‌ها و گروه‌های مرجع، بایستی مردم را به سمت ورزش همگانی ترغیب کنند به گزارش قلم پرس به نقل از خبرگزاری فارس، اسماعیل جبارزاده امشب در نشست شورای ورزش همگانی استان، با بیان اینکه این نشست […]

استاندار آإربایجان شرقی با بیان اینکه ورزش همگانی در بین جامعه استانی باید به یک فرهنگ تبدیل شود، گفت: در این راستا رسانه‌ها و گروه‌های مرجع، بایستی مردم را به سمت ورزش همگانی ترغیب کنند

به گزارش قلم پرس به نقل از خبرگزاری فارس، اسماعیل جبارزاده امشب در نشست شورای ورزش همگانی استان، با بیان اینکه این نشست باید شورای سیاست‌گذاری ورزش همگانی استان باشد، اظهار داشت: سیاست‌های ماه‌های آینده ورزش همگانی در بخش‌های مختلف در این نشست‌ها تصمیم‌گیری شود.

وی با اشاره به آمار ارایه شده در خصوص آمار پایین جمعیت تحت پوشش ورزش همگانی در کشور ما نسبت به کشورهای پیشرفته، افزود: اینکه کشورهای پیشرفته در بحث ثروت و علم مقام اول را دارند و موفقیت‌هایی که بخش‌های مختلف دارند، به این مساله مرتبط می‌شود که انسان‌های سالمی دارند.

جبارزاده اضافه کرد: وقتی درصد جمعیت تحت پوشش ورزش همگانی در یک قاره بیش از همه قاره‌ها بوده،  نشان دهنده این است که اگر موفقیت‌هایی نیز برای آن کشور و قاره نصیب شده بی‌حساب و  کتاب نبوده و بر اساس برنامه‌ریزی و کار روی انسان‌ها بوده و همه معتقدیم که ثروت اصلی و زیربنایی همه کشورها عبارت از نیروی انسانی سالم است.

۲۳ درصد جمعیت کشور تحت پوشش ورزش های همگانی قرار دارند

وی ادامه داد: تنها نیروی انسانی سالم و توانمند است که می‌تواند نقش خود را در اقتصاد و صنعت و تولید و مسایل اجتماعی بروز دهد، لذا اینکه می‌بینیم تنها ۲۳ درصد در جمهوری اسلامی  تحت پوشش ورزش‌های همگانی هستند و این آمار در کشوری که قبولشان نداریم ۸۳ درصد است، وجد این فاصله جای نگرانی دارد.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه در کشورهای توسعه یافته حتی در مسایل روزمره نیز برای ورزش اهمیت قایل هستند و ورزش جزو یکی از پارامترهایی است که وقتی فردی خود را معرفی می‌کند می‌گوید که این ورزش را نیز انجام  می‌دهند، گفت: ما نیز باید بر فرهنگ‌سازی این مساله در جامعه کار کنیم به طوری که ورزش و فعالیت بدنی جزو امتیازات فردی باید باشد.

وی ادامه داد: این همه مقام معظم رهبری با فرمایشات و اعمال خود نشان می‌دهند و اینکه حتی در برخی سفرها اجازه فیلمبرداری از ورزش صبحگاهی را می‌دهند نشان دهنده این است که ایشان با آن همه مشغله کاری برای ورزش اهمیت قایل بوده و زمان می‌گذارند.

جبارزاده گفت: در جلسه‌ای در حضور ایشان بودیم و برخی مسئولان مرتبا می‌گفتند که بودجه نداریم و از اینگونه بحث‌ها که مقام معظم رهبری فرمودند برای کوهنوردی چه تجهیزاتی نیاز است؟ کمی همت می‌خواهد، پس باید گفت تجهیزات و امکانات لازم برای ورزش از جنس همگانی عبارت از اراده و همت است.

وی ادامه داد: باید مردم را تشویق و ترغیب کنیم این همت و اراده را ایجاد کنیم که برای سلامت خود و خانواده حتما باید این کار را انجام دهند.

استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه گاهی برخی بزرگان فرموده‌اند که اگر بنا باشد چیزی بر شریعت اضافه کنیم حفظ سلامت و ورزش کردن است، ادامه داد:  ما نیز بیش از این نمی خواهیم و در این راستا باید همه رسانه ها و واعظان این اراده را داشته باشند که مردم را به سمت ورزش همگانی ترغیب کنند.

وی بیان کرد: اینکه امروز سلامتی در کنار دیگر نعمات الهی  جزو نعماتی است که خوشبختانه بخش عمده آن دست خواسته خود انسان‌هاست و اگر بخواهد می‌تواند سالم باشد و بر همین اساس باید فعل خواستن و تندرستی را مرتبا یادآوری کنیم، چرا که برای انسان ها باید حتی چیزهایی را که می دانند را نیز مرتبا یادآوری کرد.

جبارزاده با تأکید بر اینکه از همه دستگاه‌ها و نهادها تقاضا داریم که عموم مردم اعم از روستایی و شهری را برای انجام ورزش همگانی تشویق کنند، گفت: علی الخصوص رسانه‌ای که شمول آن بیش از همه است یعنی صدا و سیما و این رسانه باید در قالب‌های مختلف برنامه‌های انیمیشنی و آموزشی از رسانه پخش کند و در کنار این مساله رسانه های دیگر به شکلی در فضای مجازی هر چقدر می توانند در این راستا تلاش کنند.

وی خاطرنشان کرد: اداره‌کل ورزش و جوانان نیز با توجه به وجود ابزارهایی همچون فضای مجازی باید در راستای تبلیغات برنامه ها و ورزش همگانی از از این فضای مناسب استفاده کنند.

استاندار آذربایجان‌شرقی، ادامه داد: ثابت شده زمانی که  برنامه ورزش همگانی در شهرستان‌ها اجرا می‌شود مورد استقبال غیرقابل پیش‌بینی مردم قرار می‌گیرد که نشان دهنده عطش و ذوق و شوق مردم برای این حضور در چنین برنامه‌ها است و با توجه به این مساله تقاضا می شود هر جمعه یک ساعت از برنامه های صدا و سیما را به ورزش همگانی اختصاص دهند که هر بار از یکی از شهرستان‌ها باشند و برای حضور در ورزش همگانی از همه دعوت شود.
وی ادامه خاطرنشان کرد: ورزش همگانی باید به یک فرهنگ تبدیل شود و به طوری که مرتبا در روزهای جمعه در همه شهرها برگزار شده و گزارش آن از صدا و سیمای استان پخش شود که این مساله خودبه نوعی باعث تبلیغ و ترویج ورزش همگانی می‌شود.

ایجاد خانه ورزش در روستاها

جبارزاده در بخش دیگری از سخنان خود در در رابطه با ایجاد خانه ورزش در روستاها، گفت: متاسفانه امکاناتی که داریم را نمی‌بینیم و مرتبا به فکر ایجاد امکانات دیگری هستیم، هرچه داریم در شهرها و بخش‌ها و روستاها همه از طریق بیت‌المال تامین می‌شود بر همین اساس بایستی هم افزایی کرده و از امکانات موجود بهترین استفاده را بکنیم و لازم نیست در هر روستا یک خانه ورزش احداث کنیم، باید در هر روستا امکانات موجود دستگاه‌ها شناسایی شده و در طول روز در ساعات مشخصی این امکانات با تعریفی که انجام می‌شود در اختیار ورزش قرار دهیم.

وی با بیان اینکه در گذشته یکی از تفریحات جوانان روستایی ورزش کردن با معلمان در حیاط مدرسه بوده که بسیار هم اثرات مثبتی داشت و معلمان و کودکان صمیمیت خاصی با معلمان داشتند و فضایی مناسب ایجاد می‌شد، افزود: باید این خاطراتی که در گذشته داشته ایم را دوباره زنده کنیم و در هر روستای که مدرسه وجود دارد بعد از رفتن دانش آموزان برای انجام فعالیت‌های ورزشی تجهیز کنند و در روستاهایی که مدرسه نیست از امکانات دستگاهای دیگر استفاده شود.

استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: از هر امکانی که در روستا وجود دارد در زمان‌های مشخص تعریف و با شناسایی و تجهیز امکانات در راستای ورزش باید استفاده کرد و بر این اساس می‌توان گفت به نوعی در همه روستاها خانه ورزش روستایی ایجاد می‌کنیم.

وی در ادامه در خصوص بحث برگزاری مسابقات بین کشورهای همسایه، گفت: یکی از راه‌های بسیار مناسب برای ارتباط با کشورهای همسایه برگزاری مناسبات ورزشی است با توجه به این مساله علاقمند هستیم سالی یکبار مسابقات بین کشورهای همسایه برگزار کنیم.

جبارزاده در ادامه در خصوص توسعه ورزش همگانی در ادارات گفت: هر مدیرکل و اداره کل مکلف شود برای خانواده کارکنان خود سالی یک‌بار مسابقات ورزشی در قالب مناسبت‌های مختلف برگزار کند که تشخیص  آن با اداره کل ورزش  جوانان خواهد بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر استفاده از ظرفیت خیرین ورزشی در راستای توسعه فرهنگ ورزش در استان، گفت:  باید خیرین ورزش یار را  توجیه کنیم، اگر به خوبی اهمیت موضوع را برای خیرین تبیین حتما کمک خواهند کرد.