فرآیند ارزیابی تکمیلی در آزمون استخدامی مبتنی بر صلاحیت های معلمی است
فرآیند ارزیابی تکمیلی در آزمون استخدامی مبتنی بر صلاحیت های معلمی است

سرپرست آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه روند ارزیابی تکمیلی پذیرفته شدگان چند برابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزگاری آموزش و پرورش در حال انجام است،فرآیند ارزیابی تکمیلی را تشریح کرد. به گزارش قلم پرس،از تبریز، حجت الاسلام علی  پوررادی پیش از ظهر امروز در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: قبل از […]



سرپرست آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه روند ارزیابی تکمیلی پذیرفته شدگان چند برابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزگاری آموزش و پرورش در حال انجام است،فرآیند ارزیابی تکمیلی را تشریح کرد.

به گزارش قلم پرس،از تبریز، حجت الاسلام علی  پوررادی پیش از ظهر امروز در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: قبل از تعیین فرایندهای ارزیابی صلاحیت های حرفه ای معلمی، نیاز است شرایط جامعه در گذشته، حال و آینده بررسی و چارچوب فعلی گزینش معلمان برای نسل جدید تدوین شود.

سرپرست آموزش و پرورش استان ادامه می دهد: علاقه به تدریس، صبوری، توجه به جنبه های آموزشی و پرورشی، تدریس در زمینه مورد علاقه، توجه به کیفیت آموزش، مسئولیت‌ پذیر بودن و برخورداری از دیدگاه مثبت از جمله ویژگی های یک معلم خوب می تواند باشد که در شرایط عمومی و حرفه ای گنجانده می شود.

وی با بیان اینکه تاثیرگذارترین فرد بعد از خانواده در سرنوشت یک نفر، معلم است، داشتن ارتباط قوی با دانش آموز در دو وجه آموزشی و اخلاقی از مهم ترین ملاک های گزینش بکارگیری معلمان می تواند باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه روال فرآیند مصاحبه با سالهای گذشته تفاوت عمده ای پیدا کرده است توضیح داد: در سال جاری سهم نمره ارزیابی تکمیلی یا همان مصاحبه از قبولی نهایی ۶۰ درصد است و این درحالی است که در سال های گذشته برای قبولی نهایی ۷۰ درصد نمره علمی و ۳۰ درصد نمره مصاحبه اثرگذار بود.

وی با بیان اینکه هدف از تغییرات روند استخدامی در آموزش و پرورش و افزایش سهم ارزیابی تکمیلی یا مصاحبه، سنجش توان معلمی در افراد است افزود: ارزیابی تکمیلی در چهار بخش انجام میگیرد که متشکل از مصاحبه عمومی و گزینش، بحث گروهی، ارائه تدریس و ایفای نقش است.

سرپرست آموزش و پرورش آذربایجان شرقی ادامه داد: نحوه ارایه تدریس در مراحل ارزیابی آموزگاران ابتدایی سنجه ای برای رابطه معلم و شاگرد است و در این مرحله داوطلب می بایست مطلب درسی یا نکته تربیتی را به صورت حرفه ای، روان، شفاف و قابل درک برای دانش آموز دوره ابتدایی با اطلاعاتی که در اختیار دارد، با رعایت ساحت های شش گانه تعلیم و تربیت سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بیان کند.

این مقام مسئول ادامه داد: آموزش با کیفیت نیاز به مهارت ارتباطی معلم با دانش آموز و والدین دارد و معلمی خوب است که دانش آموز و خانواده ها تا آخر عمر از او یاد کنند و این یعنی ماندگاری نقش معلم و لذا در دولت سیزدهم با نوآوری که در امر ارزیابی صلاحیت های حرفه ای معلمان صورت گرفته ایفای نقش معلم در ارتباط با والدین نیز در نظر گرفته شده است.

 پوررادی در تکمیل مطالب مهارت های ارتباطی معلم گفت: ارتباطی موثر یک دارایی محسوب می شود زیرا ریشه روابط موفق و به یاد ماندنی است. در زمینه آموزشی نیز مهارت ارتباطی قوی برای یک معلم به منظور ایجاد یک فضای قابل اعتماد برای دانش آموزان مهم است. 

سرپرست آموزش و پرورش استان در خصوص مهارت های دیگر برای معلمان گفت: توانایی درک توأم با توانایی شنیداری یکی از مهارت هایی است که معلم باید داشته باشد.

پوررادی اظهار داشت: با توجه به اینکه یکی از مراحل ارزیابی آموزگاران در استخدام امسال با عنوان کارگروهی است می توان گفت: صبر یک فضیلت در دنیای آموزش است. معلم بودن و رسیدگی همزمان به چندین دانش آموز کار ساده ای نیست و صبر زیادی لازم دارد و همچنین دانش آموزان هنگام یادگیری استعداد های مختلفی دارند و همه دانش آموزان در مورد نگرش ها و رفتارهای خود دارای دامنه توجه یا سطح نظم یکسانی نیستند و این توانایی داوطلب در تمرین کارگروهی به خوبی ارزیابی می شود.

گفتنی است ارزیابی تکمیلی آزمون استخدامی آموزش و پرورش سهم استان آذربایجان شرقی تا اوایل مرداد ماه ادامه خواهد داشت.

پایان پیام/