هشدار پکن به واشنگتن؛ آمریکا هرگز خود را در موضع برتر نبیند
هشدار پکن به واشنگتن؛ آمریکا هرگز خود را در موضع برتر نبیند

 به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزیر امور خارجه چین به ایالات متحده هشدار داد که خود را در موضع برتر و اینکه در مورد امور جهانی حرف آخر را می‌زند، تصور نکند. به نوشته روزنامه «چاینا مورنینگ پست» «وانگ یی» وزیر خارجه چین عصر دوشنبه به وقت تهران در گفت‌و‌گو  با رسانه‌های این کشور […]

 به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزیر امور خارجه چین به ایالات متحده هشدار داد که خود را در موضع برتر و اینکه در مورد امور جهانی حرف آخر را می‌زند، تصور نکند.

به نوشته روزنامه «چاینا مورنینگ پست» «وانگ یی» وزیر خارجه چین عصر دوشنبه به وقت تهران در گفت‌و‌گو  با رسانه‌های این کشور گفت، چین فهرستی از خواسته‌های یکجانبه واشنگتن برای مذاکره با پکن را نمی پذیرد. باب گفت‌وگو با چین باز است، اما  باید بر اساس برابری و احترام متقابل انجام شود.

وی افزود: «چین نمی پذیرد که کشوری در جهان وجود داشته باشد که خود را برتر از سایرین قرار دهد و در مورد امور جهانی حرف آخر را بزند. اگر ایالات متحده به رویارویی ادامه دهد، چین بدون هیچ ترس و وحشتی مسیر خود را پیش خواهد گرفت».

وزیر خارجه چین درباره روابط با آمریکا گفت، در حالی که همکاری چین و ایالات متحده امکان پذیر است، هر دو طرف باید به دغدغه‌های اصلی یکدیگر احترام بگذارند و چین خواسته‌ها و شرایط یکجانبه واشنگتن را نمی‌پذیرد.

وی گفت: «قاطعانه برابر مداخله فاحش در امور داخلی چین مقاومت می‌کنیم و حتی با قاطعیت بیشتری نیز با تحریم‌های غیرقانونی که بر اساس دروغ و اطلاعات نادرست وضع شده، مخالفت می‌کنیم».

چندی قبل  آمریکا، اتحادیه اروپا، انگلیس و کانادا به بهانه اوضاع در منطقه سین‌کیانگ تحریم‌هایی را علیه چند مقام چینی اعلام کردند. وزیر خارجه چین در فوریه گذشته در سخنرانی در شورای حقوق بشر سازمان ملل با رد این ادعا گفته بود: «هرگز چیزی با نام نسل‌کشی، کار اجباری یا سرکوب مذهبی در منطقه سین‌کیانگ وجود نداشته است.»

«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا  بتازگی گفت که آمریکا نیاز دارد قادر باشد از موضع قدرت علیه چین اقدام کند.وی که با شبکه خبری «سی‌ان‌ان» مصاحبه می‌کرد، گفت: «جنبه‌های خصمانه روابط با چین، فزاینده بوده و قطعا رقابت‌هایی وجود دارد.»

وزیر خارجه آمریکا گفت که مقابله با چالش‌های ایجاد شده توسط چین نیازمند آن است که آمریکا به توسعه یک راهبرد فراگیر در هماهنگی با متحدانش بپردازد.

انتهای پیام/ص