عده‌ای اصرار دارند خود را انقلابی و دیگران را غیر انقلابی بدانند؛ عجب زمانه‌ای!
عده‌ای اصرار دارند خود را انقلابی و دیگران را غیر انقلابی بدانند؛ عجب زمانه‌ای!

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: دولت کارنامه درخشانی در اقتصاد مقاومتی دارد و به‌دنبال اقدامات روزمره و اغواگرایانه نیست و رئیس جمهور تأکید دارد که باید با گام‌های بلند کار کرد و برنامه‌ها شعاری نباشد. به گزارش قلم پرس ب نقل از ایسنا، سیدرضا صالحی امیری، شامگاه سه‌شنبه (٢۴ اسفند) در جلسه شورای اداری […]

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: دولت کارنامه درخشانی در اقتصاد مقاومتی دارد و به‌دنبال اقدامات روزمره و اغواگرایانه نیست و رئیس جمهور تأکید دارد که باید با گام‌های بلند کار کرد و برنامه‌ها شعاری نباشد.

به گزارش قلم پرس ب نقل از ایسنا، سیدرضا صالحی امیری، شامگاه سه‌شنبه (٢۴ اسفند) در جلسه شورای اداری استان همدان، با بیان این‌که مدیران تلاش کردند تا به مردم خدمت کنند بنابراین آمده‌ام به استاندار و مدیران و کسانی که دل در گرو خدمت به مردم دارند، خسته نباشید بگویم، اظهار کرد: اثبات کارآمدی سیاسی یکی از مهمترین نیازهای امروز نظام در سطح ملی است و این کارآمدی باید در متن و بطن اجتماعی بر اساس قضاوت مردم شکل گیرد.

وی با بیان این‌که کارآمدی به معنای جلب اعتماد مردم، لبخند و نگاه رضایتمند مردم، توان دولت برای رفع چالش‌ها، عزم و جزم ملی برای رفع مشکلات مردم و دلبستگی به آن‌ها و تأمین منافع و مصالح ملت در سطوح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی است تصریح کرد: دولت در این مدت برای رسیدن به کارآمدی چه اقداماتی انجام داده و چه کارهایی باید انجام دهد؟ مسیر رسیدن به قله‌های توسعه، کارآمدی نظام است. در این راستا دولت، مجلس، قوه قضائیه، نهادهای دینی، عمومی و خصوصی و همه کسانی‌که در کشور نقش دارند، تلاش می‌کنند.

وی با بیان این‌که دولت در سه سطح برای توسعه کشور تلاش می‌کند که وظیفه، جهاد و تلاش سه سطح فعالیت دولت به شمار می‌رود، ادامه داد: جهاد در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی در بُعد داخلی مسأله اشتغال، معیشت و تحقق مطالبات اقتصادی مردم است.

صالحی امیری با بیان این‌که در حوزه اقتصادی مهمترین چالش دولت، کاهش درآمدهای دولت است، افزود: درآمدهای ملی از محل نفت، مالیات، گمرک و سایر است که درآمدهای سایر محدود بوده و درآمدهای اصلی دولت از بخش نفت، پتروشیمی و مالیات است.

وی افزود: در سال ۹۱ درآمدهای دولت از نفت ۱۴۳ میلیارد دلار بوده، در سال ۹۳ به ۲۳ میلیارد دلار کاهش یافته و در سال ۹۵ به ۳۳ میلیارد دلار کاهش یافته است.

وی با اشاره به این‌که انبوه مطالبات مردم که برحق است با محدودیت درآمد دولت با عنصری به نام مدیریت و کارآمدی تفسیر می‌شود،  یادآور شد: وقتی ۷۰۰ میلیارد دلار وجود دارد نمی‌توان نمره ای به مدیریت کارآمد داد بنابراین در شرایطی می‌توان به کار جهادی و مدیریتی نمره داد که با محدودیت روبه‌رو باشیم.

وزیر ارشاد با تأکید بر افتخارآفرینی در خودکفایی گندم و رشد شاخص‌های کشاورزی، خاطرنشان کرد: در حوزه اشتغال، دولت سالانه ۷۰۰ هزار شغل ایجاد می‌کند اما افراد جویایکار یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر هستند هر چند همواره ۵۰۰ هزار نفر منتظر کار می‌مانند که نیاز به کار اساسی و بنیادی دارد.

وی با بیان این‌که دولت تدبیر و امید در دور نخست برای آواربرداری، بسترسازی و ایجاد جهش اقتصادی با رفع موانع خارجی و داخلی با استفاده از منابع داخلی و تغییر در شاخص‌های اصلی در حوزه اقتصادی تلاش می‌کند، گفت: دولت در نگاه بلندمدت برای تغییر شاخص های اساسی اقتصادی تلاش می‌کند.

وی با بیان این‌که اقتصاد مقاومتی مفهومی تبلیغاتی نیست که با پوستر، بنر و همایش آن را مطرح کنیم، یادآور شد: کسانی که منتقد دولت در این زمینه هستند زمانی‌که سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری اعلام و ابلاغ شد، کجا بودند و در سال همدلی و همزبانی که نفاق ایجاد شد چرا کسی اعتراض نمی‌کرد؟ اینک که همه بخش‌های کشور وارد اقتصاد مقاومتی شده، عده‌ای بیدار شده‌اند و می‌پرسند دولت چه کار کرده است؟

وزیر ارشاد با بیان این‌که در مقاله خود در زمینه گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی مواردی را مطرح کرده‌ام، گفت: اقتصاد مقاومتی مربوط به یک‌سال نیست بلکه گفتمانسازی به معنی ایجاد باور درونی نسبت به تحقق اقتصاد درون‌زا و برون‌گراست و برای گفتمان‌سازی بیش از یک دهه نیاز است.

وی از اصحاب فرهنگ، هنر، رسانه، قلم، صدا و سیما، نخبگان و … خواستار تبدیل کردن اقتصاد مقاومتی به گفتمان عمومی شد و تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی مفهومی بسیار تکنیکی و پیچیده است و نصب بنر، پوستر و برگزاری همایش مشکل اقتصاد مقاومتی را حل نمیکند بلکه باید ایجاد نیاز و عطش اجتماعی شکل گیرد چرا که این مهم با تدبیر، عقلانیت، برنامه، سیاست و استراتژی محقق می‌شود.

وی با قدردانی از گروه تواشیح که در این مراسم قطعه‌ای در مدح امام رضا (ع) اجراء کردند، گفت: گفتمان امام رضا(ع)، امام حسین(ع) و اهل بیت(ع) یک گفتمان دینی است و جامعه به این مهم احساس نیاز می‌کند و نمی‌توان این گفتمان را از جامعه حذف کرد چرا که این یک گفتمان دینی جاری در جامعه است.

وزیر ارشاد با اشاره به اینکه نمی توان نوروز را از مردم گرفت به‌طوری‌که نوروز هم به گفتمان ملی تبدیل شده و در چنین فضا و گفتمان ملی و دینی آیا می‌توان گفتمان جهاد و شهادت و دفاع مقدس را گرفت؟ اضافه کرد: گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی یک جهاد ملی است و تنها به استاندار و وزیر مربوط نمی‌شود و همه باید در مسیر گفتمان‌سازی حرکت کنند.

صالحی‌امیری با بیان این‌که به ملت پاسخ دهید شما در اقتصاد مقاومتی چه کرده‌اید؟ گفت: دولت کارنامه درخشانی در اقتصاد مقاومتی دارد و به‌دنبال اقدامات روزمره و اغواگرایانه نیست و رئیس جمهور تأکید دارد که باید با گام‌های بلند کار کرد و برنامه‌ها شعاری نباشد.

وی با اشاره به تغییر شاخص‌های توسعه اقتصادی، یادآور شد: تا زمانی که شاخص‌ها به سفره‌های مردم راه باز کند، فرصت نیاز است. البته کشور از گرانی به ثبات اقتصادی و از تورم منفی ۶٫۸ درصد به مثبت ۷٫۲ درصد رسیده است.

وی عنوان کرد: در داخل کشور مهمترین برنامه، ثبات، آرامش و امنیت است که دولت از این منظر، پرهیز از مناقشات را در دستور کار قرار داده و آگاهانه وارد زمین بازیگرانی که تلاش بر خارج کردن دولت از خدمت به مردم دارند، نخواهد شد.

صالحی امیری با اشاره به این‌که همواره همه را به وفاق و همدلی دعوت کرده‌ایم و هیچ‌گاه از نفاق و تفرقه سخن نگفته‌ایم، تصریح کرد: کسی که تفرقه‌افکنی می‌کند، خائن به ملت است چراکه مهمترین نیاز امروز جامعه امید، آرامش و نشاط است بنابراین هرکه کام مردم را تلخ و آینده آن‌ها را تاریک معرفی کند، خائن به آرمان‌های آن‌هاست؛ اگر غیر از این است باید به کمک دولت بیاید.

وزیر ارشاد با بیان این‌که بنا نبود برجام مشکلات را یک‌شبه حل کند اما دشمنان در مقابل ما سد ایجاد کرده بودند، بنای دولت را حرکت در مسیر اعتدال دانست و یادآور شد: اعتدال به معنی مذاکره برای تأمین منافع ملی و هموارسازی زمینه برای اشتغال مردم، سخن گفتن با زبان مردم و مواردی از این قبیل است و با سکولاریسم و ولنگاری هیچ ارتباطی ندارد.

وی تأکید کرد: اعتدال بر مبانی دینی استوار است و در برجام تلاش شد خلع سلاح غرب نسبت به برنامه هسته‌ای ایران انجام شود. بنابراین اگر موفقیتی وجود دارد متوجه مقام معظم رهبری، نیروهای مسلح و مردم است به‌طوری‌که در برجام از سد بزرگ غرب عبور کردیم و با حفظ غرور و منافع ملی، از موانع رد شدیم و ۱۱٫۳ میلیارد دلار منابع پس از برجام به کشور جذب شد.

وی با بیان این‌که پس از برجام شرکت نفتی فرانسوی ۴٫۸ میلیارد دلار قرارداد با ایران منعقد کرد و نفت ۹۷۵ هزار بشکه محدود به چهار کشور معین به صادرات ۲٫۳ میلیون بشکه نفت بدون محدودیت رسید، اظهار کرد: پس از برجام ۲۴۰ تن کیک زرد خریداری شد و ۹۰۰ هزار تن کیک زرد جدید نیز به عنوان خوراک سانتریفیوژ کشور خریداری خواهد شد.

وزیر ارشاد با تأکید بر امنیت کشور، یادآور شد: امنیت و سلامت از مواردی است که مجهولان نمی‌بینند؛ امنیت امروز، سخت نیست بلکه امنیت نرم است.

وی با اشاره به این‌که مردم در منطقه ناامن، احساس امنیت می‌کنند پس چرا برخی تلاش می‌کنند امنیت مردم را نادیده بگیرند؟ ادامه داد: انتظار من از صدا و سیما و رسانه این است که نعمت و فرصت امنیت را برای مردم تشریح کنند.

وی با بیان این‌که اگر کشور ناامن بود نقادان و تخریب‌گران چه می‌کردند؟ گفت: چرا امروز قلم‌ها نمی‌نویسند و صداها خاموش هستند و امنیت را نادیده می‌گیرند؟

وزیر ارشاد با بیان این‌که دولت یازدهم زمینی است و خود را آسمانی نمی‌داند، خاطرنشان کرد: اگر موفقیتی هست متعلق به مردم و اگر نیست متعلق به دولت است. مقدسات برای همیشه تاریخ باید برای مردم باقی بماند و هیچ کس حق ندارد از مقدسات استفاده ابزاری کند.

وی با بیان این‌که به مرجعیت اعتقاد تام و تمام داریم، اما نظر ما این است که نباید کسی از این مرجعیت برای منافع سیاسی خود استفاده کند، گفت: معتقدیم اقشار مختلف دارای مشکلات معیشتی هستند اما دولت به دنبال رفع مشکلات است. بنابراین از مردم به علت کمبودها عذرخواهی می‌کنیم اما با تمام توان برای رفع کمبودها تلاش خواهیم کرد.

وی با تأکید بر این‌که ما همه زیر چتر یک رهبر و نظام زندگی می‌کنیم، یادآور شد: ما در یک سلسله مراتب قدرت در کشور قرار داریم و عده‌ای تلاش نکنند دایره رهبری را تنگ کنند و خود را وفادار و دیگری را خارج از دایره بدانند.

صالحی امیری افزود: عده‌ای خود را نماینده انقلاب و برتر ندانند؛ انقلابی بودن یعنی کار کردن برای مردم یعنی کارگر و معلمی که تلاش می‌کند. بنابراین عده‌ای برای مردم از خود عبور می‌کنند اما عده‌ای اصرار دارند خود را انقلابی و دیگران را غیر انقلابی بدانند؛ عجب زمانه‌ای!

وی با اشاره به تلاش گسترده برای ایجاد ثبات و آرامش فرهنگی، گفت: باید فضایی ایجاد شود که مردم احساس کنند عرصه فرهنگی آرام است.

وزیر ارشاد با تأکید بر واگذاری امور فرهنگی به اصحاب فرهنگ و هنر، تصریح کرد: بیش از شش‌هزار و ۳۰۰ موسسه فرهنگی، دو هزار و ۳۰۰ موسسه قرآنی، ۲۳ هزار کانون فرهنگی و هشت هزار روزنامه، خبرگزاری و سایت در کشور فعال هستند.

وی در پایان گفت: تمام تلاش ما بالا بردن سطح مصرف فرهنگی جامعه با هدف تعالی اخلاق است. چرا که جامعه ایران بیش از هر زمانی دیگری به فضلیت، معنویت، اخلاق و معرفت نیاز دارد که این مهم در سایه گسترس فعالیت‌های فرهنگی میسر می‌شود.