فزایش ۳ برابری مستمری مددجویان عدالت را به جامعه نزدیک‌تر کرده است
فزایش ۳ برابری مستمری مددجویان عدالت را به جامعه نزدیک‌تر کرده است

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) با بیان اینکه کمتر از دو درصد وام‌های مددجویان با مشکل وصول نشدن روبه‌رو است، این رقم را در مورد وام‌های میلیاردی بسیار بالاتر دانست و گفت: افزایش بیش از سه برابری مستمری مددجویان در سال ۹۶ ما را به سمت عدالت نزدیک‌تر کرده است. به گزارش قلم پرس […]

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) با بیان اینکه کمتر از دو درصد وام‌های مددجویان با مشکل وصول نشدن روبه‌رو است، این رقم را در مورد وام‌های میلیاردی بسیار بالاتر دانست و گفت: افزایش بیش از سه برابری مستمری مددجویان در سال ۹۶ ما را به سمت عدالت نزدیک‌تر کرده است.

به گزارش قلم پرس به نقل از  ایسنا، پرویز فتاح که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد با اشاره به اینکه با همکاری دولت و مجلس، کمیته امداد نزدیک به دو هزار میلیارد تومان وام قرض‌الحسنه به مددجویان پرداخت کرده است، افزود: پرداخت این مبلغ به ایجاد ۱۴۰ هزار شغل منتحی شده است.

وی با تاکید بر اینکه مشاغل ایجاد شده برای مددجویان کمیته امداد تنها با ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان امکان‌پذیر شده است، اظهار کرد: این در حالی است که ایجاد هر شغل در بخش صنعت به بیش از ۱۰۰ میلیون تومان پول احتیاج دارد. روش ما در کمیته امداد، مدیریت و نظارت بر اشتغال یک خانواده است.

رئیس کمیته امداد با اشاره به اینکه هفته آینده و روش چهاردهم اسفندماه سالگرد تاسیس این نهاد است، تصریح کرد: تشکیل کمیته امداد به عنوان اولین نهاد به وجود آمده پس از انقلاب اسلامی نشان می‌دهد که موضوع فقر تا چه حد مورد توجه رهبر انقلاب بوده است. کمیته امداد برخواسته از ذات انقلاب و دین و قرآن است.

فتاح با اشاره به اینکه در اقتصاد دنیا مفهوم انفاق آنچنان که باید جایگاهی ندارد، اضافه کرد: این در حالی است که در قرآن نسخه‌ای که برای رفع فقر و رسیدگی به محرومیت تجویز شده است مربوط به بحث انفاق است. کمیته امداد در کنار ماموریت نظام و دولت‌ها مردم را نیز در حوزه ذکات و صدقات برای رفع فقر به میدان می‌آورد. کمیته امداد هم از ظرفیت قوانین، مجلس و دولت استفاده می‌کند و هم از ظرفیت مردم.

وی با بیان اینکه براساس رویکرد کمیته امداد بسیاری از اقشار محروم توانسته‌اند از وضعیت فقر رها شود، توضیح داد: با این وجود به علت کمبود زمان و دیگر مسائل عده‌ای نیز وجود دارند که همچنان نتوانسته‌اند سطح اقتصادی‌شان را بالاتر ببرند اما کمیته امداد تلاش کرده است تا سطح اقتصادی آنها را چند رده بالاتر ببرد و به وضعیت عادی برگرداند.

رئیس کمیته امداد با اشاره به اینکه در بررسی حوزه فقر باید به این نکته توجه داشت که مردم دقیقا از چه محروم هستند، اظهار کرد: در اوایل انقلاب همه مردم از امکانات اولیه مثل آب و برق برخوردار نبودند. این در حالی است که این موارد تا به امروز جزو داشته‌های مردم قرار گرفته است. برای مثال در حال حاضر در بیشتر روستاهای ایران امکاناتی نظیر برق وجود دارد اما بخشی از این امکانات به وسیله یارانه‌ها پرداخت می‌شود به همین دلیل افرادی که پولدارتر هستند در این ساختار یارانه بیشتری دریافت می‌کنند. بنابراین زمانی که صحبت از یارانه می‌شود فکر می‌کنیم این مبلغ تنها همان ۴۵ هزار تومانی است که به حساب افراد جامعه واریز می‌شود. این در حالی است که بخش اعظم یارانه پرداختی در حوزه انرژی است.

فتاح با اشاره به طرح بیمه سلامت که در حال حاضر همگانی شده است، اظهار کرد: در صورتی که دولت این طرح را ادامه دهد گام بلندی به سمت عدالت اجتماعی برداشته است. براساس تبصره ۱۴ نیز ۷ هزار میلیارد تومان برای رفع فقر بودجه تصویب شده است. در صورتی که با همکاری وزارت رفاه این بودجه به درستی صرف شود هر چه بیشتر به سمت عدالت حرکت خواهیم کرد.

در بخش دیگری از این گفت‌وگو محمدجواد ایروانی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام از بهبود شاخص توسعه انسانی ایران در ابتدای انقلاب از رتبه ۱۱۰ به رتبه ۶۲ در سال جاری خبر داد و گفت: سهم برابری دهک‌های بالا و پایین اقتصادی نیز پیش از انقلاب تا ۲۰ برابر فاصله داشتند که این میزان پس از انقلاب به ۱۲ برابر کاهش یافته است. اگرچه این رقم در حال حاضر به ۱۴ برابر رسیده است اما با این وجود این رقم چه در سطح منطقه و چه در متوسط جهانی رتبه مناسبی دارد.

وی با بیان اینکه در طی ۳۹ سال گذشته بخشی از اقشار ضعیف تبدیل به طبقه متوسط شده‌اند، اظهار کرد: در حال حاضر ۵۳ درصد از جمعیت بالای ۵۰ سال بیش از ۲۰ هزار دلار در سال درآمد دارند. درآمد سرانه اول انقلاب با جمعیت نزدیک به ۳۰ میلیون نفر تنها ۱۰ هزار و ۸۰۰ دلار بوده است که این رقم در سال ۲۰۱۷ به بیش از ۱۶ هزار و ۳۹۵ دلار با وجود افزایش جمعیت رسیده است.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ایران در مقایسه با کشورهایی نظیر روسیه، آمریکا و ترکیه در برقراری عدالت سرآمدتر بوده است، تصریح کرد: در ۲۵ سال گذشته و در میان ۱۰۰ کشور برتر جهان ایران دارای بالاترین رشد اقتصادی بوده است. ۴۸ درصد از جمعیت بالای ۵۰ سال در کشور در اوایل انقلاب باسواد بوده‌اند که این میزان در حال حاضر به بیش از ۹۸ درصد رسیده است. همچنین تعداد دانشجویان نیز از ۱۲۰ هزار نفر به ۴.۴ میلیون نفر افزایش یافته است.

ایروانی با بیان اینکه تعداد استادتمام‌های دانشگاه‌های کشور از ۹ هزار و ۲۰۰ نفر در اوایل انقلاب به ۶۳ هزار نفر در سال اخیر رسیده است، ادامه داد: تعداد دانشگاه‌ها نیز از ۲۲۳ مرکز به ۲ هزار و ۵۱۵ مرکز افزایش پیدا کرده است. همچنین رتبه رشد علمی ایران از ۱۵۰ به رتبه ۱۷ جهانی صعود کرده است.

وی با اشاره به رتبه ۴ ایران در فناوری نانو افزود: بررسی‌های مرکز مطالعات جهانی نشان می‌دهد تعداد مهندسان ایرانی برابر با مهندسان آمریکا است. این موارد زیرساخت‌های دستیابی به عدالت را تسهیل می‌کند.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به رتبه اول ایران در رشد علمی منطقه نیز تسریح کرد: رشد علمی به معنای افزایش کارآفرینی و کاهش فقر است. در بودجه کشور باید تحولی اتفاق بیفتد تا تنها هزینه‌کرد بودجه مدنظر قرار نگیرد بلکه ما باید صندوق‌هایی را برای مبتکران در نظر بگیریم چراکه این اقدام امکان بازگشت پول را به شکل وام و اقتصاد دانش‌بنیان فراهم می‌کند.

ایروانی با بیان اینکه اگر بخواهیم به عدالت نزدیک شویم رویکرد ما نباید فقرزا باشد، ادامه داد: رویکرد اقتصاد مقاومتی توجه به رشد اقتصادی به همراه عدالت است. بنابراین این اقتصاد به تولیدات تکیه می‌کند چراکه تولید ملی زمینه‌ساز اشتغال است.

وی با اشاره به اینکه در از بین بردن فقر و ایجاد عدالت مشکلی در اسناد بالادستی وجود ندارد بلکه قوانین باید به درستی اجرا شوند، تصریح کرد: برای مثال در افزایش قیمت سوخت باید پرسید تکلیف شهروندی که خودرو ندارد، چیست. تعرفه‌ها باید به شکل پلکانی افزایش پیدا کند و نه اینکه ما قیمت سوخت را به شکل ناگهانی افزایش دهیم. این یک نوع بی‌عدالتی است و سیستم اقتصادی نباید فقرزا باشد تا بعدا بسته‌های حمایتی درست کنیم بلکه باید از تجربیات جهانی استفاده کنیم و قشر متوسط قوی‌تری داشته باشیم.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه کشورهای دیگر علاقه‌ای به رشد قشر متوسط به دلیل بالا رفتن سطح مطالبات و درخواست‌های سیاسی آنها ندارند، تصریح کرد: جمهوری اسلامی علاقه‌مند به رشد قشر متوسط است. در بحث یارانه‌ها نیز در صورتی که عملکرد ما در این حوزه متناسب با اهداف تولید بالاتر باشد رشد عدالت اجتماعی محقق خواهد شد.

ایروانی با اشاره به اینکه سهام عدالت بزرگترین کاری بود که همزمان با خصوصی‌سازی با دستور مقام معظم رهبری انجام شد، تصریح کرد: با این وجود از آنجایی که سهام عدالت به طور شایسته‌ای امتداد پیدا نکرد نتوانست به اهداف خود برسد. هنوز هم افرادی به دنبال آن هستند تا این سهام را از بین ببرند. همچنان که می‌بینید بازدهی این سهام در ۱۰ سال گذشته بسیار پایین بوده است.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد نقش مسکن مهر در افزایش عدالت میان اقشار محروم اظهار کرد: مسکن در نظر گرفته شده برای ساخت این طرح با امتیازات ویژه‌ای همراه بود که توانست رویای صاحبخانه بودن را برای عده‌ای محقق کند اما نسبت به این پروژه کم‌لطفی‌هایی نیز صورت می‌گیرد. با این وجود هیچ کار عظیمی وجود ندارد که با ایراداتی همراه نباشد.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه نهادهای انقلابی نظیر کمیته امداد، بنیاد برکت، بنیاد علوی و… اقدامات عظیمی در افزایش عدالت انجام داده است، اضافه کرد: با این حال فضاسازی‌های سنگینی به وسیله رسانه‌های خارجی علیه این نهادهای انقلابی صورت می‌گیرد. برای مثال گفته می‌شود آنها مالیات پرداخت نمی‌کنند در حالی که تمام این موسسات مالیاتشان را پرداخت می‌کنند و شفافیت دارند.

ایروانی با بیان اینکه سهم این نهادها در تولید جی‌دی‌پی تنها یک‌ونیم درصد است، تصریح کرد: رسانه‌های خارجی برای آنکه می‌خواهند اقتصاد جهانی ایران را تحریم کند سهم فعالیت اقتصادی آنها را پررنگ‌تر نشان می‌دهد که این مساله خالی از واقعیت است چراکه کارکرد این نهادها روشن کردن موتور محرکه اقتصاد کشور است.