نوقا یا لوکای تبریز شیرینی با ۱۰۰ سال قدمت
نوقا یا لوکای تبریز شیرینی با ۱۰۰ سال قدمت
شیرینی نوقای تبریز یکی از مهم ترین سوغاتی ها و شیرینی جات این شهر تاریخی است که قدمت ۱۰۰ سال دارد.

به گزارش قلم پرس، شهر تبریز شهری پر رمز و راز است که همه آن را بخاطر بنا‌های تاریخی، جاذبه‌های دیدنی و طبیعی اش می‌شناسند اما شیرینی‌های این شهر هم شهره جهانی دارند که یکی از آن‌ها نوقا‌ی تبریز است که روزانه حدود ۲۰ تن و سالانه حدود ۶ هزارتن در تبریز تولید می‌شود.۵۰ درصد نوقا‌های تبریز نیز به استان‌های کشور و کشور‌های مجاور صادر می‌شود.

نوقا با قدمتی  ۱۰۰ ساله

کریمی رئیس اتحادیه قنادان تبریز   با اشاره به قدمت این شیرینی می‌گوید:نوقا یا لوکا تاریخچه اش به حدود ۱۰۰ سال پیش بر می‌گردد.

اوافزود: نوقا یکی از بهترین سوغاتی‌های تبریز به شمار می‌رود و در انواع گردویی و پسته‌ای به فروش می‌رسد.

او گفت:هر گردشگری که از این شیرینی خوشمزه می خورد به وجد می‌آید و رمز خوشمزگی آن بخاطر گردوی لذیذ آذربایجان است. مخصوصا گردو‌های آذرشهر، اسکو و مراغه.

رئیس اتحادیه قنادان تبریز افزود:نوقا علاوه بر مصرف در داخل کشور به کشور‌های افغانستان، پاکستان، عراق و جمهوری خود مختار نخجوان صادر شده و تولید و فروش این شیرینی خوشمزه برای ۶ هزار نفر در استان به صورت مستقیم و غیر مستقیم شغل ایجاد کرده است.

طرزتهیه نوقا

علی درباره نحوه درست کردن نوقا گفت:مواد لازم برای تولید نوقا:
۱- آب ۴ کیلو
۲- شکر ۱۲ کیلو
۳- گلوکز ۱۵ کیلو
۴- سفیده تخم مرغ ۱ کیلو و ۸۰۰ گرم
۵- گردو بسته به قیمت و نوع نوقای (معمولی – مخصوص – ویژه و فوق ویژه) ۴ الی ۱۵ کیلو
۶- وانیل یک قاشق
۷- نان ویفر مرحله آخرنوقای تبریزاست.

 

او گفت: ابتدا آب را در داخل دیگ استیل می‌ریزیم و شکر را به آن اضافه می‌کنیم و مخلوط کرده روی اجاق قرار می‌دهیم تا ۱۰ دقیقه به جوش بیاید.

اوافزود: بعد از آن که مخلوط بجوش آمد گلوکز را به آن اضافه می‌کنیم و اجازه می‌دهیم تا دوباره بجوشد تا به سفتی مورد نظر برسد.

 

علی می گوید:سپس سفیده تخم مرغ را در دستگاه میکسر میریزیم و مخلوط می‌کنیم، تا پفی آن به اندازه مورد نظر برسد، بعد از آن که سفیده تخم مرغ به اندازه لازم پف کرد، کل شیره بجوش آمده را به تدریج به آن اضافه می‌کنیم.

وبیان کرد: سپس گردو را به نوقای آماده شده در دستگاه ریخته و بعد مواد را در داخل دیس‌های نان میکادو شده می‌ریزیم و نوقا را به مدت یک روز نگه می‌داریم تا کاملا سرد شده و برای برش آماده شود.

برش نوقا

یکی دیگر از تهیه کنندگان این شیرینی گفت:سپس آن را با دستگاه مخصوص برش می‌زنیم و با نایلون مخصوص نوقا بسته بندی کرده و برای عرضه به مشتری، در داخل جعبه‌ها قرار می‌دهیم.

نوقای تبریز جایگاه ویژه‌ای در فرهنگ و آداب و رسوم مردم

کاظمی مردم شناس نیز می گو ید:نوقای تبریز جایگاه ویژه‌ای در فرهنگ و آداب و رسوم مردم این شهر دارد.

اوافزود:در سفره‌های عید و در مراسم شادی، مردم تبریز هیچگاه نوقا را فراموش نمی‌کنند. نوقای تبریز همین طور بین مسن‌تر‌ها که ذائقه‌شان به طعم شیرینی‌های سنتی عادت بیشتری دارد و جوان‌تر‌ها که شیرینی‌هایی به لطافت و خوش‌طعمی نوقا دلشان را می‌برد طرفداران بیشتری دارد.

او گفت: نوقا برای کودکان هم شیرینی مقوی و خوبی است که با سفیده تخم مرغ و آجیل زیادی که در خود دارد باعث تقویت بدنی بچه‌ها و تامین انرژی‌شان می‌شود. برای سوغات هم نوقا یکی از بهترین گزینه‌هاست.

سوغاتی‌های خوشمزه تبریز

قویدل  تولیدکننده گفت:در بین سوغاتی‌های خوشمزه تبریز شیرینی خوش طعم و سنتی که به راحتی خراب نمی‌شود و قیمت مناسبی هم دارد همین نوقای خوشمزه است.

نوقای گردویی از سنتی‌ترین شیرینی‌های تبریز است

فروشنده  گفت:نوقای گردویی از سنتی‌ترین شیرینی‌های تبریز است، نوقا با طعم‌های مختلف وانیلی، کاکائویی و مخلوطی از این طعم‌ها هم در مغازه‌های تبریز به فروش می‌رسد. در نوقا از انواع مغز‌ها مانند گردو، پسته، بادام و بادام زمینی هم استفاده می‌شود. نوقای آجیلی یک نوع نوقای معروف تبریز است که در آن از انواع مغزها، سفیده تخم مرغ، گلوکز، هل و گلاب استفاده می‌شود و بسیارخوشمزه و مقوی است.

 

  • نویسنده : ناهیده خدادادی