ریاستیزی و ظلم‌ستیزی از ویژگی‌های بارز شعر پروین اعتصامی است/ کاش مسوولان کشور نیم‌نگاهی به آثار شاعران بزرگ داشته باشند
ریاستیزی و ظلم‌ستیزی از ویژگی‌های بارز شعر پروین اعتصامی است/ کاش مسوولان کشور نیم‌نگاهی به آثار شاعران بزرگ داشته باشند

گردآورنده دیوان اشعار پروین اعتصامی، گفت: از ویژگی‌های بارز شعر پروین اعتصامی ریاستیزی و ظلم‌ستیزی بوده و حیرت‌آور است در چنان عصر و خفقانی عقاید خود را به شیوایی و رسایی بدون واهمه بیان کرده است. به گزارش قلم پرس، زهرا احمدی شب گذشته در نشستی به یاد پروین اعتصامی با بیان اینکه بر اساس […]

گردآورنده دیوان اشعار پروین اعتصامی، گفت: از ویژگی‌های بارز شعر پروین اعتصامی ریاستیزی و ظلم‌ستیزی بوده و حیرت‌آور است در چنان عصر و خفقانی عقاید خود را به شیوایی و رسایی بدون واهمه بیان کرده است.

به گزارش قلم پرس، زهرا احمدی شب گذشته در نشستی به یاد پروین اعتصامی با بیان اینکه بر اساس مطالعاتی که بر روی دیوان پروین اعتصامی داشتیم بیشتر بر روی آثار وی توجه کرده و علاقمند شدیم، اظهار داشت: ثمره این تلاش‌ها و مطالعات کتاب دیوان اشعار پروین اعتصامی بود که بازنگری و به‌طور کامل منتشر شده است.

وی افزود: در گذشته دیوان اشعار پروین اعتصامی بر اساس نسخه‌های قدیمی و بدون توجه به ایرادات موجود به‌صورت کپی از نسخه اولیه منتشر می‌شد، در این نسخه تلاش کرده‌ایم با بازنگری کامل اشتباهات موجود را تصحیح کنیم.

مدرس دانشگاه اضافه کرد: از ویژگی‌های بارز شعر پروین اعتصامی ریاستیزی و ظلم‌ستیزی بوده و حیرت‌آور است در چنان عصر و خفقانی عقاید خود را به شیوایی و رسایی بدون واهمه بیان کرده است.

وی ادامه داد: از اشعار پروین به این‌گونه می‌توان احساس کرد که از زمان قابیل ستم، ریا و برادرکشی و نامردی را موردنقد و انتقاد قرار داده و اشعار زیبا و وزینی سروده است.

احمدی تأکید کرد: اهالی ادبیات که گاه ناگاه تغذیه روحشان شعر و ادبیات است این را می‌دانند، اما ای‌کاش مسوولان کشور هم نیم‌نگاهی به آثار این شاعران بزرگ داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: امیدوارم آثاری همچون دیوان اشعار پروین بیشتر از آنچه هست مورد توجه اقشار جامعه و به‌ویژه افرادی که قدرتی در دست دارند، قرار بگیرد.

مؤسس و مدیرعامل موسسه‌ فرهنگی هنری ثمین کتاب ایرانیان، بیان کرد: تک‌تک ابیات برخی از مثنوی‌های این شاعره نامدار انسان را شگفت‌زده می‌کند و تأثیر بسیار شگرفی در روحیه افراد می‌گذارد به‌نوعی که موجب تغییر در نوع نگاه و نگرش افراد در مسائل مختلف می‌شود.

وی تأکید کرد: یکی دیگر از مواردی که مورد توجه پروین اعتصامی بوده ناامید نشدن از لطف خداوند است، در اشعار خود الطاف خداوند را در قالب قصیده‌ها و مثنوی بیان می‌کند.

در خاتمه این مراسم  با حضور معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان‌شرقی و رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تبریز و جمعی از فعالان فرهنگ و هنر استان از دو عنوان کتاب «دیوان اشعار پروین اعتصامی» با بازنگری دکتر زهرا احمدی و «خلاصه رمان‌های مشهور ایران و جهان» نوشته دکتر رحمانی رونمایی شد.