طلایی‌های فوتبال تبریز در بازی‌های آسیایی
طلایی‌های فوتبال تبریز در بازی‌های آسیایی

کسب ۲ مدال طلا تیمی حاصل عملکرد فوتبالیست‌های تبریزی در بازی‌های آسیایی است. به گزارش قلم پرس،از تبریز_ فرهاد فرهادپور، تاکنون چهار بازیکن از فوتبال تبریز صاحب مدال در بازی‌های آسیایی شده‌اند؛ کریم باقری، رسول خطیبی و ستار همدانی در بازی‌های آسیایی ۱۹۹۸ تایلند به مدال طلا رسیدند و ابوالفضل حاجی‌زاده نیز در ۲۰۰۲ پوسان طلا گرفته […]



کسب ۲ مدال طلا تیمی حاصل عملکرد فوتبالیست‌های تبریزی در بازی‌های آسیایی است.

به گزارش قلم پرس،از تبریز_ فرهاد فرهادپور، تاکنون چهار بازیکن از فوتبال تبریز صاحب مدال در بازی‌های آسیایی شده‌اند؛ کریم باقری، رسول خطیبی و ستار همدانی در بازی‌های آسیایی ۱۹۹۸ تایلند به مدال طلا رسیدند و ابوالفضل حاجی‌زاده نیز در ۲۰۰۲ پوسان طلا گرفته است.

تاریخچه حضور فوتبالیست‌های تبریزی در بازی‌های آسیایی

نخستین فوتبالیست تبریزی که در بازی‌های آسیایی حضور داشت داود ارغوانی در سال ۱۹۵۸ توکیو ژاپن بود که تیم ملی ایران با دو باخت حذف شد.
برای بازی‌های آسیایی ۱۹۷۴ تهران میرمجید ناظمی و رحیم مه‌نمای اقدم ۲ بازیکن تراکتورسازی به تیم ملی فوتبال ایران دعوت شده بودند، اما حشمت مهاجرانی در آخرین اردوی تیم ملی نام این دو بازیکن را خط زد‌.

حذف میرمجید ناظمی از تیم ملی ایران موجب حیرت همگان شد، چون وی در پست خود آماده‌ترین بازیکن آن روز‌ها به شمار می‌رفت.گفته می‌شود مهاجرانی تحت فشار باشگاه‌های تاج و پرسپولیس برای جایگزینی بازیکنان خود دست به این اقدام زده است‌.

در بازی‌های آسیایی ۱۹۸۶ سئول کره‌جنوبی، نام احد شیخ‌لاری به کمیته برگزاری مسابقات اعلام و کارت بازی وی نیز صادر شده بود؛ اما نام وی در آخرین روزهای اعزام کاروان ایران به بازی‌های آسیایی از تیم ملی ایران خط خورد. شیخ لاری در سال‌های میانی دهه شصت از آماده‌ترین فوتبالیست‌های کشور بود، اما وی نیز به دلیل شهرستانی بودن مورد تبعیض قرار گرفت‌.

برای بازی‌های آسیایی ۱۹۹۰ پکن، علی پروین مربی وقت تیم ملی ۳ بازیکن تبریزی را به نام‌های سیدمحمد علوی، امیر داداش ضیایی و احد شیخ‌لاری را به اردوی اولیه دعوت کرد‌.

علوی و داداش ضیایی در‌‌ همان نخستین اردوهای تیم ملی خط خوردند، اما شیخ لاری تا چند ماه باقیمانده به بازی‌های آسیایی در تیم ملی ایران حضور داشت، ولی پروین نام وی را نیز از بازیکنان اعزامی به پکن خط زد تا حسرت حضور در بازی‌های آسیایی برای شیخ‌لاری ماندگار شود‌.

در بازی‌های آسیایی ۱۹۹۴ هیروشیما کریم باقری به همراه حسین خطیبی و سیروس دین‌محمدی به اردوی تیم ملی دعوت شدند، در این بین خطیبی و دین‌محمدی خط خورده و تنها کریم باقری از تبریز در بازی‌های آسیایی هیروشیما حضور یافت‌.

تیم ملی ایران در این مسابقات در‌‌ همان مرحله مقدماتی حذف شد، اما کریم باقری در مقابل ترکمنستان با تک گل خود بازی را به تساوی یک بر یک کشاند تا مانع شکست تیم ملی ایران شود‌.
 

طلای فوتبال در سال ۱۹۹۸

در سال ۱۹۹۸ بانکوک تایلند ۳ بازیکن تبریزی به نام‌های کریم باقری، رسول خطیبی و ستار همدانی در تیم ملی ایران حضور داشتند که بیشترین حضور فوتبالیست‌های تبریزی در بازی‌های آسیایی به شمار می‌رود‌.

تیم ملی ایران در این بازی‌ها به مقام نخست دست یافت، کریم باقری در مسابقه پایانی زننده یکی از دو گل تیم ملی ایران به کویت بود تا طلای تیمی نصیب ایران شود‌.

در بازی‌های آسیایی ۲۰۰۲ بوسان کره جنوبی ایران برای دومین سال متوالی در رشته فوتبال قهرمان شده و به مدال طلا دست یافت‌.از تبریز ابوالفضل حاجی‌زاده در تیم ملی ایران حضور داشت و در اکثر بازی‌ها نیز در ترکیب این تیم بود‌.

در بازی‌های آسیایی دوحه قطر هیچ بازیکن تبریزی در تیم ملی فوتبال ایران حضور نداشت و در سال ۲۰۱۰ گوانگجو چین، مسعود ابراهیم‌زاده از تبریز در تیم ملی ایران حضور داشت که با شکست مقابل ژاپن و کره جنوبی از دستیابی به مدال این رقابت‌ها بازماندند.

در بازی های آسیایی۲۰۱۴  اینچوان کره جنوبی هیچ بازیکن تبریزی شانس حضور در این مسابقات را به دست نیاورد.

محمدرضا آزادی و محمد مسلمی پور ۲ بازیکن تیم تراکتور در تیم ملی امید ایران در بازی های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا حضور داشتتند که با شکست برابر کره جنوبی شانس مدال در این مسابقات را از دست دادند.

در بازی های آسیایی ۲۰۲۲ هانگژو چین نیز هیچ بازیکن تبریزی در تیم ملی امید ایران حضور ندارد.
بدین ترتیب کریم باقری، رسول خطیبی، ستار همدانی و ابوالفضل حاجی‌زاده تنها فوتبالیستهای تبریزی هستند که در بازی‌های آسیایی به مدال طلا دست یافته‌اند.

انتهای پیام/۶۰۰۱۷