رفع تصرف و خلع‌ید ۹۴۸ هکتار از دست زمین‌ خواران در آذربایجان‌شرقی
رفع تصرف و خلع‌ید ۹۴۸ هکتار از دست زمین‌ خواران در آذربایجان‌شرقی
رئیس کل دادگستری آذربایجان‌شرقی، گفت: ازجمله برنامه‌هایی که جزو اولویت‌های قوه قضائیه بوده بحث اقتصاد مقاومتی، رسیدگی به مشکلات واحدهای تولیدی و حمایت از سرمایه‌گذاری مشروع و مولد و در کنار آن مبارزه با فساد اقتصادی است.

موسی خلیل‌اللهی امروز در دیدار با نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی ضمن گرامیداشت هفته قوه قضائیه، اظهار داشت: همکاران قوه قضائیه با کاری طاقت‌فرسا و تلاش شبانه‌روزی نقشی بسیار عظیم در تامین امنیت و اجرای عدالت ایفا می‌کنند که قابل قدردانی است.

وی با بیان اینکه در سال ۹۸ اقدامات بسیار بزرگی در راستای اجرای فرمان رئیس قوه قضائیه در خصوص رسیدگی به پرونده‌های معوقه صورت گرفته است، افزود: با تلاش شبانه‌روزی همکاران قضایی رسیدگی به پرونده‌های معوقه در اولویت قرار گرفت و توفیق بسیار بزرگی نصیب استان شد، باوجود شیوع بیماری کرونا که موجب اخلال در بخشی از کارها شد، طی سال گذشته ۷۷ درصد پرونده‌های معوقه در کنار سایر پرونده‌های ورودی تا پایان سال رسیدگی و مختومه شد.

رئیس‌کل دادگستری آذربایجان‌شرقی، اضافه کرد: ازجمله برنامه‌هایی که جزو اولویت‌های قوه قضائیه بوده بحث اقتصاد مقاومتی، رسیدگی به مشکلات واحدهای تولیدی و حمایت از سرمایه‌گذاری مشروع و مولد و در کنار آن مبارزه با فساد اقتصادی است.

وی با بیان اینکه در استان ستاد اقتصاد مقاومتی جزو ستادهای فعال کشور محسوب می‌شود و در دو محور فعالیت دارند، یادآور شد: محور اول کمک به واحدهای تولیدی دارای مشکل بوده که طی برگزاری ۵۲ نشست در دادگستری استان در سال گذشته تلاش شد از رکود و بیکاری کارگران جلوگیری شود و خوشبختانه در حال حاضر ۲۴ واحد تولیدی با مساعدت این ستاد فعال و کارگران آن مشغول کار هستند و تولید بدون مشکل خاصی ادامه دارد.

خلیل‌اللهی خاطرنشان کرد: محور دوم اقدامات ستاد اقتصاد مقاومتی استان جلوگیری از تعطیلی کارخانه‌هایی بوده که به هر دلیلی با مشکل مواجه و ورشکسته شده‌اند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه به لحاظ قانونی قوه قضائیه مکلف است، کارخانه ورشکسته را پلمب و بعد از انجام اقدامات تصفیه دارایی را بین غرما تقسیم کنند که در صورت ادامه این کار عملا ۱۷ واحد تولیدی استان از رده تولید خارج می‌شدند اما با تلاش همکاران قضایی تصدی کارخانه به دست افراد دارای اهلیت سپرده شد و در حال حاضر کارخانه‌ها سرپا بوده و حتی برخی در حوزه صادرات نیز فعال بوده و این موجب افتخار است.

رئیس‌کل دادگستری آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه از دیگر برنامه‌های مورد تاکید در قوه قضائیه بحث حقوق عامه است، اضافه کرد: ازجمله مصادیق حقوق عامه که برای نظام اداری مشکل تولید می‌کند عدم تثبیت مالکیت دولت بر اراضی ملی و دولتی است، بر اساس قانون جامع حدنگار تمام سازمان‌ها مکلف شده‌اند هرگونه زمین و ملکی که در اختیار دارند را در سازمان ثبت اسناد به ثبت رسانده و اسناد آن را ارائه کنند.

وی متذکر شد: در راستای اجرای قانون جامع حدنگار اقدامات بسیار خوبی انجام شده و کارگروهی تشکیل شده که در نتیجه فعالیت این کارگروه در سال گذشته ۲۷۷ هزار هکتار از اراضی ملی و دولتی ثبیت مالکیت شد که در نتیجه این کار از زمین‌خواری و پرونده‌های ورودی کاسته می‌شود.

خلیل‌اللهی ادامه داد: در کنار این کارگروه در شورای حفظ بیت‌المال ۹۴۸ هکتار از اراضی ملی که توسط عده‌ای زمین‌خوار تصرف شده بود  با صدور حکم رفع تصرف و خلع ید در اختیار دولت قرار گرفت.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مباحثی که کرارا مورد تاکید رئیس قوه قضائیه بوده، حفظ کرامت ارباب‌رجوع و همکاران اداری و قضایی است، دادگستری استان در راستای حفظ کرامت ارباب‌رجوع و همکاران اداری اقدامات بسیار خوبی داشته که موجب رضایت شده از جمله آماده‌سازی فضای فیزیکی مناسب در سان همکاران و مردم بوده که در این راستا پنج پروژه که از دوره قبل شروع شده بود با ۲۰ درصد پیشرفت به حول قوه‌اللهی در کمتر از یک‌سال این پنج پروژه به اتمام رسید.

رئیس‌کل دادگستری آذربایجان‌شرقی اضافه کرد: یکی دیگر از مباحث که در اولویت قرار داشته موضوع ملاقات‌های حضوری با ارباب‌رجوع است، هرچند روزانه ارتباط با ارباب‌رجوع وجود دارد اما هفته‌ای یکبار به ملاقات حضوری با ارباب‌رجوع اختصاص داده شده و در این خصوص در سال ۹۸ در مجموع ۵۶ جلسه ملاقات حضوری برگزار و مشکلات ۴ هزار و ۶۷ نفر مورد بررسی قرار گرفته توسط همکاران قضایی و ملاقات‌هایی حضوری طی ۲۰ جلسه در مساجد و مصلای برگزار و مشکلات یک‌هزار و ۵۳۵ نفر از نزدیک بررسی و دستورات لازم صادر شده است

وی بیان کرد: ازجمله برنامه‌های مهم دستگاه قضایی مبارزه با مظاهر فساد ازجمله مفاسد اقتصادی و اداری بوده که در سال‌های اخیر موجب جلب اعتماد عمومی قرار گرفته و در استان نیز کارهای بسیار خوبی در استان انجام گرفته است.

طی این دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل‌هاشم، نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی ضمن تبریک هفته قوه قضایی با اشاره به حادثه هفتم تیر بیان داشت: عبارت زیبای امام راحل در مورد شهید بهشتی عبارت بسیار عجیبی بوده که فرمودند «بهشتی مظلوم زیست و مظلوم شهید شد» هرچند شهادت بهشتی در آن مقطع موجب تقویت بنیه‌های نظام اسلامی شده است.

وی در ادامه با اشاره به منویات مقام معظم رهبری درخصوص نقش قوه قضائیه در جامعه، بیان کرد: قوه قضائیه باید مظهر عدالت و پناهگاه آرامبخش برای مردم بوده و انقلابی عمل کند.

امام جمعه تبریز با اشاره به اقدامات ریاست قوه قضائیه درخصوص مبارزه با مفاسد اقتصادی و اداری، متذکر شد: یکی از دلایل محبوبیت آیت‌الله رئیسی مبارزه قاطع با مفاسد اقتصادی بوده است.

وی تاکید کرد: دستاوردهای دستگاه قضایی استان باید با استفاده از ابزارهای نوین و به‌صورت هنرمندانه برای مردم بیان شود تا مردم با اقداماتی که انجام می‌شود، آشنا شوند.