فیلم| هفتمین شب درگیری‌های خشن معترضان با پلیس در ایرلند شمالی
فیلم| هفتمین شب درگیری‌های خشن معترضان با پلیس در ایرلند شمالی

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، اعتراضات اتحادگرایان حامی لندن در ایرلند شمالی به شرایط ناشی از خروج این کشور از اتحادیه اروپا (برگزیت)، وارد شب هفتم خود شد. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، شامگاه پنجشنبه (به وقت محلی) درگیری معترضان با نیروی پلیس به بخش‌های بیشتری از مناطق تحت کنترل ملی‌گرایان ایرلندی کشیده شد و پلیس نیز با […]

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، اعتراضات اتحادگرایان حامی لندن در ایرلند شمالی به شرایط ناشی از خروج این کشور از اتحادیه اروپا (برگزیت)، وارد شب هفتم خود شد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، شامگاه پنجشنبه (به وقت محلی) درگیری معترضان با نیروی پلیس به بخش‌های بیشتری از مناطق تحت کنترل ملی‌گرایان ایرلندی کشیده شد و پلیس نیز با توپ آب‌پاش و گاز اشک‌آور به استقبال تظاهرات‌کنندگان رفت.

صدها جوان معترض به شرایط ایجاد شده برای ایرلند شمالی پس از برگزیت، در استان بلفاست تجمع کرده و با بمب‌های آتش‌زا و سنگ به نیروهای پلیس حمله کردند. آنها همچنین یک اتوبوس را به آتش کشیدند.

بر اساس این گزارش، یک هفته خشونت در ایرلند شمالی تا کنون ۵۵ مجروح روی دست نیروی پلیس این کشور گذاشته تعداد زیادی از معترضان که در بین آنها سنین ۱۳ و ۱۴ ساله نیز حضور دارند، بازداشت شده‌اند.

 

 

یک هفته است که اتحادگرایان حامی بریتانیا در ایرلند شمالی، دست به تجمع در خیابان‌های این کشور زده و با مأموران پلیس درگیر می‌شوند.

معترضان می‌گویند توافق خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (برگزیت) به مانعی برای تبادلات تجاری میان ایرلند شمالی و دیگر بخش‌های بریتانیا تبدیل شده است.

بامداد پنجشنبه نیز «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس با ابراز نگرانی از تظاهرات گسترده در ایرلند شمالی و درگیری معترضان با نیروهای پلیس، خواستار حل اختلافات از طریق گفت‌وگو شد. (جزئیات بیشتر)

پیش‌تر گروه‌های پارلمانی ایرلند شمالی که حامی اتحاد با بریتانیا هستند، در نامه‌ای به نخست‌وزیر این کشور اعلام کردند حمایت خود را از توافق صلح ۱۹۹۸ تعلیق می‌کنند.

این گروه‌ها، مخالفت «مسالمت‌آمیز و دموکراتیک» با این توافق را درحقیقت جهت اخطار به «بوریس جانسون» نخست‌وزیر بریتانیا و «مایکل مارتین» همتای ایرلندی وی اعلام کرده‌اند.

توافق «جمعه خوب» یا «توافق بلفاست» به سه دهه خشونت و درگیری میان ملی‌گرایان کاتولیک حامی استقلال ایرلند و پروتستان‌های حامی بریتانیا خاتمه داده بود.

انتهای پیام/