مذاکرات ما با طرف سعودی پیشرفت نسبی داشته است
مذاکرات ما با طرف سعودی پیشرفت نسبی داشته است

حمید محمدی، سرپرست سازمان حج و زیارت در خصوص سفر اخیر هیئت حج جمهوری اسلامی ایران به عربستان گفت: مذاکرات ما با طرف سعودی پیشرفت نسبی داشته و اگر انتظارات منطقی محقق شود، اعزام حجاج ما به حج امکان پذیر خواهد شد. به گزارش قلم پرس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و […]

حمید محمدی، سرپرست سازمان حج و زیارت در خصوص سفر اخیر هیئت حج جمهوری اسلامی ایران به عربستان گفت: مذاکرات ما با طرف سعودی پیشرفت نسبی داشته و اگر انتظارات منطقی محقق شود، اعزام حجاج ما به حج امکان پذیر خواهد شد.
به گزارش قلم پرس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت، حمید محمدی، رییس هیئت حج جمهوری اسلامی ایران، پیش از ظهر امروز درباره سفر اخیر هیئت مذاکره کننده حج جمهوری اسلامی ایران به عربستان و نتایج مذاکرات گفت: با عنایت به قطع روابط دو جانبه میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی و همچنین محرومیت زائران ایرانی از حضور در حج سال گذشته، طبیعتا شرایط و موضوعات ویژه ای وجود دارد که به عنوان انتظارات منطقی جمهوری اسلامی ایران و حجاج ایرانی مطرح شد. جلساتی در این ارتباط ما بین طرفین در سطح روسای هیئت های طرفین و هم چنین در سطح کارشناسان برگزار شد.
سرپرست سازمان حج و زیارت افزود: در این جلسات، موضوعات و مصادیق آنها و راهکارهای اجرایی را به صورت قاطع و شفاف تبیین و تصریح کردیم. در پاره ای موضوعات، مذاکرات با پیشرفت نسبی همراه بود.

سرپرست سازمان حج و زیارت در این خصوص ادامه داد: با توجه به اینکه مردم شریف ایران بحق محاکمه و مجازات دو پلیس خاطی جده را مطالبه دارند، و در خصوص سرنوشت این دو پلیس ابهاماتی وجود داشت، در این مذاکرات سعودی ها اعلام کردند که دو پلیس مذکور محاکمه شده اند و اکنون در حال گذراندن دوران محکومیت خود هستند.

رییس هیئت حج جمهوری اسلامی ایران، در خصوص ارائه ی خدمات کنسولی به حجاج ایرانی با توجه به فقدان روابط دوجانبه میان دو کشور و فعال نبودن سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در جده توضیح داد: این موضوع بسیار مهم است. گرچه طرف سعودی کلیات آن را پذیرفته، اما در مورد سازکار اجرای آن که قطعا تعیین کننده است، هنوز توافق نشده است.

محمدی، سرپرست سازمان حج و زیارت کشورمان حفظ امنیت، عزت، کرامت و حرمت حجاج ایرانی را موضوع محوری جمهوری اسلامی ایران در این مذاکرات دانست و گفت: با وجود آنکه طرف سعودی تاکید کرد که مانع برخوردهای مغایر با تکریم زائران ایرانی در مبادی ورودی خواهد شد، اما چگونگی درج این موضوع در توافقنامه همچنان مورد مذاکره است.
سرپرست سازمان حج و زیارت ادامه داد: مذاکرات ما با طرف سعودی پیشرفت نسبی داشته و اگر در همه موارد بطور مشخص به نتیجه برسیم، مسیر حج برای زائران ایرانی باز خواهد شد و حجاج ما به حج مشرف خواهند شد. بدیهی است تا زمانی که احساس کنیم از طریق مذاکره، امکان تحقق مطالبات و انتظارات حجاج و حضور آنها در حج آتی وجود دارد، این مذاکرات ادامه خواهد داشت.