نواده ستارخان: کم لطفی‌های فراوانی به ستارخان شده است/اجازه دهید تا سنگ مزار پدربزرگم را عوض کنم
نواده ستارخان: کم لطفی‌های فراوانی به ستارخان شده است/اجازه دهید تا سنگ مزار پدربزرگم را عوض کنم

نواده ستارخان گفت: اتفاقاً درباره سکانس مرگ ستارخان تشکر ویژه‌ای از شما دارم چرا که این سکانس را خیلی دوست داشتم. به گزارش قلم پرس از تبریز، جلسه نقد و بررسی مجموعه تلویزیونی «ستارخان» با حضور محمدرضا ورزی (کارگردان)، مصطفی شریفی(تهیه‌کننده)، سعید نیک‌پور (بازیگر نقش ستارخان)، شکرخدا گودرزی (بازیگر نقش باقرخان)، آرزو نبوت (بازیگر نقش […]

نواده ستارخان گفت: اتفاقاً درباره سکانس مرگ ستارخان تشکر ویژه‌ای از شما دارم چرا که این سکانس را خیلی دوست داشتم.

به گزارش قلم پرس از تبریز، جلسه نقد و بررسی مجموعه تلویزیونی «ستارخان» با حضور محمدرضا ورزی (کارگردان)، مصطفی شریفی(تهیه‌کننده)، سعید نیک‌پور (بازیگر نقش ستارخان)، شکرخدا گودرزی (بازیگر نقش باقرخان)، آرزو نبوت (بازیگر نقش آیلار)، حسین باقریان(مدیر تولید سریال)، سامی و آرش سردارملی (نوادگان ستارخان) و زهرا ساعی (نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی) در خبرگزاری فارس برگزار شد.

** کم لطفی‌های فراوانی به ستارخان شده است

«سامی سردار ملی» یکی از نواده‌های ستارخان در این نشست گفت: اگر بخواهم درباره ستارخان صحبت کنم جایی برای صحبت کردن ندارم. او قهرمان ملی است و کاری کرده که نتیجه آن را با بیش از ۱۰۰ سال ملاحظه کردیم. توقع ما این بود که تا الان ستارخان به مردم شناسانده شده باشد نه اینکه بخواهیم با ساخت یک سریال او را به مردم بشناسانیم. متأسفانه تا به حال کم‌لطفی‌های فراوانی به این سردار ملی شده است.

وی با اشاره به خاطره‌ای که از سفر به آذربایجان داشت، گفت: در سفرم به روستای گنجه رفتم و با دختربچه‌ای برخورد کردم که کلاس دهم بود. او زمانی که فهمید من از نواده ستارخان هستم کتابش مدرسه‌اش را آورد و به من نشان داد. می‌خواهیم بگویم در تبریز مردم به این شخصیت علاقه بسیاری دارند.

نواده ستارخان ادامه داد: مدتی پیش که مشغول ورق زدن کتاب تاریخ مدرسه بودم، دیدم که تاریخ شمسی و قمری تولد و وفات ستارخان به اشتباه نوشته شده است و چهار سال طول کشید که طی پیگیری‌هایی که کردم این اشتباه اصلاح شد.

سردارملی در ادامه بیان داشت: از زحمت‌هایی که آقای ورزی به همراه گروه تولید برای ساخت این سریال کشیدند تشکر می‌کنم و همانطور که ورزی در صحبت‌هایش گفت ۲۰ درصد از تاریخ در این سریال آورده شده است.

**‌ جای خالی مشاوران تاریخی در سریال حس می‌شد

وی ادامه داد: آقای ورزی این قول را دادند که در ادامه سریال برخی از صحنه‌های حضور ستارخان را بازسازی کنند. دو مورد را در این سریال دیدم که در واقعیت وجود نداشت. یکی از آنها تأکید بر روی قراردادن پرچم روسیه در سردر خانه‌ها بود و دیگری درباره ارتباط صمیمی مخبرالسلطنه با ستارخان بود. جای خالی مشاوران تاریخی را در این سریال بسیار حس کردم و مواردی که گفتم از مورخان تاریخی شنیده‌ام.

سامی سردارملی اظهارداشت: ستارخان فرد دیپلماتی نبود که بخواهد با این ادبیات که در سریال دیدیم صحبت کند. او آنقدر خاکی و مردمی بود که بارها گفته بود من سرداری‌ام را از مردم به دست آوردم و ما انتظار داشتیم که ویژگی‌ شخصیتی ستارخان در این سریال درست نشان داده شود.

وی درباره بازیگری که نقش ستارخان را در این سریال ایفا کرد، گفت: قبل از این با آقای سعید نیک‌پور آشنا نبودم و فقط سریال امیرکبیر را از او دیده بودم با رزومه‌ای که از او خوانده بودم بسیار خوشحال شدم که ایشان را در پشت صحنه این سریال ملاقات کردم. نیک‌پور در این سریال با تفاوت ۳۰ سال سن در نقش ستارخان ایفای نقش کرد.

سامی سردارملی گفت: اتفاقاً درباره سکانس مرگ ستارخان تشکر ویژه‌ای از شما دارم چرا که این سکانس را خیلی دوست داشتم.

آرش سردارملی دیگر نواده ستارخان ادامه داد: من باز هم از شما دوستان که تلاش کردید زندگی پدربزرگم را تصویر کنید تشکر می‌کنم، یادم است یکبار به همراه همسرم سر مزار ستارخان رفته بودیم و همسرم با اپلیکیشن موجود در تلفن همراهش قرآن می‌خواند، همان لحظه تعدادی از اهالی تبریز به سمت ما هجوم آورده و گفتند که عکس نگیرید!

** مردم با دیدن این سریال، شیفته ستارخان شدند/ اجازه دهید تا سنگ مزار پدربزرگم را عوض کنم

آرش سردارملی در ادامه این نشست گفت: حرف‌هایی که پسرعمویم زد از لحاظی درست بود اما از نظر حرفه‌ای حق با شماست. شغل من طوری است که به اداره‌های مختلف رفت و آمد دارم و اغلب افراد زمانی که نام فامیل من را می‌شنوند مشتاقانه استقبال می‌کنند، اما در تمام این سال‌ها مشکلی که وجود داشته این بوده که هر زمانی می‌گفتم نام فامیلم سردارملی است همه می‌گفتند کدام یک ستارخان یا باقرخان. من هم به نوبه‌ خودم بسیار خوشحالم که این سریال را ساختید و باید بگویم که همسرم با دیدن این سریال شیفته ستارخان شد. معتقدم هر اثری ایرادهایی دارد و ممکن هم از آن انتقاد هم بشود و نباید ناراحت شوید.

وی با بیان مطالبه‌ای از مسئولان دولت گفت: مدتی است دوست داشتم سنگ قبر پدربزرگم را عوض کنم یا حتی آن را رنگ کنم چرا که معتقدم سنگ قبر فعلی در شأن ستارخان نیست اما مسئولین اجازه این کار را به من ندادند و از همین جا خواهش می‌کنم  که این حق را از ما نگیرند.

سامی سردارملی نیز در پایان صحبت‌هایش گفت: دو سال قبل دوست داشتم صدمین سالگرد فوت پدربزرگم را برگزار کنم و برای این کار در رسانه‌ها صحبت هم کردم اما هیچ مسئولی با خواسته‌مان موافقت نکرد.