ظریف: برخی فکر می کنند وقتی دیوار به دور خودشان بکشند همه مشکلات آنها حل می شود
ظریف: برخی فکر می کنند وقتی دیوار به دور خودشان بکشند همه مشکلات آنها حل می شود

وزیر امور خارجه با تاکید بر این که تروریسم تهدید جهانی است که مرز نمی شناسد، گفت: هنوز در منطقه کسانی هستند که فکر می کنند منافع آنها در طرفداری از داعش است. به گزارش قلم پرس به نقل از خبرگزاری ایرنا، محمدجواد ظریف عصر سه شنبه در نشست «تغییر پارادایم از بازی حاصل جمع […]

وزیر امور خارجه با تاکید بر این که تروریسم تهدید جهانی است که مرز نمی شناسد، گفت: هنوز در منطقه کسانی هستند که فکر می کنند منافع آنها در طرفداری از داعش است.

به گزارش قلم پرس به نقل از خبرگزاری ایرنا، محمدجواد ظریف عصر سه شنبه در نشست «تغییر پارادایم از بازی حاصل جمع صفر به رهیافت برد -برد، تعمیم تجربه برجام» افزود: حتی اگر بشار اسد بخواهد در مقابل این گروه ها ایستادگی کند آنها، این را باخت خود می دانند.
وی تصریح کرد: در منطقه راه حل نظامی موفق نخواهد بود ما نمی توانیم راه حل یک بعدی برای سوریه داشته باشیم.
وزیر امور خارجه یادآور شد: در سوریه و عراق در میان تروریست ها هیچ وقت فردی را نمی بینید که فارسی صحبت کند، اما به انگلیسی یا فرانسه صحبت می کنند.
ظریف ادامه داد: چرا از اروپا عده ای به سوریه می روند و برای داعش می جنگند، آنها خطر بزرگی برای خودشان هستند که باز می گردند.
وی تاکید کرد: اگر آنها فکر می کنند این مساله محدود به سوریه و رژیم اسد است و این تروریست ها در منطقه می مانند ، اشتباه می کنند.
رییس دستگاه دیپلماسی ایران تاکید کرد تروریسم آمریکا، اروپا و دیگر کشورها را تهدید می کند ، این تهدید به همان اندازه که برای سوریه وجود دارد برای عربستان نیز هست.
ظریف یادآور شد: هیچ کس نمی تواند این جنگ را تنها در منطقه خاورمیانه به جلو ببرد.
وی ادامه داد: داعش نفت می فروشد و پول آن را دریافت می کند چراکه کسانی هنوز هستند که فکر می کنند این مساله داخلی است.
وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: این تفکر باید تغییر یابد، ما احتیاج به شناسایی و معرفی واقعیت داریم.
ظریف همچنین گفت: داعش و النصره به یک نیروی نظامی با تجربه تبدیل شده است ، باید دلایلی که چرا مردم به آنها می پیوندند را بررسی کرد. کسانی که در خارج از سوریه و عراق به داعش می پیوندند تفکر آنها در مساجدی پرورش می یابد که پول نفت آنها را حمایت می کند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به ایده گفت و گوی تمدن ها اشاره کرد و یادآور شد: این ایده تغییر پاردایم از دشمنی به دوستی و همکاری است.
رییس دستگاه دیپلماسی ایران افزود: برخی فکر می کنند وقتی دیوار به دور خودشان بکشند همه مشکلات آنها حل می شود همانند کسی که بخواهد تنها درمورد حفظ کشور خود فکر کند که عملی نیست.
ظریف ادامه داد: برخی امنیت خود را در ایجاد ناامنی برای دیگران می دانند یعنی ثبات آنها متضمن بی ثباتی دیگران است که این درست نیست.
وی با بیان اینکه اگر دیگران امنیت نداشته باشند ، ما نیز هرگز نمی توانیم امنیت داشته باشیم، گفت: ماجرای ۱۱ سپتامبر نشان داد که قوی ترین کشور دنیا نیز قادر به تنهایی قادر به دفاع از کشور خود نیست ، امنیت حتی برای کشور بزرگی مثل آمریکا امکان پذیر نیست مگر این که دیگر کشورها نیز امنیت داشته باشند.
رییس دستگاه دیپلماسی ایران در بخش دیگری از سخنان خود به روند مذاکرات هسته ای اشاره کرد و گفت: ایران همواره خواهان انرژی صلح آمیر هسته ای بوده است اما در گذشته در کاخ سفید کسانی بودند که به بازی حاصل جمع صفر اعتقاد و تاکید داشتند که ایران نباید غنی سازی انجام دهد.
ظریف تصریح کرد: تنها دلیلی که مذاکرات هسته ای به نتیجه رسید این بود که هر دو طرف به این نکته رسیدند که نمی توانند به خواست خود برسند مگر این که به خواست طرف مقابل توجه کنند.
وی ادامه داد: پنج کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل ۶ قطعنامه علیه ایران نوشتند اما هیچگاه نتوانستند موفق شوند تنها به این دلیل که ایران هرگز به عقب باز نمی گشت.
وی به اعمال تحریم ها علیه ایران اشاره کرد و یادآور شد: این تحریم ها آنقدر محکم بودکه ایران نمی تواست پول های حاصل از فروش نفت را به کشور بازگرداند. درحال حاضر داعش نفت می فروشد و پول آن را به راحتی دریافت می کند اما تحریم ها علیه ایران بسیار قوی بود.
وی تصریح کرد: نتیجه مذاکرات این نکته شد که ایران حق دستیابی و دارا بودن فناوری هسته ای را دارد و این دانش هرگز متوقف نمی شود و خواست ایرانیان به ثبت رسید.
در ادامه این نشست شرکت کنندگان از موسسه مطالعات خاورمیانه دانشگاه ملی سنگاپور به طرح سوال های خود پرداختند.
نشست «تغییر پارادایم از بازی حاصل جمع صفر به رهیافت برد -برد، تعمیم تجربه برجام»
امروز به همت مرکز مطالعات خاورمیانه دانشگاه ملی سنگاپور با حضور جمعی از اعضای این مرکز مطالعاتی، دانشجویان و جمعی از ایرانیان مقیم این کشور در هتل چهار فصل برگزار شد.