سفارت آمریکا در روسیه خدمات کنسولی را کاهش می‌دهد
سفارت آمریکا در روسیه خدمات کنسولی را کاهش می‌دهد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، خبرگزاری «رویترز» امروز (جمعه) به نقل از رسانه‌های خبری روسیه گزارش داد سفارت آمریکا در مسکو از ۱۲ مه (۲۲ اردیبهشت) تعداد خدمات کنسولی را بعد از محدودیت‌های اعمال شده از سوی روسیه در خصوص استخدام کارکنان محلی کاهش می‌دهد. به گزارش رویترز، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه هفته گذشته […]

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، خبرگزاری «رویترز» امروز (جمعه) به نقل از رسانه‌های خبری روسیه گزارش داد سفارت آمریکا در مسکو از ۱۲ مه (۲۲ اردیبهشت) تعداد خدمات کنسولی را بعد از محدودیت‌های اعمال شده از سوی روسیه در خصوص استخدام کارکنان محلی کاهش می‌دهد.

به گزارش رویترز، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه هفته گذشته قانونی را برای محدود کردن تعداد کارکنان محلی که در نمایندگی‌های دیپلماتیک خارجی و سایر آژانس‌ها کار می‌کنند، امضا کرد و دستور داد دولت فهرستی از کشورهای غیردوست را که هدف این محدودیت‌ها قرار می‌گیرند، تهیه کند.

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه روز چهارشنبه گفت که روابط این کشور با آمریکا در حال حاضر به دلیل عدم وجود احترام متقابل، حتی از دوران جنگ سرد هم بدتر است. وی افزود روسیه آماده عادی‌سازی روابط با واشنگتن است اما هشدار داد ایالات متحده باید از رفتار مانند یک ابرقدرت که متحدانش را علیه روسیه و چین می‌شوراند، دست بکشد.

وی همچنین در مصاحبه با خبرگزاری «اسپوتنیک» گفت دولت روسیه بزودی فهرست کشوهای غیردوست را ارائه می‌کند و معیارها مشخص است.

لاوروف گفت: فکر می‌کنم بزودی [اتفاق بیفتد]. دولت دستورالعمل‌های مشخصی دارد، معیارهایی که ما را در این کار هدایت می‌کند، روشن است. بنابراین، فکر می‌کنم نباید زیاد منتظر بمانیم.

منابع خبری روز سه‌شنبه گزارش دادند روسیه قصد دارد آمریکا را در صدر کشورهای غیردوست قرار دهد. «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت که آمریکا در پی صدور حکم رئیس‌جمهور روسیه، در این فهرست باقی خواهد ماند. اوکراین، لیتوانی، جمهوری چک، استونی، پادشاهی متحده انگلیس و گرجستان دیگر کشورهایی هستند که در فهرست کشورهای غیردوست روسیه قرار گرفته‌اند.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین به خبرنگاران گفت این فهرست هنوز نهایی نشده است. کانادا و استرالیا هم دو کشوری هستند که احتمالاً در این فهرست قرار خواهند گرفت. 

دولت آمریکا اخیراً تحریم‌های جدیدی را علیه ۳۲ فرد و نهاد روسی اعمال کرد. کاخ سفید در بیانیه‌ای علاوه بر اعلام تحریم‌های جدید که به بهانه دخالت روسیه در انتخابات آمریکا و حمله سایبری علیه این کشور وضع شدند، ده دیپلمات روس را به جاسوسی متهم و از آن‌ها درخواست کرد آمریکا را ترک کنند.

روسیه هم در اقدامی متقابل، چند تن از دیپلمات‌های سفارت آمریکا را اخراج کرد.

انتهای پیام/م