نمایشگاه محصولات دانش‌بنیان و کارآفرین کشاورزی در مراغه گشایش یافت
نمایشگاه محصولات دانش‌بنیان و کارآفرین کشاورزی در مراغه گشایش یافت

[ad_1] به مناسبت هفته جهاد کشاورزی نخستین نمایشگاه محصولات دانش بنیان و کارآفرین بخش کشاورزی شهرستان مراغه در قالب ۱۵ غرفه گشایش یافت. فرماندارویژه شهرستان مراغه در آیین افتتاح این نمایشگاه اظهار داشت :کشور اوکراین و روسیه از جمله کشورهای تولید کننده غله بودند که متاسفانه جنگ بین این ۲ کشور باعث به وجود آمدن […]

[ad_1]

به مناسبت هفته جهاد کشاورزی نخستین نمایشگاه محصولات دانش بنیان و کارآفرین بخش کشاورزی شهرستان مراغه در قالب ۱۵ غرفه گشایش یافت.

فرماندارویژه شهرستان مراغه در آیین افتتاح این نمایشگاه اظهار داشت :کشور اوکراین و روسیه از جمله کشورهای تولید کننده غله بودند که متاسفانه جنگ بین این ۲ کشور باعث به وجود آمدن مشکلاتی در جهان شده است.

داود اسدیان تصریح کرد: بر همین اساس و با توجه به وضعیت موجود که شاهد بحران اساسی در حوزه گندم و سایر محصولات کشاورزی به عنوان کالاهای استراتژیک هستیم باید برای تولید آن‌ها برنامه مدونی داشته باشیم.

وی بیان کرد: خوشبختانه امسال وضعیت کشت شهرستان مطلوب است و باید با حمایت و خرید تضمینی گندم برنامه اساسی و کارشناسی را در دستور کار قرار دهیم.

وی به سیاست های حمایتی دولت از کشاورزان را صروری دانست و گفت: علاوه بر سیاست های حمایتی دولت کشاورزان هم بایستی در استفاده از سموم، کود و دیگر ملزومات طبق استانداردهای عمل کند تا در هنگام صادرات محصولات به خارج از کشور شاهد برگشت نباشیم.

وی با اشاره به اینکه باید دست کشاورزان و صنعتگران را که برای کسب روزی حلال تلاش می‌کنند بوسید، خاطرنشان کرد: نقش کشاورزان در تعالی و توسعه کشور ممتاز و بی‌بدیل است و از ابن باید دستگاه متولی با تشکیل کارگروهی ویژه نسبت به رفع مشکلات کشاورزان شهرستان اقدام کند.

وی ادامه داد: مراغه یکی از قطب های تولید سیب در کشور است که از نبود صنایع وابسته به این محصول در شهرستان بی‌بهره بوده و شاهد خروج دسترنج کشاورزان با کمترین سود و آورده هستیم.

وی اضافه کرد: از این رو ابجاد شهرک صنایع تبدیلی را در برنامه داریم و امیدواریم با ایجاد آن شاهد اشتغالزایی و ایجاد فرصت‌های مناسبی برای توسعه شهرستان باشیم.

فرماندار مراغه به سفر استانی رئیس‌جمهور به آذربایجان‌شرقی و تخصیص اعتبار مناسب در خصوص آبیاری قطره‌ای هم اشاره و تاکید کرد: خوشبختانه در سفر استانی اعتبار بسیار خوبی برای آبیاری قطره‌ای در نظر گرفته شده و باید در این راستا در شهرستان با برنامه‌ریزی دقیق نسبت به جذب اعتبار اقدام کنیم.

اسدیان اعلام کرد: بیش از هفت هزار چاه غیرمجاز در شهرستان وجود دارد و روزانه شاهد هدر رفت آب در حوزه کشاورزی به دلیل استفاده از سیستم آبیاری غرقابی هستیم.

وی گفت: باید برنامه‌ریزی دقیق و طرح‌های حمایتی مناسبی را برای استفاده کشاورزان از سیستم‌های نوین آبیاری داشته باشیم و در این راستا نیازمند همت همگانی و استفاده از ظرفیت رسانه ها برای اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی هستیم.

عضوخبرگان رهبری و امام جمعه مراغه نیز در این مراسم اعلام کرد: مجموعه زراعت، باغداری و دامداری و مسائلی که با زندگانی مردم ارتباط دارند با هیچ بخشی قابل قیاس نیستند.

آیت‌الله محمدتقی پورمحمدی بیان کرد: حتی در روایت های مختلف و در دین مبین اسلام هم به اهمیت کشاورزی تاکید شده و در روایت‌هایی سفارشاتی در این خصوص داریم.

وی افزود: برهمین اساس اداره جهاد کشاورزی ماموریت مهم و اساسی دارد و وظایف بسیار ارزشمندی را عهده‌دار است.

وی تاکید کرد: حوزه کشاورزی موجب ایستادگی یک کشور در جهان می‌شود و اگر کشوری در تولید گندم، گوشت و بسیاری دیگر از محصولات خودکفا باشد می توان آن کشور را مستقل عنوان کرد.

وی اضافه کرد: خوشبختانه در کشور ما از همان روزهای پس از میروزی انقلاب اسلامی جهاد سازندگی پای کار آمد که شاهد رساندن پیام انقلاب و تحولات بزرگ از سوی جهاد در مناطق روستایی بودیم و امروز نیز ادامه دارد.

وی در ادامه نسبت به مصرف بهینه آب در حوزه کشاورزی تاکید کرد و گفت: متاسفانه با توجه به وضعیت آب در کشور شاهد موفقیت‌های خوبی در ساماندهی آب مصرفی نیستیم و باید دولت و مجلس با ایجاد امکاناتی نسبت به استفاده از ابزارهای نوین آبیاری اقدام کنند.

وی با تاکید براینکه باید عدالت در توزیع تسهیلات رعایت شود، خاطرنشان کرد: تسهیلات کشاورزی بایستی به طور عادلانه در اختیار کشاورزان قرار گیرد تا شاهد رشد و شکوفایی بخش کشاورزی و در راستای آن آبادانی کشورمان باشیم.

رئیس اداره جهاد کشاورزی مراغه نیز در این مراسم اظهار داشت: با راه‌اندازی نمایشگاه محصولات دانش بنیان و کارآفرین بخش کشاورزی نخستین دستگاه شهرستانی هستیم که برای تحقق و عملیاتی کردن شعار سال اقدام کرده‌ایم.

اسماعیل کریمی‌اصل افزود: همچنین با توجه به تاکیدات و پیگیری‌های فرماندار، کارگروه ویژه‌ای را برای حمایت از کشاورزان تولید کننده سیب تشکیل دادیم.

در این مراسم از برگزیدگان بخش کشاورزی شهرستان با اهدای لوح سپاسی قدردانی شد.

 

[ad_2]