طرح احیای نسل مارال در جنگل‌های ارسباران در حال انجام است
طرح احیای نسل مارال در جنگل‌های ارسباران در حال انجام است
مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی گفت: طرح احیای نسل مارال‌ها و انواع گوزن زرد ایرانی در جنگل‌های ارسباران در حال انجام است.

به گزارش قلم پرس، حسن عباس نژاد روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: مطالعات احیای مارال به عنوان یکی از گونه‌های جانوری منقرض شده از سال ۷۱ در آذربایجان شرقی شروع و ۷ راس مارال از سایت حفاطتی گلستان به این منطقه حفاظت شده انتقال داده شد.
وی افزود: پس از افزایش جمعیت مارال ها، وسعت این منطقه به ۱۸۶ هکتار افزایش یافت و اکنون این سایت میزبان بیش از ۲۶ راس مارال می باشد.
عباس نژاد گفت: برنامه آتی مرکز رهاسازی گونه در طبیعت، پایش رفتار، بررسی کریدورهای مهاجرتی و وضعیت گونه پس از رهاسازی و برنامه ریزی برای احیای گونه در طبیعت می باشد که با حفظ مرکز فعلی به عنوان مرکز مطالعات گونه مارال در شمال غرب کشور و پشتیبانی گله های طبیعی و تیمار افراد آسیب دیده پیش بینی گردیده است.
وی اضافه کرد: منطقه کوهستانی و سرسبز آینالو از توابع بخش خداآفرین شهرستان کلیبر استان آذربایجان شرقی است و در ارتفاع ۱۵۰۰ متری از سطح دریا واقع شده و این منطقه به دلیل داشتن پوشش گیاهی و جنگل های مناسب برای احیای نسل مارال (قرارگیری در منطقه میان بند) انتخاب گردیده است.
مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی با اشاره به موفقیت‌های کسب شده در احیای مارال را یادآور شد و تاکید کرد: تحولات خوبی در استان و کشور ایجاد شده و حساسیت مردم و مسوولان به ضروت احیای این گونه جانوری افزایش یافته است.
وی از تخصیص اعتبار برای به روز رسانی  دوربین‌های حفاظتی در محوطه قرنطیه مارال‌های ارسباران خبر داد و افزود: تلاش می‌شود در آینده‌ای نزدیک مرکز تحقیقات مارال برای علمی کردن بررسی‌های این گونه جانوری احداث شود.

به گزارش ایرنا،  مارال با نام علم علمی Cervus elaphus Maral یکی از بزرگترین انواع گوزن و بزرگترین گونه گوزن در ایران می باشد.
جنگل‌های ارسباران (قره داغ)  یک منطقه حفاظتی است و در سال ۱۳۵۴ از سوی یونسکو به ثبت رسیده است. کارشناسان زیست‌محیطی جهان، جنگل‌های ارسباران را به دلیل داشتن ۷۸۵ گونه گیاهی و ۱۷۰گونه درختی، شامل ۴۲تیپ مرتعی و ۱۴۳واحد جنگلی، در زمره یکی از مناطق با ارزش ژنتیکی جهان شناخته‌اند. منطقه ارسباران با طبیعت زیبا و چشم‌اندازهای دلنشین و وجود اماکن و ابنیه تاریخی مختلف، توان بالقوه بالایی برای جذب گردشگر نیز دارد. نسل گوزن مارال به عنوان یکی از زیباترین گونه‌های جانوری ایران از ۶۰ سال پیش در جنگل‌های ارسباران منقرض شده بود.