نخبگان و تولیدکنندگان نباید در مرکز مالکیت معنوی گرفتار بروکراسی اداری شوند/ لزوم برخورد جدی با مدعیان ثبت برند
نخبگان و تولیدکنندگان نباید در مرکز مالکیت معنوی گرفتار بروکراسی اداری شوند/ لزوم برخورد جدی با مدعیان ثبت برند

خبرگزاری میزان – مراسم تکریم و معارفه رئیس مرکز مالکیت معنوی با حضور دکتر خداییان معاون رئیس قوه قضاییه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد. ذبیح الله خداییان در این مراسم با تبریک میلاد با سعادت امام حسن (ع) به بیان اظهاراتی پرداخت و گفت: تولید علم […]

خبرگزاری میزان – مراسم تکریم و معارفه رئیس مرکز مالکیت معنوی با حضور دکتر خداییان معاون رئیس قوه قضاییه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد.

ذبیح الله خداییان در این مراسم با تبریک میلاد با سعادت امام حسن (ع) به بیان اظهاراتی پرداخت و گفت: تولید علم و تبدیل آن به ثروت مستلزم محیط امنی است که صاحبان علم و دانش از منتفع شدن خود از دستاورد‌های علمی‌شان اطمینان خاطر داشته باشند.

وی با اشاره به نقش مهم مالکیت معنوی در رشد اقتصاد کشور با توجه به نامگذاری شعار‌های سال از سوی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) با صبغه اقتصادی، گفت: حمایت از مالکیت معنوی، اختراعات، طرح‌های صنعتی و علائم تجاری و کمک به تولیدکنندگان، تجار و کارآفرینان در داخل و جامعه بین المللی می‌تواند به عنوان یکی از عوامل موثر در پشتیبانی از تولید و تحقق شعار سال جاری، به ایفای نقش بپردازد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ادامه داد: خیلی از افراد وجود دارند که ممکن است کالا و خدماتی را تولید کنند، ولی به دلیل ناآشنایی با برندسازی و نحوه تبلیغات، امکان حضور در بازار‌های بین المللی را ندارند که مرکز مالکیت معنوی می‌تواند با آموزش کارآفرینان، تولیدکنندگان و تجار و حمایت از مالکیت معنوی آن‌ها، از تولید پشتیبانی کند و رونق اقتصادی ایجاد نماید.

دکتر خداییان افزود: اگر به خوبی از مالکیت معنوی افراد حمایت شود، صاحبان علم و دانش نسبت به تولید و اختراع تشویق می‌شوند و برای ادامه کار انگیزه پیدا می‌کنند.

این مسئول عالی قضایی اظهار کرد: از سوی دیگر با این حمایت، جامعه هم از نتایج عمل آن‌ها بهره‌مند می‌شود و همین موضوع زمینه رونق تولید را فراهم می‌کند.

معاون رئیس قوه قضاییه اقدامات صورت گرفته در مرکز مالکیت معنوی را بسیار مطلوب توصیف کرد و قرارگرفتن نام جمهوری اسلامی ایران در فهرست کشور‌های برتر در سازمان جهانی مالکیت معنوی قابل توجه دانست.

الحاق جمهوری اسلامی ایران به اکثر معاهدات و کنوانسیون‌های مربوط به مالکیت صنعتی، حضور فعال در سازمان جهانی مالکیت معنوی، انعقاد تفاهم نامه با کشور‌هایی از جمله دانمارک، سوییس و فرانسه که در بخش مالکیت معنوی و تجاری سازی سرآمد هستند، همکاری مشترک با سازمان جهانی مالکیت معنوی و دعوت کارشناسان آن‌ها برای آموزش تجار و تولیدکنندگان، الکترونیکی کردن امور و تسهیل انجام کار‌ها از جمله اقداماتی است که به گفته رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نقش موثری در بهبود فضای کسب و کار داشته است.

وی از تلاش‌های صورت گرفته که به کسب رتبه چهارم جمهوری اسلامی ایران در ثبت اظهارنامه‌های علامت تجاری، جایگاه یازدهم در اظهارنامه‌های طرح صنعتی و قرارگرفتن در لیست بیست کشور جهان در ثبت اظهارنامه اختراع در سازمان مالکیت معنوی منتهی شده است، قدردانی کرد و تلاش‌های کارکنان مرکز مالکیت معنوی را ستودنی دانست و گفت: این اقدامات حکایت از عملکرد مثبت سازمان ثبت اسناد در این بخش دارد.

دکتر خداییان تصریح کرد: باید تلاش‌ها در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به ارتقای جایگاه کشور در زمینه مالکیت معنوی معطوف شود و آثار این موضوع در اقتصاد جامعه مشهود باشد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور لزوم اصلاح قوانین، مقررات و بخشنامه‌ها را به منظور فراهم ساختن زمینه حمایت از مالکیت معنوی مورد تاکید قرار داد و در ادامه به تبیین نکاتی به منظور ارتقای عملکرد مالکیت معنوی پرداخت.

وی با تاکید بر آگاه سازی عمومی در رابطه با ثبت اظهارنامه‌ها در مصادیق مختلف مالکیت معنوی، گفت: این آگاه سازی کمک می‌کند که صاحبان فکر و اندیشه، محصولات فکری خود را با اطمینان خاطر و با صرفه جویی در وقت و هزینه ارائه دهند و به ثبت برسانند.

معاون رئیس قوه قضاییه برگزاری دوره آموزشی، همایش و استفاده از ظرفیت فضای مجازی برای آموزش را مورد تاکید قرار داد و به رئیس جدید مرکز مالکیت معنوی تاکید کرد که همواره با بروز رسانی پایگاه اطلاع رسانی، اطلاعات مفید و مورد نیاز به مراجعه کنندگان ارائه دهند.

تسهیل انجام امور، نکته دیگری بود که مورد تاکید ریاست سازمان ثبت اسناد و املاک کشور قرار گرفت. وی در این زمینه اظهارکرد: تسهیل ثبت مصادیق مالکیت معنوی، ساده کردن روش‌ها از طریق الکترونیک و هوشمندسازی در این زمینه باید مورد توجه باشد تا افراد بتواند بدون مراجعه به مرکز مالکیت معنوی امورات خود را با سهولت و سرعت به انجام برسانند.

دکتر خداییان با تاکید بر تسهیل و تسریع در ثبت اظهارنامه‌ها در حوزه مالکیت معنوی، تاکید کرد: اگر افراد بدانند که در سریع‌ترین زمان ممکن می‌توانند علامت تجاری، طرح صنعتی و برند خود را به ثبت برسانند، به سایرین و موسسات برای این امور مراجعه نمی‌کنند.

معاون رئیس قوه قضاییه به عنوان نکته سوم، مبارزه با فساد را به عنوان موضوعی اولویت دار در مرکز مالکیت معنوی مورد اشاره قرار داد.

وی افزود: در عین حال که باید امورات همه مراجعین با سرعت و دقت رسیدگی شود، ولی به این نکته باید توجه داشت که نخبگان، کارآفرینان، تولیدکنندگان و تجار که در زمینه اشتغال آفرینی گام برداشته‌اند نباید گرفتار بروکراسی اداری شوند و امورات آن‌ها باید در سریع‌ترین فرصت ممکن بررسی و پاسخ داده شود.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بر شناسایی دلالان و کارچاق کنان و برخورد با مدعیان ثبت برند تاکید کرد و گفت: اینکه افرادی بدون اینکه فعالیت اقتصادی داشته باشند اقدام به ثبت برند‌هایی کرده و سپس آن‌ها را با قیمت گرافی به دیگران بفروشند آسیبی است که باید با آن برخورد جدی صورت گیرد.

این مسئول عالی قضایی به معاون توسعه مدیریت و منابع و معاون توسعه فناوری و خدمات الکترونیک ثبتی تاکید کرد که با پشتیانی از مرکز مالکیت معنوی نسبت به جذب نخبگان و مخترعان و همچنین هوشمندسازی اقدام کنند.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک خطاب به رئیس جدید مرکز مالکیت معنوی نسبت به ارتباط صمیمی با کارکنان، تکریم همکاران، استفاده از خرد جمعی، مجامع نخبگانی، تشکیل کارگروه‌هایی با حضور اساتید دانشگاه و استفاده از نظر آن‌ها برای حمایت از مالکیت معنوی، الحاق به معاهدات مورد نیاز و پیگیری برای نهایی شدن طرح مالکیت صنعتی تاکید کرد.

وی در پایان با تقدیر از تلاش‌های رئیس سابق مرکز مالکیت معنوی، برای میرطاهری رئیس جدید این مرکز آرزوی موفقیت کرد.

بنابرگزارش روابط عمومی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، محمدحسن کیانی رئیس سابق مرکز مالکیت معنوی در ابتدای این مراسم اهم اقدامات صورت گرفته در این مرکز از جمله پیگیری اصلاح و تصویب ۱۲ قانون و لایحه، ثبت اظهارنامه‌ها به صورت الکترونیکی، راه اندازی پیشخوان پنجره فیزیکی در راستای سند تحول قضایی در پارک‌های پردیس و پردیس نوآوری، راه اندازی سرویس استعلام علامت تجارتی، توسعه وب سرویس‌های مجوز علامت، افزایش تعداد کمیسیون‌ها، همکاری مشترک با وایپو در داوری اختراعات و برگزاری هزاران سمینار و کارگاه آموزشی در زمینه ارتقای آگاهی‌های عمومی را مورد اشاره قرار داد و از حمایت ریاست سازمان ثبت اسناد و املاک کشور قدردانی کرد.

میرطاهری رئیس جدید این مرکز نیز در بیان برنامه‌های خود برگزاری کارگاه‌های آموزشی مالکیت فکری با رویکرد کاهش خطا و اشتباهات کارشناسی، تقویت برنامه‌های آموزشی مشترک، افرایش آگاه سازی عمومی، ترویج صیانت از مالکیت معنوی، ایجاد حوزه پژوهش و آموزش، هوشمندسازی سامانه‌ها و انجام اقدامات لازم برای طرح هوش مصنوعی، چاپ آرای صادره به منظور ایجاد وحدت رویه را مورد اشاره قرار داد و ابراز امیدواری کرد که بتواند مرکز مالکیت معنوی را به ثقل مالکیت معنوی ایران تبدیل کند.

در پایان این مراسم با اهدای لوح تقدیری از زحمات محمد حسن کیانی که به افتخار بازنشستگی نائل آمده است تقدیر و میرطاهری دانش آموخته حقوق و رئیس سابق اداره تعیین صلاحیت اداره کل حفاظت و اطلاعات سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و عضو اصلی رسیدگی به کمیسیون اعتراضات علائم تجاری و اختراعات مرکز مالکیت معنوی به عنوان رئیس جدید مرکز مالکیت معنوی معرفی شد.

انتهای پیام/