ناگفته‌های از دیدار شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) با سید حسن نصرالله
ناگفته‌های از دیدار شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) با سید حسن نصرالله

از تشکیل شورای عالی این مجمع به دعوت سیدحسن نصرالله در لبنان خبر داد. به گزارش قلم پرس به نقل از خبرگزاری فارس، رئیس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) در دیدار جمعی از اصحاب رسانه استان، با بیان اینکه مقام معظم رهبری پس از انتصاب به رهبری دو قدم مثبتی که برداشتند یکی تاسیس مجمع […]

از تشکیل شورای عالی این مجمع به دعوت سیدحسن نصرالله در لبنان خبر داد.

به گزارش قلم پرس به نقل از خبرگزاری فارس، رئیس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) در دیدار جمعی از اصحاب رسانه استان، با بیان اینکه مقام معظم رهبری پس از انتصاب به رهبری دو قدم مثبتی که برداشتند یکی تاسیس مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و دیگری مجمع جهانی اهل بیت(ع) بود، اظهارداشت: در سازمان مجمع التقریب جمعی از شیعیان به اتفاق اهل سنت شورایی دارند و دور هم جمع می‌شوند با نمایندگان بعضی کشورهای اسلامی و مسائل و مشکلات کشورهای اسلامی علی‌الخصوص اهل تسنن را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهند.

آیت‌الله محسن مجتهدشبستری افزود: البته این سازمان در زمان حضرت آیت الله بروجردی نیز تاسیس شده بود اما به عللی بعدا کمرنگ و متوقف شده بود ولی حضرت آقا مجمع التقریب را احیا و فعال کردند و در حال حاضر نیز ادامه دارد که یک مدت رئیس سازمان آقای تسخیری بود و در حال حاضر آیت‌الله شیخ محسن اراکی هستند.

وی ادامه داد: در کنار سازمان مجمع‌التقریب و همزمان با آن دستور دادند مجمع جهانی اهل بیت(ع) تشکیل شود که وظیفه این مجمع هم رسیدگی به امور شیعیان بوده و در هر کشوری که شیعه‌نشین است از آنجا یک نماینده‌ای در این مجمع عضو هست.

نماینده ولی‌فقیه در استان آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه این مجمع متشکل از ارکانی است، بیان کرد: یک رکن آن مجمع عمومی است که از هر ۴ سال یک بار با حضور ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر از شیعیان سراسر دنیا که تشریف می‌آورند تشکیل و در مسائل مختلفی مطرح می‌شود.

وی با بیان اینکه ارکان دیگر مجمع جهانی اهل بیت(ع) شورای عالی و دبیرخانه است، اضافه کرد: دبیرخانه کارهای اجرایی را انجام می‌دهد و هر چه را که شورای عالی تصویب کرد اجرا می‌کند مثل انتشارات و کتاب‌های شیعه و کمک‌هایی که به شیعیان برای بازسازی مساجد انجام می‌گیرد.

رئیس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع)، تصریح کرد: شورای عالی مرکب از چند نفر از علمای داخل کشور و چند نفر هم از خارج ایران هستند که از داخل ایران آیت‌الله سید احمد خاتمی، هادوی‌تهرانی، دری‌نجف‌آبادی، تسخیری و محمدی‌عراقی عضو هستند و همچنین چند نفر دیگر همچون دکتر ولایتی و رئیس سازمان ارتباطات آقای ابراهیمی ترکمان عضو هستند و این قبیل افراد عضویت دارند و مسئولیت شورای عالی نیز با بنده است.

وی ادامه داد: مجمع در ماه یک یا دو بار جلساتی در قم برگزار می‌کند که رسیدگی به مسائل شیعیان در مجمع جهانی اهل بیت مثل مسائلی که در نیجریه پیش آمد، جریان شیخ زکزاکی و مسایلی که در بحرین و کشورهای مختلف شیعه‌نشین به وجود می‌آید در جلسات بحث و بیانیه صادر می‌شود و اقداماتی انجام می‌گیرد به دولت‌ها نامه نوشته می‌شود و به مردم بیانیه داده می‌شود و اقداماتی تصویب می‌شود برای مثال برای آسیب دیدگانی که پیش آمد در پاکستان و هندوستان و افغانستان، مخصوصا عراق و لبنان و سوریه و جاهایی که شیعه وجود دارد.

مجتهدشبستری ادامه داد: از اعضای خارجی شورای عالی حجت‏‌الاسلام‏ و المسلمین سیدمرتضی مرتضی از آفریقا، حجت‏‌الاسلام‏ والمسلمین شیخ حسین المعتوق از کویت، حجت‏‌الاسلام‏ والمسلمین سیدحسن نصرالله از لبنان، علامه سیدساجد علی نقوی از پاکستان، حجت‏‌الاسلام‏ والمسلمین شیخ نبیل طالب الحلباوی از سوریه، حجت‏‌الاسلام‏ والمسلمین شیخ حسن حماده از لبنان و حجت‏‌الاسلام‏ والمسلمین سیدمحمدعلی محسن تقوی از هندوستان از جمله افرادی هستند که عضو هستند.

وی ادامه داد: معمولا جلسات شورای عالی یا در تهران یا در قم و با حضور اعضای داخلی تشکیل می‌شود و گاهی هم این جلسات در خارج از کشور به دعوت نماینده کشور در مجمع تشکیل می‌شود که برای مثال سیدعمار دوبار دعوت کرده و در عراق تشکیل شده است.

رئیس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع)،  در خصوص سفر اخیر به سوریه و لبنان نیز با بیان اینکه سفر اخیر نیز به دعوت سیدحسن نصرالله در لبنان تشکیل شد، گفت: البته ایشان به دلایل مسایل امنیتی و  گرفتاری‌هایی که دارد نماینده‌اش در جلسات ایران شرکت می‌کند که این بار خواستند خودشان باشند بر همین اساس دعوت کردند ما به لبنان برویم و بنابراین اصل هدف از سفر اخیر شرکت در جلسه شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت با حضور سیدحسن نصرالله بود.

وی ادامه داد: با حضور سید حسن نصرالله در سه جلسه که حدود سه ساعت طول کشید در حضور آقایان بودیم و مسائل مختلف جهان شیعه مطرح شد و تصمیماتی گرفته شد.

زیارت مرقد مطهر حضرت زینب(س) و حضرت رقیه(س) و دیدار با رزمندگان حزب الله لبنان

امام جمعه تبریز بیان کرد: ضمنا فرصتی هم پیش آمد که به سوریه سفر کنیم و روز مبعث توفیق داشتیم من و چند نفر از آقایان مشرف شویم به سوریه، هم برای زیارت مرقد مطهر حضرت زینب(س) و حضرت رقیه(س) و هم توفیق دیداری داشتیم با رزمندگان حزب الله لبنان و با فرمانده لشکرشان در زینبیه دیدار کردیم که وقتی شنیده بودند ما در آنجا هستیم به استقبال آمدند و چند ساعتی با آنها بودیم و گزارشاتی از آخرین وضعیت جبهه‌ها و مقابله‌هایی که نیروهای حزب الله لبنان دارند به اتفاق ارتش سوریه با داعشی‌ها و تروریست ها، ارایه کردند.

وی ادامه داد: اجمالا گزارشی که در سوریه داده شد فرمانده لشکرشان از حزب‌الله لبنان بود با جمعی از نیروها آمده بودند آنجا، می‌گفتند در سوریه در حال حاضر نقاطی که شهریت و مدنیت داشته و سکنه دارد دست ما بوده، اما قسمت‌هایی که دست داعش است صحراها و برخی نقاط دست آنها مانده و قسمتی از حلب دست آنها است که خالی از سکنه بوده و در قسمت خروجی شهر است و امیدواریم در آینده از دست آنها خارج کنیم.

رئیس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع)، ادامه داد: خلاصه گزارش امیدوار کننده بود که در سوریه مردم خیلی زیر فشار داعشی‌ها و تروریست‌ها نیستند و بیشتر جاهایی که دست آنها مانده بیابان‌ها و صحراهاست.

مصوبات مجمع جهانی اهل بیت(ع) در لبنان

وی در خصوص مصوبات مجمع در لبنان، اظهار داشت: مصوباتی که داشتیم تعدادی در مورد آنجا و مخصوصا شیعیان عراق بود، با توجه به گزارشی که دادند از عراق، اختلافاتی در کابینه دولت بوده و سیدمقتدا صدر حرف‌هایی زده که اختلافاتی به وجود آمده بود و ما تصمیماتی گرفتیم تا با مقتدا صدر صحبت‌هایی شود که ظاهرا گفتند به قم آمده بودند، همچنین قرار شد چند نفر از آقایان با آیت‌الله سیستانی صحبت کنند یا نامه بنویسیم یا خودمان بیانیه و نامه برای رفع اختلافات عراق بدهیم.

مجتهدشبستری، ادامه داد: روز اول جلسه که اوضاع عراق نگران کننده بود تصمیمات گرفته شد، اما خوشبختانه بعد از مبعث شنیده شد تا حدودی اختلافات فروکش کرده و وضع عراق آنطوری که داشت متلاشی می‌شد و نگران‌کننده بود اصلاح شد، به هر حال ما کارهای لازم را همیشه داریم که با نوشتن نامه و بیانیه و ارتباط با علما و افراد موثر راه علاجی بیابیم.

عضو خبرگان رهبری بیان کرد: بیشتر جلسه در مورد عراق بود که اخیرا مسائل امنیتی پیدا کرده  و تشتت ایجاد شده نباید دوباره دچار ناامنی شود.

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان‌شرقی، در خصوص روحیه رزمندگان در جبهه‌ها نیز گفت: در این سفر دیداری با رزمندگان حزب الله داشتیم که از روحیه بسیار بالا و قوی برخوردار بودند و اظهار می‌کردند تا آخرین نفس باقی خواهیم ماند تا همه این داعشی‌ها و تروریست‌ها را که آمده‌اند و آنهایی که مخصوصا توسط سعودی‌ها تحریک می‌شوند را بیرون برانند.

وی ادامه داد: در صحبت‌های رزمندگان در سوریه خیلی گلایه بود، یعنی درد دل‌های زیادی داشتند از تحریکات سعودی‌ها که هم حزب الله را در اجلاس استانبول زیر سئوال بود و هم روی ایران اسائه ادب‌ها و جسارت‌هایی کرده بود  از این جهت ناراحت بودند و می‌فرمودند باید راه علاجی برای این دولت سعودی تحریک شده آمریکا و اسراییل پیدا کرد.

رئیس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع)،  گفت: الآن در حقیقت این اسراییل است که با دولت سعودی همکاری می‌کند و علیه سوریه و عراق و بلاد اسلامی عمل می‌کند و یکی از محرک‌های اسلامی علاوه بر صهیونیزم و آمریکا خود سعودی‌ها هستند که علیه کشورهای اسلامی فعالیت می‌کند.

وی ادامه داد: رزمندگان حزب الله خیلی از دست آنها ناراحت بودند و چون دارای روحیه قوی هستند امیدوار بودند همه این خطرات برطرف شود حتی خطر این وهابی‌ها و تکفیری‌ها که داعشی‌ها را به جان مسلمانان انداختند و دست پرورده آنها هستند و با صهیونییست‌ها همکاری می‌کنند.

مجتهدشبستری، در خصوص روحیه سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان نیز گفت: ایشان یک روحیه بسیار شجاعانه و قوی داشته و بسیار علاقمند به رهبری هستند و تکرار السیدالقاعد شاید در یک ساعت سخنرانی ایشان از زبانش نمی‌افتاد که ما تابع نظرات رهبر معظم انقلاب اسلامی و پشتیبان ایشان هستیم و تا آخرین نفس و درجه ایستادگی خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: این روحیه بالا در ایشان واقعا برای همه شیعیان روحیه بخش و به اصطلاح دلگرم کننده است، در دیدارها آنچنان با صلابت و شجاعت داستان‌ها را نقل می‌کرد که چگونه موفق شدند از جنوب لبنان اسراییل را در جنگ‌های ۲۲ روزه و ۲۳ روزه با اسرائیل جنگیدن در غزه و جاهای دیگر بیرون کنند.

رئیس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت (ع) ادامه داد: ایشان گفتند بالاخره در این مراحل هستیم عراق و سوریه همان سرنوشت را دارند منتهی یک اقتضایی را دارد از نظر زمانی آنها در یک زمان کوتاهی حل شد، مساله سوریه و عراق هم حل خواهد شد اما زمان‌بر است و یک مقدار بستگی به اقتضائات زمانی و شرایط دارد.

مجمع عمومی هر چهار سال یک بار تشکیل می‌شود و شورای عالی و دبیرکل از ارکان مجمع جهانی اهل‌بیت‌اند.

شورای عالی مجمع از اندیشمندان و نخبگان شیعه از ملیت‌های مختلف تشکیل می‌شود.

ریاست آن بر عهده آیت‌الله محسن مجتهدشبستری است و محمدحسن اختری دبیر کل فعلی مجمع جهانی اهل‌ بیت علیهم السلام است.

مجمع عمومی از ارکان مجمع جهانی اهل بیت علیهم‌السلام، نهادی متشکل از نخبگان و اندیشمندان پیرو اهل بیت(ع) از سراسر جهان است.

اعضای این مجمع دائماً با مجمع جهانی اهل بیت (ع) در ارتباطند و هر چهار سال یک بار برای سیاست‌گذاری و بررسی فرصت‌ها، تهدیدها و راهکارهای فعالیت خویش گردهم می‌آیند. در این اجلاس، تصمیماتی برای بهبود وضعیت فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و حقوقی مسلمانان اتخاذ و طرح‌ها و پیشنهادهایی برای نیل به اهداف مجمع ارائه می‌گردد.

احیاء و گسترش فرهنگ و معارف اسلام ناب محمدی و حراست از حریم قرآن کریم و سنت پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت عصمت و طهارت (ع)؛ دفاع از کیان اسلام و حریم پیامبر اعظم، قرآن کریم و اهل بیت(ع)؛ تعمیق و تقویت وحدت در بین تمامی امت اسلام، به‌ویژه میان پیروان اهل بیت (ع)؛ حمایت و پشتیبانی از حقوق مسلمانان جهان و جایگاه پیروان اهل بیت(ع)؛ توسعه زیرساخت‌های مادی و معنوی پیروان اهل بیت(ع) در سراسر جهان؛ کمک به رشد و اصلاح وضعیت فکری، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی پیروان اهل بیت (ع) در سراسر جهان؛ خارج کردن پیروان اهل بیت(ع) از مظلومیت رسانه‌ای و محرومیت‌های علمی و اقتصادی از مهم‌ترین اهداف تأسیس مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام است.