نگاه شورای شهر تبریز حفظ بافت کشاورزی پارک بزرگ و توسعه گردشگری است
نگاه شورای شهر تبریز حفظ بافت کشاورزی پارک بزرگ و توسعه گردشگری است
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تبریز گفت: نگاه و دغدغه شورای شهر تبریز در احداث پارک بزرگ، حفظ زمین‌های زراعی پارک به عنوان کشاورزی شهری و توسعه گردشگری در غرب تبریز است که فاقد یک مجموعه گردشگری برای گذران اوقات فراغت شهروندان است.

به گزارش قلم پرس، فریدون بابایی‌اقدم پیش از ظهر امروز در جلسه کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تبریز اظهار کرد: استناد ورود ما به مسئله پارک بزرگ، ماده ۸۰ قانون شوراها است که در بند ۳۴ آن تصریح می‌کند که هر طرحی اعم از جامع و تفصیلی و موضعی که در شهر اجرا می‌شود، شورای شهر مسئولیت بررسی این طرح‌ها را دارد و پس از بررسی باید به تأیید مراجع ذی‌ربط برساند.

وی افزود: سال گذشته شهرداری تبریز با اعتبار ۱۵۰۰ میلیارد تومان قرارداد پروژه پارک بزرگ را با قرارگاه خاتم النبیاء (ص) منعقد کرد و بر اساس این قرارداد، اولین کار در این پروژه باید مطالعات شهرسازی طرح باشد تا وضعیت موجود اعم از محدوده و حدود و ثغور آن و طراحی پروژه مشخص شود.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری خاطرنشان کرد: پارک بزرگ از سال ۱۳۵۴ در تبریز مطرح بوده و در بازه‌های مختلف شهرداری تبریز در این موضوع پرداخت کرده و اقدامات پراکنده‌ای همچون بحث‌های تملک و توافق‌هایی که با مالکان داشته و یا بعضا احداث پارک‌هایی به صورت لکه سبز در این باره انجام گرفته است.

وی یادآور شد: ما باید به یک جمع‌بندی برسیم چرا که یک زمانی اگر ۸۸۰ هکتار محدوده پارک بزرگ بود، به مرور زمان هم از طرف شهروندان و هم از طرف مراجع قانونی این محدوده‌ها کاهش یافته و شورای شهر به عنوان نماینده مردم همواره به این موضوع حساسیت نشان داده است.

بابایی‌اقدم تصریح کرد: متخصصان شهر به خصوص فعالان حوزه کشاورزی در دانشگاه‌های استان دغدغه‌هایی در این حوزه دارند و خواستار این هستند که نگاه ما در پارک بزرگ صرفا عمرانی، شهرسازی و فضای سبز نباشد و نگاه کشاورزی شهری و حفظ اراضی مزروعی حکم‌آباد را داشته باشیم که با این تفکر سعی می‌کنیم توجه و نظارت بیشتری برای محدوده پارک بزرگ انجام دهیم.

وی اضافه کرد: بر همین اساس مقرر شد شهرداری تبریز بررسی‌های اولیه را انجام داده و اقداماتی را که در چهار سال آینده قصد انجام آن را دارد، به صورت لایحه به شورای شهر ارائه کند.