روند اقدامات آستان شاهچراغ نسبت به بازسازی ابنیه تاریخی کُند است
روند اقدامات آستان شاهچراغ نسبت به بازسازی ابنیه تاریخی کُند است

عضو کمیسیون اصل نود مجلس می‌گوید در پی تصمیم این کمیسیون مبنی بر توقف تخریب ابنیه تاریخی توسط آستان شاهچراغ در شیراز و لزوم بازسازی آنها، اما گزارش‌ها حاکی از کُند بودن روند کار است. به گزارش قلم پرس به نقل از خبرگزاری خانه ملت، محمداسماعیل سعیدی با اشاره به در دستور کار قرار گرفتن […]

عضو کمیسیون اصل نود مجلس می‌گوید در پی تصمیم این کمیسیون مبنی بر توقف تخریب ابنیه تاریخی توسط آستان شاهچراغ در شیراز و لزوم بازسازی آنها، اما گزارش‌ها حاکی از کُند بودن روند کار است.

به گزارش قلم پرس به نقل از خبرگزاری خانه ملت، محمداسماعیل سعیدی با اشاره به در دستور کار قرار گرفتن قرائت گزارش کمیسیون اصل نود از طرح توسعه آستان شاهچراغ در شیراز گفت: شکایات و گزارشاتی به کمیسیون اصل نود رسیده بود مبنی بر اینکه ساختمان‌ها و آثاری که از نظر تاریخی ثبت ملی شده بودند، در حال از بین رفتن و تخریب است که کمیسیون نسبت به این موضوع نگران شد و با دعوت از طرفین موضوع و جلسه در کمیته فرهنگی اجتماعی، توضیحات آنها را استماع کرد.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی افزود: در این جلسه نمایندگانی از آستان شاهچراغ، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، وزارت مسکن و شهرسازی و دیگر دستگاه‌های مرتبط حضور داشتند ضمن آنکه از اعضای شورای شهر شیراز و نماینده این شهر در مجلس نیز حضور داشت.

عضو کمیته فرهنگی و اجتماعی کمیسیون اصل نود مجلس با بیان اینکه توضیحات قانع‌کننده نبود، از تصمیم این کمیسیون برای سفر و تهیه گزارش میدانی در این خصوص خبر داد و گفت: ماجرا را از نزدیک بررسی کردیم؛ تخریب‌هایی در حوزه آثار تاریخی ثبت‌شده انجام شده بود ولی از جایی به بعد آن را متوقف کرده بود.

تصمیماتِ برزمین‌مانده

وی ادامه داد: اختلافاتی بین آستان شاهچراغ و سازمان میراث فرهنگی و شورای شهر و شهرداری وجود داشت که همین امور باعث شده بود تصمیمات مقامات استانی از جمله فرماندار و استاندار بر زمین بماند و انجام نشود.

سعیدی افزود: اعضای کمیسیون اصل نود سعی کردند طی جلسات مختلفی در شیراز، آنها را متقاعد کنند که تصمیمات مأخوذه عملیاتی شود.

وی درباره این تصمیمات توضیح داد: این تصمیمات دو محور عمده داشت؛ اولا آثاری که تخریب شده بود، بازسازی شود و ثانیا تکلیف آن دسته از آثاری که بلاتکلیف مانده بود، روشن شود.

۲ هکتار بافت قدیمی تاریخی

این نماینده مجلس بیان کرد: محدوده حرم امام‌زاده احمد بن موسی(ع) در بافت قدیمی شهر شیراز واقع است؛ میراث فرهنگی معتقد است که از مجموع طرح تملکی آستان شاهچراغ، حدود ۲ هکتار آن مربوط به بافت قدیمی است که اقدامات عمرانی و توسعه‌ای در آن باید باید با هماهنگی میراث فرهنگی انجام شود.

هر تصمیمی مبنی بر تخریب یا بازسازی آثار تاریخی منوط به کسب مجوز از میراث فرهنگی است و نباید سرخود اقدام می‌کردند که این اتفاق نیفتاده بود

سعیدی با بیان اینکه آستان شاهچراغ این ابنیه را از مالکان حقیقی خریداری کرده است، گفت: در برخی موارد سعی شده بود به زور مالکان ساختمان‌ها را متقاعد کنند که آن را بفروشند.

نباید سرخود اقدام می‌کردند

وی بیان کرد: اما نکته اصلی اینجاست که هر تصمیمی مبنی بر تخریب یا بازسازی این آثار منوط به کسب مجوز از میراث فرهنگی است و نباید سرخود اقدام می‌کردند که این اتفاق نیفتاده بود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به اظهارات مسئولان آستان شاهچراغ گفت: آنها نسبت به این امر اظهار بی‌اطلاعی می کردند ولی ما قانع نشدیم که آنها بی‌اطلاع بودند.

اولتیماتوم کمیسیون اصل نود تخریب یک اثر بسیارفاخر قدیمی را متوقف کرد

وی توضیح داد: از دو سه بنایی که تخریب شده بود، چیزی نمانده بود که قابل مشاهده باشد ولی یک بنا که تخریب آن با اولتیماتوم کمیسیون اصل نود متوقف شده بود، از نزدیک مشاهده شد که حقیقتا جزو آثار بسیارفاخر قدیمی بود.

سعیدی با بیان اینکه جلساتی در شیراز با حضور استاندار و فرماندار برگزار و تصمیماتی اتخاذ شد، توضیح داد: مقرر شد مُر قانون رعایت شود؛ سازمان میراث فرهنگی به میدان بیاید، مسکن و شهرسازی به تعهدات خود عمل کنند و آستان شاهچراغ همکاری کند تا این مشکل حل شود.

گزارش کمیسیون اصل نود آماده است

وی ادامه داد: بنا به گزارشاتی که به تازگی به دست ما رسیده، روند پیشرفت امور کُند است؛ در حالی که انتظار بود بلافاصله نسبت به این امر اقدام شود.

عضو کمیته فرهنگی و اجتماعی کمیسیون اصل نود مجلس اعلام کرد: گزارش مذکور آماده است و پس از ارائه در جلسه کمیسیون اصل نود، در نوبت قرائت در صحن علنی مجلس قرار خواهد گرفت./