وجود ردپای مواد مخدر در آکثر آسیب های جتماعی/ شیوع ۱۲ درصدی مصرف قلیان در آذربایجان شرقی
وجود ردپای مواد مخدر در آکثر آسیب های جتماعی/ شیوع ۱۲ درصدی مصرف قلیان در آذربایجان شرقی

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه در اکثریت آسیب های اجتماعی ردپای مواد مخدر دیده می شود، گفت: شیوع قلیان در استان ۱۲ درصد بوده و سن شیوع قلیان در استان ۲۲.۸ است به گزارش قلم پرس، بهروز مهدوی در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه به مناسبت سالروز جهانی مبارزه با […]

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه در اکثریت آسیب های اجتماعی ردپای مواد مخدر دیده می شود، گفت: شیوع قلیان در استان ۱۲ درصد بوده و سن شیوع قلیان در استان ۲۲.۸ است

به گزارش قلم پرس، بهروز مهدوی در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه به مناسبت سالروز جهانی مبارزه با موادمخدرر با بیان اینکه تاکنون در کشور ۳ هزار و ۶۰۰ نفر در راه مبارزه با موادمخدر شهید شده‌اند، اظهار داشت: همه این تلاش ها با هدف داشتن جامعه ای سالم و رشد اقتصادی بالا و اقتصاد پیشرفته بوده چرا که لازمه داشتن جامعه پیشرفته داشتن انسان های سالم است به عبارتی دیگر انسان سلام محور توسعه است.
وی افزود: نظام جمهوری اسلامی با برنامه های متعدد به دنیال نجات انسان های گرفتار در بند مواد مخدر و کمک به خانواده معتادین که گرفتار آسیب های اجتماعی متعددی می شوندو
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان آذربایجان‌شرقی اضافه کرد: بنا بر بیانات مقام معظم رهبری اولویت دار ترین مساله اجتماعی مروز اعتیاد است بیش از ۶۵ درصد آسیب‌های اجتماعی در کشور به صورت مستقیم و غیرمستقیم با موادمخدر در ارتباط است.
وی بیان کرد: امروز اگر بررسی کنیم و آسیب های اجتماعی را رصد می کنیم به نوعی در جامعه معتادین و گرفتار در بند اعتیاد بیشتر است به عبارتی دیگر در اکثریت آسیب های اجتماعی ردپای مواد مخدر دیده می شود .
مهدوی با اشاره به برنامه‌های سند ملی پنج ساله موادمخدر تا پایان سال ۱۴۰۰ برای بیش از ۶۰ دستگاه در کشور ادامه داد: در این سند برای ۳۷ دستگاه برنامه عملیاتی تدوین شده و براساس این سند موظف هستیم تاپایان برنامه ۵ ساله ششم باید ۲۵ درصد ‌اعتیاد کشور را کاهش دهیم.
وی گفت: در این سند سه برنامه راهبردی اساسی کاهش عرضه موادمخدر، کاهش تقاضا و مسائل مدیریتی در حوزه‌های فرابخشی تدوین شده و باید با پیشگیری و توسعه مشارکت‌های مردمی تقاضای موادمخدر را کاهش دهیم.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه متاسفانه شیوع قلیان در استان ۱۲ درصد است، تاکید کرد: براساس شیوع شناسی در سال ۹۴ شیوع اعتیاد در جمعیت عمومی ۱۵ تا ۶۴ ساله ۱.۲ درصد است.
مهدوی اظهار کرد: شیوع اعتیاد در جمعیت دانش‌‌آموزی در استان ۴۴ درصد و جمعیت دانشجویی ۴.۴ درصد و در جمعیت کارگری ۲۵.۴ درصد است.
وی با بیان اینکه سن شیوع قلیان در استان ۲۲.۸ است، ادامه داد: شیوع سیگار در استان ۱۹.۲ درصد و سن شیوع مصرف موادمخدر در استان ۲۰.۶ سال و مصرف الکل در استان ۶ درصد و سن شروع مصرف الکل در استان ۲۰.۸ سال است.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان آذربایجان‌شرقی اضافه کرد: بیشترین مصرف موادمخدر در استان تریاک، هروئین و شیشه است.
مهدوی گفت: خیران فعال استان در حوزه موادمخدر کم است و در این زمینه نیاز به مشارکت خیران را داریم.
۲۵ درصد جمعیت کشور درگیر مشکلات موادمخدر هستند
وی با بیان اینکه ۲۵ درصد جمعیت کشور درگیر مشکلات موادمخدر هستند، یادآور شد: در کشور ۳ میلیون نفر معتاد وجود دارد.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان آذربایجا‌ن‌شرقی گفت: بخش عظیمی از جمعیت درگیر مشکلات و آسیب‌های معتادان است، بنابراین خیران باید در این زمینه مشارکت کنند.
وی با اشاره به اهمیت حمایت و کمک جامعه و خیران به خانواده‌های نیازمند معتادان گفت: شماره حساب ۲۳۰۵۳۴۹۲۲ موسسه خیریه «نجات سبز» در بانک رفاه شعبه شریعتی آماده دریافت کمک‌های مردمی است.
۶۰ درصد زندانیان استان به دلیل موادمخدر در زندان‌ها گرفتار هستند
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه ۶۰ درصد زندانیان استان به دلیل موادمخدر در زندان‌ها گرفتار هستند، افزود: سال گذشته پنج آسیب اولویت‌دار کشور نزاع فردی و درگیری جمعی، اعتیاد صنعتی، بیکاری و اختلافات خانوادگی و اعتیاد سنتی به ترتیب در رتبه‌های اول تا پنجم در آسیب‌های اجتماعی استان بوده است‌.