مدرن ترین واحد سرم سازی غرب آسیا پس از بازسازی آماده راه اندازی شد
مدرن ترین واحد سرم سازی غرب آسیا پس از بازسازی آماده راه اندازی شد
شرکت داروسازی شهید قاضی تبریز با بیش از سه دهه فعالیت چشمگیر در صنعت دارویی جزو سه شرکت اصلی تولید کننده سرم های دارویی در کشور بشمار می رود.
به گزارش قلم پرس، شرکت داروسازی شهید قاضی تبریز  با بیش از سه دهه فعالیت چشمگیر در صنعت دارویی جزو سه شرکت اصلی تولید کننده سرم‌های دارویی در کشور بشمار می‌رود که در  سال ۱۳۶۴  بهره برداری رسید و به عنوان بزرگ‌ترین تولید کننده محصولات تزریقی با بیش از ۲۰۰ میلیون واحد انواع فراورده‌های تزریقی و ویال نیاز ۵۰ در صد سرم کشور را تامین می‌کند.
شرکت داروسازی شهیدقاضی بزرگترین تولید کننده سرم‌های تزریقی کشور
سعید باسمنجی مدیرعامل شرکت داروسازی شهید قاضی درگفتگو باباشگاه خبرنگاران گفت:شرکت داروسازی شهید قاضی بزرگترین تولید کننده آمپول‌های تزریقی با تکنولوژی BFS در کشور بوده و بیش از ۸۰ درصد آمپول آب مقطر تزریقی و ۱۰۰ درصد آمپول‌های دارویی با تکنولوژی BFS در کشور را تولید می‌کند.

اوبااشاره به کمبود‌های  فعلی سرم تزریقی در داروخانه‌های شهری  گفت:کمبود سرم مسبوق به سابقه بوده و در سال‌های ۱۳۹۴، ۱۳۹۶ و قبل‌تر هم به صورت مقطعی و دوره‌ای کمبود ایجاد شده است. در حال حاضر نیز علیرغم اجرای پروژه اصلاحات GMP در شرکت داروسازی شهید قاضی به عنوان بزرگترین تولیدکننده محلول‌های تزریقی کشور از نیمه دوم اسفند ماه سال گذشته با توجه به هماهنگی‌های انجام شده با سایر شرکت‌های سرم‌سازی جهت افزایش ظرفیت تولید خود در مقطع بازسازی این شرکت و ایجاد چند میلیون ذخیره سرم در شرکت‌های تولیدکننده و پخش قبل از شروع پروژه و با هماهنگی و نظارت سازمان غذا و دارو تا تیر ماه سال جاری، خوشبختانه هیچ‌گونه کمبودی محسوس نبوده است.

مدیرعامل شرکت داروسازی شهیدقاضی گفت:متاسفانه به دلیل بروز پیک پنجم کرونا و افزایش موارد بستری بیماران و به موازات آن مصرف ماهانه بیش از ۱/۵ میلیون ویال رمدسیویر که مصرف آن نیاز به تجویز با یک واحد سرم تزریقی است، تعادل عرضه و تقاضا را به هم زده و علیرغم تولید ماهانه بیش از ۱۱ میلیون واحد سرم توسط شرکت‌های تولیدکننده دیگر، کمبود آن در مراکز درمانی گزارش می‌شود.

باسمنجی ظرفیت تولیدانواع سرم ماهانه ۴/۵ الی ۵ میلیون ، بیش از ۱۲ میلیون عدد انواع آمپول دارویی و آب مقطر، بیش از ۱ میلیون عدد انواع ویالهای بیمارستانی عنوان کرد.

اوبه قطعی های مکرر برق در ماه‌های قبل  اشاره کردوگفت:قطعی برق موجب افت تولید سرم در شرکت‌های داروسازی شده است. به دلیل الزامات تولید استریل، با هر بار قطع برق کلیه مسیر‌های تولید باید تخلیه شده و پس از وصل برق خطوط مجددا نیاز به عملیات CIP و SIP چند ساعته قبل از شروع تولید دارند. همچنین به دلیل افزایش مصرف سرم در کشور‌های مجاور و قیمت پایین این محصول در کشور، گزارشات متعددی از قاچاق سرم به کشور‌های همسایه و عمدتا به عراق و افغانستان وجود دارد.

او با راه اندازی مجدد این واحد تولیدی و تولید شبانه روزی دیگری کمبودی در این حوزه نخواهیم داشت  افزود:بااجرای این طرح  کلیه بخش‌های قبلی توزین، ساخت و محلول‌سازی، خطوط تولید سرم و فضا‌های مرتبط و مجاور این بخش‌ها به مساحت حدود ۲۰۰۰ مترمربع تخریب کامل شده و بخش‌های جدید با آخرین الزامات Eu – GMP در کلاس‌های B و C و D و با بالاترین الزامات کیفی طراحی و در مدت کمتر از ۶ ماه باز سازی و اورهال شده است.

مدیرعامل شرکت داروسازی شهیدقاضی گفت:۵۰۰ نفرمستقیم و۵۰۰ نفرغیرمستقیم دراین شرکت فعالیت می کنند.

باسمنجی هم چنین افزود:با توجه به اقدامات زیرساختی انجام شده و توسعه فضاهای تولید و پروژه های در دست اجرا، هم در حوزه تولید سرم، هم آمپول و هم ویال در آینده نزدیک افزایش خطوط و ظرفیت تولید خواهیم داشت و تا ۵۰ درصد اشتغالزایی افزایش خواهد داشت.

اوبااشاره به سابقه صادرات به کشورهای همسایه و آسیای میانه و آفریقا گفت:در سالهای اخیر بدلیل سیاست های ارزی بانک مرکزی و وزارت بهداشت و درمان و محدودیت های ایجاد شده متاسفانه صادرات دارویی کشور افت شدید داشته و لازم است بازنگری لازم در سیاست های صادراتی دارو با بهره مندی از نظرات شرکتهای داروسازی و سندیکای تولیدکنندگان دارو انجام گیرد. میزان صادرات شرکت شهید قاضی در سال قبل قریب به ۱۰۰ هزار دلار بوده که با اقدامات انجام شده در ارتقای کیفیت و استاندارد های تولید در صورت تسهیل سیاستهای صادراتی وزارت بهداشت و درمان میخواند جهش قابل ملاحظه ای داشته باشد.

مدرن ترین واحد سرم سازی غرب آسیا پس از بازسازی آماده راه اندازی شد ودیگر کمبود سرم درکشور احساس نخواهدشد.شرکت داروسازی شهید قاضی با تولید ۶۰ درصد محصولات تزریقی حجیم یک لیتری، ۳۰ درصد محصولات تزریقی لیتری و ۱۰۰ درصد محصولات ۲۵۰ سی سی، بزرگترین تولید کننده سرم‌های تزریقی کشور به شمارمی رود.

  • نویسنده : ناهیده خدادادی