لزوم اصلاح و به‌روزرسانی قانون مبارزه با مواد مخدر/ اولویت آموزش و اشتغال‌زایی معتادان بهبودیافته
لزوم اصلاح و به‌روزرسانی قانون مبارزه با مواد مخدر/ اولویت آموزش و اشتغال‌زایی معتادان بهبودیافته

سرپرست دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی گفت: با توجه به شیوع مواد مخدر و روان‌گردان‌های جدید و تغییر الگوی مصرف، اصلاح و به‌روزرسانی قانون مبارزه با مواد مخدر در مجلس شورای اسلامی ضروری است. امیر رنجبر در نشست خبری به مناسبت روز جهانی مبارزه با مواد مخدر، افزود: موضوع مواد مخدر […]


سرپرست دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی گفت: با توجه به شیوع مواد مخدر و روان‌گردان‌های جدید و تغییر الگوی مصرف، اصلاح و به‌روزرسانی قانون مبارزه با مواد مخدر در مجلس شورای اسلامی ضروری است.

امیر رنجبر در نشست خبری به مناسبت روز جهانی مبارزه با مواد مخدر، افزود: موضوع مواد مخدر و روان‌گردان‌ها به عنوان بحران چهارم در جهان شناخته شده و براساس ارزیابی‌های جهانی میزان تقاضا بین جمعیت ۱۵ تا ۶۴ سال در ۱۴ سال گذشته افزایش یافته است.

وی ادامه داد: نرخ شیوع اعتیاد در کشور ۵.۴ درصد و در استان آذربایجان شرقی ۱.۲۲ درصد است و این استان در رتبه ۲۸ کشوری قرار گرفته است.

رنجبر با اشاره به اقدامات انجام گرفته در حوزه مبارزه با مواد مخدر، گفت: در سال گذشته بیش از هفت تن کشفیات انواع مواد مخدر در استان داشتیم که نسبت به سال ۱۳۹۹ بیش از ۵۰ درصد افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه تمامی پاتوق‌های معتادان متجاهر در سطح استان شناسایی و جمع‌آوری شده است، اظهار داشت: در مرکز نگهداری ماده ۱۶ تبریز ۵۰۰ نفر معتاد تحت مراقبت و درمان قرار دارند که همگی آنها در بدو ورود غربال‌گری شده و با اخذ دستور از دستگاه قضایی تحت درمان قرار می گیرند.

سرپرست دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی گفت: در مرکز ماده ۱۶ تبریز علاوه بر درمان معتادان، موضوع آموزش و اشتغال‌زایی آنان در راستای کاهش آسیب و توانمندسازی مورد توجه قرار گرفته است.

وی ادامه داد: کارگاه‌های اشتغال زایی در حوزه های مختلف مصنوعات فلزی، قالی بافی، کفاشی، فرغون سازی و خیاطی در این مرکز فعال است که افراد پس از بهبودی نیز می‌توانند در این کارگاه‌ها مشغول به کار شوند.

رنجبر از شناسایی ۲۰۲ نقطه آسیب‌پذیر روستایی و شهری در استان خبر داد و گفت: طرح توانمندسازی محلات آسیب پذیر در راستای مداخلات کاهش آسیب، پیشگیری، فرهنگی، مراقبتی، حمایتی و صیانتی انجام می شود.

وی گفت: با صدور مجوز بهره‌برداری از سوی کمیته کشوری، مرکز ماده ۱۶ بانوان شمال غرب کشور در تبریز با ظرفیت پذیرش ۱۰۰ معتاد متجاهر و ۲ سالن بهبودی آماده افتتاح است.

سرپرست دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی ادامه داد:  در سال گذشته ۷۲ هزار و ۳۳۵ نفر معتاد در مراکز ماده ۱۵ استان و ۵۵ هزار نفر نیز در مراکز سرپایی تحت درمان قرار گرفتند.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر آذربایجان ‌شرقی هم در این نشست خبری، گفت: در سه ماهه سال جاری میزان دستگیری توزیع کنندگان مواد مخدر در استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰ درصد و دستگیری معتادان و معرفی به مراکز ترک اعتیاد نیز ۳۰ درصد افزایش یافته است.

سرهنگ جعفر اقربایی فام افزود: از ابتدای سال جاری تا کنون ۷۲۶ کیلوگرم انواع مواد مخدر در استان کشف و ضبط شده و در این راستا نیز ۲۷ نفر قاچاقچی مواد مخدر دستگیر شده اند.

وی با اشاره به انجام ۲ هزار و ۲۶ عملیات پلیسی در راستای مبارزه با مواد مخدر در استان، گفت: نیروهای پلیس مبارزه با مواد مخدر موفق به شناسایی و متلاشی کردن ۲ باند منطقه ای فعال در استان شدند.

اقربایی فام با بیان اینکه در سه ماهه گذشته یک هزار و ۴۸۳ طرح توسط پلیس در استان اجرا شد، گفت: اقدامات پلیس مبارزه با مواد مخدر در گذشته قهری و پلیسی بوده ولی اکنون دیدگاه پیشگیرانه و مقابله ای در ابعاد اجتماعی حاکم است.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته بیش از ۷۰ تن انواع مواد مخدر در استان کشف و ضبط شد که ۹۰ درصد کشفیات توسط پلیس مواد مخدر انجام شده است.