فارس من | جزئیات واگذاری تراکتور به بخش خصوصی/ آیا انتقال مالکیت باشگاه تراکتور کلید خورده است؟
فارس من | جزئیات واگذاری تراکتور به بخش خصوصی/ آیا انتقال مالکیت باشگاه تراکتور کلید خورده است؟

به گزارش قلم پرس از تبریز، یک سال بعد از تشکیل باشگاه ماشین‌سازی، باشگاه تراکتورسازی در سال ۱۳۴۹ تاسیس گردید. تیم فوتبال تراکتورسازی اولین نماینده تبریز در جام تخت جمشید بود و در لیگ قدس و جام آزادگان هم حضور داشت و سال ۱۳۷۱ به مقام سوم ایران دست یافت. این تیم در اولین دوره […]

به گزارش قلم پرس از تبریز، یک سال بعد از تشکیل باشگاه ماشین‌سازی، باشگاه تراکتورسازی در سال ۱۳۴۹ تاسیس گردید.

تیم فوتبال تراکتورسازی اولین نماینده تبریز در جام تخت جمشید بود و در لیگ قدس و جام آزادگان هم حضور داشت و سال ۱۳۷۱ به مقام سوم ایران دست یافت. این تیم در اولین دوره لیگ برتر فوتبال کشور هم حضور داشته و با قرار گرفتن در رده آخر، به لیگ دسته یک سقوط کرد.

پروژه بازگشت تراکتور به لیگ برتر بسیار طولانی و پرهزینه شد به طوری که با وجود مربیان نامداری چون میدن دروپ و واسیلی گوجا، تراکتور موفق به صعود نشد.

در سال های ۸۴ و ۸۵ با حمایت مدیر عامل وقت شرکت تراکتورسازی، بودجه هنگفتی برای بازگشت تیم تراکتور به لیگ برتر در اختیار باشگاه قرار گرفت اما تراکتور هر دو بار در پلی آف از صعود بازماند. یک بار در ضربات پنالتی مغلوب همای تهران شده و بار دوم در بازی پرحاشیه مغلوب شیرین‌فراز کرمانشاه شد.

از سال ۸۶ با تغییرات مدیریت شرکت تراکتورسازی، بودجه باشگاه کاهش یافت و تراکتور دیگر مدعی صعود نبود.

شفق مالک باشگاه تراکتور

 در سال ۸۷ ناصر شفق به عنوان مدیر عامل تراکتور انتخاب و در فصل ۸۸/۱۳۸۷ تیم تراکتور به لیگ برتر بازگشت.

ظاهرا در این سال باشگاه تراکتور بدون سر و صدا به ناصر شفق واگذار شده بود.

وی در مصاحبه‌ای گفته بود:  در سال ۸۷ باشگاه تراکتورسازی کاملا منحل شد و به شکل جدیدی مجددا تاسیس گردید. آن سال مالکیت تراکتورسازی جدید به من محول شد و از آن زمان تا به حال مالک این باشگاه به حساب می‌آیم. یک باشگاه هم دو بار یا چند بار واگذار نمی‌شود. با توجه به انتقال مالکیت باشگاه در سال ۸۷ به بنده و با استناد به مدارکی که هست مالک باشگاه به حساب می‌آیم.

طبق شنیده‌ها زمان مدیریت شفق باشگاه تراکتور به دلیل مشکلات مالی بخشی از مالکیت باشگاه به یک صندوق مالی واگذار می‌شود و نیمی هم در اختیار بنیاد تعاون سپاه قرار می‌گیرد.

جعفری مدیر عامل بعدی تراکتور در مورد اینکه چطور باشگاه تراکتور قادر به جذب بازیکن سرباز است، گفته بود: من هیچ دخالتی نداشتیم. به هر حال از زمانی که به تراکتورسازی آمدم دیگر نظامی محسوب نمی‌شوم. درباره ماجرای گرفتن بازیکنان سرباز هم  چون نیمی از سهام باشگاه تراکتورسازی از ۳ سال قبل در اختیار بنیاد تعاون سپاه قرار گرفته، تیم ما تیمی نظامی است.

باشگاه تراکتور در زمان مالکیت سپاه، دوران طلایی خود را طی می‌کرد. ۳ نایب قهرمانی در لیگ برتر و یک قهرمانی در جام حذفی و حضور در لیگ قهرمانان باشگاه‌های آسیا از تراکتور تیمی ساخته بود که این سال‌ها همیشه یک ضلع مدعیان بود.

واگذاری تراکتور به بخش خصوصی

بسته شدن پنجره نقل و انتقالات تراکتور و کاهش بودجه این باشگاه همزمان در دوران مدیریت سردار آجرلو، باشگاه را به سمت ایجاد و تعریف منابع جدید درآمد سوق داد. در حالی که آجرلو خبر از درآمد ثابت باشگاه تراکتور در یکی از اپراتورهای تلفن همراه خبر می‌داد، بنیاد تعاون سپاه اعلام کرد که از طریق مزایده باشگاه تراکتور را واگذار می‌کند.

زنوزی تنها شرکت کننده برنده مزایده اعلام و روز ۵ خرداد ۱۳۹۷ باشگاه تراکتور رسما به وی واگذار گردید. و این در حالی بود که همزمان ناصر شفق با ارائه مدارکی ادعا کرد که مالک قانونی باشگاه تراکتور بوده و به دلیل برخی مصالح این سال‌ها سکوت کرده بود و اگر قرار است باشگاه به بخش خصوصی واگذار شود، باید به وی بازگردنده گردد.

زنوزی که با شعار قهرمان کردن تراکتور وارد میدان شده بود، تنها تراکتور را در فصل گذشته قهرمان جام حذفی کرده و در لیگ تیمش از رتبه چهارم بالاتر نرفته و امروز جزو تیم‌های پایین جدول محسوب و در منطقه خطر سقوط قرار دارد.

باشگاه تراکتور در چند وقت اخیر درگیر مشکلات و حواشی زیادی بوده، هر چند هنوز رسما در مورد حفظ و یا واگذاری باشگاه تراکتور، زنوزی اعلام  نظر نکرده است، اما با صحبت‌های مسئولان در جمع خبرنگاران و نماینده ورزقان در مجلس، شواهد و قرائن نشان می‌دهد که پروژه انتقال مالکیت این باشگاه کلید خورده است. 

مخاطبین «فارس من» دغدغه‌ای مبنی بر «درخواست انتقال مالکیت باشگاه تراکتور به صنایع مس» به ثبت رساندند و درخواست پیگیری داشتند. 

انتهای پیام/۶۰۰۱۷