زندانیان سیاسی بحرین بین چکش ظلم رژیم حاکم و سندان شیوع کرونا
زندانیان سیاسی بحرین بین چکش ظلم رژیم حاکم و سندان شیوع کرونا

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، خبر شهادت «عباس مال الله» در زندان مرکزی «جو» بحرین که دو روز پیش منتشر شد، شوک بزرگی برای مردم این کشور به همراه داشت. جمعیت معارض «الوفاق» تأکید کرد که مدیریت این زندان، با کم‌کاری و اهمال خود در انتقال مال الله به بیمارستان، باعث شهادت وی […]

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، خبر شهادت «عباس مال الله» در زندان مرکزی «جو» بحرین که دو روز پیش منتشر شد، شوک بزرگی برای مردم این کشور به همراه داشت.

جمعیت معارض «الوفاق» تأکید کرد که مدیریت این زندان، با کم‌کاری و اهمال خود در انتقال مال الله به بیمارستان، باعث شهادت وی شده است؛ زیرا در بدن وی، ترکش‌هایی وجود داشته که امکان برداشتن آن وجود نداشته است.

روزنامه الاخبار در گزارشی به وضعیت وخیم زندانیان بحرینی پرداخت و نوشت، مال الله نخستین زندانی شهید در دوران نخست وزیری «سلمان بن حمد» ولی‌عهد بحرین است؛ شخصی که پدرش وی را در نوامبر ۲۰۲۰ در این مسند قرار داد.

این روزنامه با اشاره به بحرانهای سیاسی و نقضهای متعدد حقوق بشر در بحرین، گزارش داد، توجیهات مسئولان بحرینی درباره شهادت مال الله، برای خانواده‌های زندانیان، نهادهای حقوق بشری و معارضان سیاسی قانع کننده نبوده است.

به گزارش این روزنامه، مسئولان بحرینی، از نظر سیاسی، قانونی و اخلاقی، مسئول شهادت مال الله هستند؛ زیرا آنان، وی را بازداشت و در این شرایط بهداشتی خطرناک، آزادی را از او سلب کردند.

بنا بر این گزارش، پس از گذشت ۱۰ سال از اعتراضات مردمی در بحرین، دولت این کشور هنوز نتوانسته است در زمینه‌ای اجتماعی به ویژه زندانیان سیاسی، گشایش ایجاد کند. در واقع منامه، مانع از اجرای راه‌حل این بحران می‌شود.

الاخبار ادامه داد، دولت بحرین طرح موسوم به «قانون مجازاتها و اقدامات جایگزین» را تصویب کرد که از زمان تصویب آن توسط پادشاه این کشور در جولای ۲۰۱۷، هیچ تغییری در وضعیت زندانیان ایاد نشده است.

به گزارش این روزنامه، مسئله زندانیان به معضلی برای رژیم آل خلیفه تبدیل شده و این مسئله بر آیند حاکمیت روش امنیتی در تعامل سیاسی و تحکم آن بر وضعیت این کشور است؛ به همین دلیل است که در میان کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، بحرین در تعداد زندانیان سیاسی، رتبه نخست را دارد.

بنا بر این گزارش، تعداد معارضان زندانی بحرینی حدود دو-سه هزار نفر برآورد می‌شود که در زندانهای جو، «الحوض»، «الجاف» و «القرین العسکری» حضور دارند. زندان شهر «عیسی» نیز به زنان اختصاص دارد.

الاخبار تأکید کرد، چهار زندان مذکور، وضعیت بهداشتی نامناسبی دارد و هیچ درمانی در آن صورت نمی‌گیرد. همین مسئله، به ویژه با توجه به شیوع کرونا، جان این زندانیان را تهدید می‌کند.

به گزارش این روزنامه، تعداد زندانیان مبتلا به کرونا بیش از ۷۷ نفر است. ناظران، وضعیت زندانیان سیاسی را وخیم توصیف می‌کنند و تأکید دارند که این افراد بین چکش انتقام سیاسی و مجازات گروهی از سوی رژیم بحرین و سندان شیوع کرونا قرار دارند.
بنا بر این گزارش، تمامی زندانیان سیاسی، شیعه هستند که بیانگر بی‌اعتمادی بین رژیم بحرین و این شهروندان هستند که بیش از ۶۰% جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند؛ هر چند آل خلیفه در پی تغییر بافت جمعیتی این کشور است.

انتهای پیام/