همکاری و هماهنگی بین‌بخشی، پیش‌نیاز حل معضل سکونتگاه‌های غیر رسمی
همکاری و هماهنگی بین‌بخشی، پیش‌نیاز حل معضل سکونتگاه‌های غیر رسمی

[ad_1] شهردار منطقه ۱۰ تبریز گفت: ناهماهنگی بین بخش‌های مختلف و اقدامات جزئی‌نگرانه آفت بزرگی در ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی است. به گزارش قلم پرس، حسن گنجی با بیان اینکه در حال حاضر در حوزه شهرداری منطقه ۱۰ حدود ۷۰ درصد از کل بافت حوزه منطقه مربوط به بافت ناکارآمد شهری است که ۸۲ درصد از […]

[ad_1]

شهردار منطقه ۱۰ تبریز گفت: ناهماهنگی بین بخش‌های مختلف و اقدامات جزئی‌نگرانه آفت بزرگی در ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی است.

به گزارش قلم پرس، حسن گنجی با بیان اینکه در حال حاضر در حوزه شهرداری منطقه ۱۰ حدود ۷۰ درصد از کل بافت حوزه منطقه مربوط به بافت ناکارآمد شهری است که ۸۲ درصد از جمعیت کل منطقه را تشکیل می دهد، گفت: هم اکنون بیش از ۲۸ هزار نفر در سکونتگاه غیر رسمی واقع در سطح حوزه زندگی می کنند که بزرگترین چالش این بافت جهت ارائه خدمات بهینه شهری، ایجاد زیرساختهای شهری، بهسازی معابر و راه دسترسی، فقدان سند مالکیت است.
وی افزود: به دلیل عدم وجود اسناد مالکیت رسمی هرگونه اقدام عمرانی جهت تملک دشوارتر شده است لذا توجه ویژه به مقوله سکونتگاههای غیر رسمی از طرف حاکمیت – دولت، شهرداری و موسسات مردم نهاد شاه‌کلید حل مشکل حاشیه نشینی است.
وی با اشاره به اینکه ناهماهنگی بین بخش‌های مختلف و اقدامات جزئی‌نگرانه آفت بزرگی در ساماندهی بافت ناکارآمد شهری است، اظهار کرد: شهرداری و هیچکدام از ارگان یاد شده به تنهایی نمی تواند در حل مشکل و معضل سکونتگاه‌های غیر رسمی موفق باشد چون به دلیل خلاء قانونی جهت اقدام که مهمترین آن وجود اسناد مالکیت رسمی است، هرگونه اقدام عملی را تحت تاثیر خواهد گذاشت.
گنجی ابراز کرد: لزوم همدلی و هماهنگی برای اقدام عملی در حاکمیت – دولت، شهرداری ها و موسسات مردم نهاد می تواند منجر به اقدام بزرگ و نجات جان انسانهایی باشد که در این بافت و عدم برنامه ریزی مناسب در سالهای قبل ایجاد شده است.
وی با بیان اینکه ساماندهی مناطق حاشیه نشینی یکی از مهم ترین دغدغه های شهرداری منطقه ۱۰ است، تغییر چهره حاشیه شهر را نیازمند تلاش وافر و همه جانبه از جمله حاکمیت، دولت، شهرداریها و موسسات مردم نهاد دانسته و گفت: بنده از آغازین روزهای فعالیت خود ساماندهی بافت ناکارآمد و حاشیه نشین را در اولویت قرار داده و با تلاش همکاران منطقه در پی ارائه راهکارهای مناسب برای اصلاح این بافت هستیم و برنامه های مناسبی برای این امر در نظر گرفته شده است.
شهردار منطقه ۱۰ تصریح کرد: قدم اول برای حل معضل سکونتگاه‌های غیر رسمی حل اسناد مالکیت ساکنان این مناطق است تا به صورت قانونی و پرداخت هزینه املاک مورد نظر در اختیار شهرداری قرار گیرد.
وی با بیان اینکه عمده مشکلات موجود در این مناطق تراکم بافت، ساخت و سازهای غیر اصولی، نبود مسیر دسترسی، کمبود فضاهای عمومی و … است، بیان کرد: شهرداری منطقه ۱۰ اقدامات موثری در جهت کاهش آلام و معضلات حاشیه نشینی انجام داده است که از مهمترین آنها ایجاد راه‌های دسترسی و اقدام به جابجایی از مناطق پرخطر، توسعه فضاهای سبز، ساخت فرهنگسرا و … است که در سالهای گذشته انجام یافته و همچنان تداوم دارد.
گنجی ادامه داد: محدودیت منابع مالی و وجود خلاهای قانونی و گستردگی مناطق حاشیه نشین و از طرفی عدم پاسخگو بودن سایر ارگانها، شهرداری را در نوک پیکان انتقاد قرار داده است.
وی با تاکید بر اینکه ساماندهی مناطق حاشیه نشین یکی از اصلی‌ترین معضلات و دغدغه‌های شهرداری منطقه ۱۰ است، یادآور شد: مجموعه شهرداری منطقه ۱۰ همه تلاش خود را در خصوص حل مشکلات بافت فرسوده و سکونتگاه‌های غیر رسمی به کار بسته است و همه ناملایمات را صرفا جهت خشنودی مراجعان و ساکنان به جان می‌خرد تا سهمی ناچیز در جهت تسکین ساکنان این مناطق داشته باشد.
 

[ad_2]