رویداد ۲۰۱۸ حکم سفیر فرهنگ و ادب ایران به دنیا را خواهد داشت
رویداد ۲۰۱۸ حکم سفیر فرهنگ و ادب ایران به دنیا را خواهد داشت

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه آذربایجان‌شرقی ویترین ایران در شمال‌غرب کشور است، گفت: رویداد ۲۰۱۸ حکم سفیر فرهنگ و ادب ایران به دنیا را خواهد داشت. به گزارش قلم پرس سیدعباس صالح شریعتی امشب در مراسم آغاز رویداد تبریز ۲۰۱۸ در تالار پتروشیمی تبریز اظهار داشت: تبریز و استان آذربایجان‌شرقی نگین و […]

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه آذربایجان‌شرقی ویترین ایران در شمال‌غرب کشور است، گفت: رویداد ۲۰۱۸ حکم سفیر فرهنگ و ادب ایران به دنیا را خواهد داشت.

به گزارش قلم پرس سیدعباس صالح شریعتی امشب در مراسم آغاز رویداد تبریز ۲۰۱۸ در تالار پتروشیمی تبریز اظهار داشت: تبریز و استان آذربایجان‌شرقی نگین و چشم و چراغ ایران است و این استان از جهات مختلفی ستاره است.

وی با اشاره به اینکه استان آذربایجان‌شرقی به خوبی توانسته ترکیب موفقی از وحدت دین، ملیت و قومیت را به نمایش بگذارد،گفت: اینکه بتوان این سه شاخه را یک جا جمع کرد تا ثمره مفید و نمونه‌ای داشته باشد، عامل پدیداری تبریزی با این آوازه درخشان شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه وحدت و انسجام ملیت،مذهب،زبان و قومیت با همیت و تعصب در استان آذربایجان‌شرقی نهفته است،گفت: سه شاخص به خوبی در کنار هم جمع شده و قرن‌هاست که این سه با یکدیگر هم‌نوایی داشته‌اند که تجربه‌ای موفق از همزیستی جامع و کامل است که سه ضلع می‌تواند الگویی برای کل ایران و جهان باشد.

وی افزود: این منطقه و اقلیم قرن‌هاست که ویترین ایران در برابر همسایه‌ها بوده زیرا منطقه‌ای است که فرهنگ ایرانی را به کشورهای همسایه منتقل کرده است.

صالحی اذعان داشت: تبریز فرصتی برای نقل و انتقال فرهنگی ایران از هر سو است، قطعاً اگر تبریز نبود چیزهایی زیادی برای ایران متصور نبود و چیزهای زیادی از ایران به آن سو نمی‌رفت.

وی تصریح کرد: ایران زمین وام‌دار پل ارتباطی و فرهنگی خود یعنی تبریز است و همه می‌دانیم تبریز مهد فرهنگ و هنر ایران است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز کرد: ما کجا نمونه‌ای چون مقبره‌الشعرا داریم که شهریار شعر ادب پارسی و ترکی را در خود جای داده باشد.

وی با تاکید به اینکه اینگونه اتفاقات بزرگ در این مهد و سرزمین در حوزه فرهنگ اتفاق افتاده است و مکاتب هنری فعالی از این خطه که همه ایران را درنوردیده که به خوبی نام تبریز را جاودان کرد،گفت: از جمله هنرهای موسیقی، نگارگری و فرش‌بافی تبریز است که تبریز را تبریز بزرگ کرد.

صالحی با اشاره به اینکه تبریز به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام انتخاب شد که نمادی اسلامی است، افزود: از این هویت تبریز که با دیپلماسی فرهنگی و هنری ایران پیوند تاریخی داشته و در آینده با این نماد شناخته می‌شود، می‌توان استفاده کرد.

وی با بیان اینکه رویداد ۲۰۱۸ حکم سفیر فرهنگ و ادب ایران به دنیا را خواهد داشت، خاطرنشان کرد: سال ۲۰۱۸ همانند هر سالی پایان می‌پذیرد ولی فرهنگ این منطقه به آن سوی مرزهاست که ره پیموده و باقی خواهد ماند.