وجود ۴۵۲ پروژه دارای بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی در آذربایجان‌شرقی
وجود ۴۵۲ پروژه دارای بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی در آذربایجان‌شرقی
معاون هماهنگی امور بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی از وجود ۴۵۲ پروژه دارای بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی در استان خبر داد.

به گزارش قلم پرس، حسین فتحی در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: در ادبیات برنامه‌ریزی و بودجه کشور مجموعه فعالیت‌هایی که به منظور تحقق اهدافی صورت می‌پذیرند، پروژه نامیده می‌شود و به مجموع پروژه‌ها طرح گفته می‌شود، بر این اساس پروژه مجموع چندین فعالیت است که می‌تواند اهداف بسیار خرد نظیر حمایت از یک زنبوردار و یا اهداف کلان نظیر احداث یک سد را مشتمل شود.

وی افزود: برخی از این پروژه‌ها طی مدت زمان یک سال خاتمه یافته و به‌صورت مستمر سالیانه تکرار می‌شوند و برخی در طی مدت زمانی و برای یکبار اجرا می‌گردند، از این‌رو در انتخاب تعداد و نوع پروژه‌ها باید به تعاریف دقت کافی نمود. مراجع مختلف در تعدد پروژه‌ها و نوع آنها به استناد منابع مالی مختلف و نوع تعاریف پروژه، اعلام نظر می‌کنند.

فتحی ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ تعداد پروژه‌های تامین اعتبار شده از محل اعتبارات در اختیار آذربایجان‌شرقی ۹۹۳ مورد در قالب ۲۳۵ طرح و طرح‌های تفویض شده از محل اعتبارات ملی ۳۴ مورد تحت عنوان استانی ویژه و طرح‌های ملی از محل اعتبارات ملی ۶۱ مورد است.

معاون هماهنگی امور بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان همچنین یادآور شد: بر اساس اعتبارات در اختیار وزارتخانه‌ها، پروژه‌ها و طرح‌های دیگری نیز در استان در حال اجرا بوده که مستلزم اخذ اطلاعات از دستگاه‌های اجرایی مربوطه است.

فتحی ادامه داد: از مجموع پروژه‌های استانی و استانی ویژه به تعداد یک‌هزار و ۳۰ مورد، تعداد ۶۶۴ مورد پروژه به صورت احداثی و توسعه می‌باشد و بقیه در قالب پروژ‌ه‌های مستمر دسته‌بندی می‌شوند که در میان این پروژه‌های احداثی و توسعه ۴۵۲ مورد دارای پیشرفت فیزیکی بالای ۸۰ درصد هستند.

معاون هماهنگی امور بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی همچنین متذکر شد: اعتبار مورد نیاز برای خاتمه ۴۵۲ پروژه احداثی و توسعه دارای پیشرفت فیزیکی بالای ۸۰ درصد در سال‌جاری مبلغ ۸۳۰ میلیارد تومان است که در صورت تخصیص ۱۰۰ درصدی اعتبارات این پروژه‌ها خاتمه می یابند.

وی ۶ طرح مهم از این مجموعه طرح های یاد شده را نام برد و گفت: به منظور اولویت بندی پروژه های مهم استان از میان تمام طرح های استانی و ملی که شاید در سطور بالا به آن اشاره ای نشد می توان به پروژه هایی مانند احداث محور جدید راه‌آهن میانه-تبریز-ایستگاه خاوران-ایستگاه راه‌آهن قدیم، احداث آزادراه تبریز- بازرگان، احداث بزرگراه خواجه -ورزقان-سه راهی آقابابا، احداث قطار شهری تبریز، ایجاد مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب شهر تبریز و انتقال آب ارس به دشت تبریز اشاره کرد.

فتحی در خصوص اینکه آیا اعتباری برای اجرای آنها وجود دارد، گفت: اعتبار این پروژه ها در مبلغ ذکر شده بالا نمی‌گنجد و به اشکال مختلف نظیر سرمایه‌گذاری بانک‌ها، بخش خصوصی، فاینانس، اعتبارات عمومی صورت می‌گیرد که در سال‌‎های اخیر به دلیل تغییرات قابل توجه در هزینه، انجام کار نیازمند بازنگری در اعتبار مورد نیاز برای شروع برخی و خاتمه این پروژه ها است.