رسالت عظیمی که در مقابل شهدا داریم، با کارهای روتین انجام نمی‌شود
رسالت عظیمی که در مقابل شهدا داریم، با کارهای روتین انجام نمی‌شود
استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه با انجام کارهای روتین نمی‌توان انتظار داشت که به رسالت عظیمی که در مقابل شهدا داریم عمل کنیم، گفت: ویژگی‌های خاص هر استان در نظام نامه مهندسی فرهنگی که در بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور در حال تدوین است، مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش قلم پرس،از تبریز،  عابدین خرّم امروز در جلسه شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت با اشاره به برگزاری دومین کنگره شهدای آذربایجان‌شرقی در سال ۱۴۰۲، اظهار کرد: همه سازمان‌ها، نهادها، نخبگان و کسانی که در حوزه فرهنگ ایثار و شهادت فعال هستند باید تلاش کنند تا این کنگره با شکوه‌تر و با استفاده از همه ظرفیت‌های موجود استان برگزار شود.

وی ادامه داد: آذربایجان‌شرقی مرکز تلالو شخصیت‌های بزرگی همچون شهیدان مهدی و حمید باکری، یاغچیان، شفیع‌زاده و تجلایی و … در دفاع مقدس می‌باشد که نام نیک و آوازه آنها عالم‌گیر است.

خرّم گفت: شهدا سرمایه‌های ملی، انقلابی و عظیم کشور هستند که باید یاد و خاطر شهدا را پاس بداریم و برگزاری این کنگره فرصت بسیار خوبی است تا از اسناد و مدارک ارزشمندی که از شهدا در اختیار داریم برای انتقال به نسل آینده بهره‌مند شویم.

وی اذعان داشت: باید از این اسناد جهت استفاده عملی در حوزه‌های مختلف تربیتی، فرهنگی و فکری استان  بهره‌مند شد تا این الگوها نه تنها برای کشور بلکه برای جهان اسلام معرفی شوند.

استاندار آذربایجان‌شرقی ادامه داد: عمده رسالت شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، اجرای کارهای فکری، فرهنگی و تربیتی است تا این فکر و فرهنگ در جامعه نهادینه شود و نواقص شناسایی شود.

وی با اشاره به اینکه دوام و بقای نظام وابسته به فرهنگ ایثار و شهادت است که باید به شیوه های نو گسترش و ترویج داده شود، گفت: باید از ظرفیت رسانه‌ها و اهالی فرهنگ و  هنر برای اجرای کارهای هنری به شکل نوین استفاده شود تا ادبیات و گفتمان این فرهنگ در جامعه ایجاد شود.

خرّم افزود: همه دستگاه‌ها و نهادهای عضو شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت مسؤولیت بسیار مهمی در این حوزه دارند و باید نسبت به گذشته فعال‌تر عمل کنند.

وی یادآور شد:  یکی از مهم.ترین دستگاه‌هایی که در نظام تعلیم و تربیت کشور می‌تواند فرهنگ ایثار و شهادت را در بین نسل نوجوان و جوان ما ترویج کند آموزش و پرورش است و باید این موضوعات در مدارس، مراکز آموزشی و تربیتی اندیشه‌ورزی شود.

استاندار آذربایجان‌شرقی اضافه کرد: ۳۶ هزار شهید دانش‌آموز در کشور داریم که می‌توان از زندگینامه این شهدا، ویژگی های خاص و خط و مش آنها از لحاظ معنوی و فکری در فرهنگ‌سازی و ایجاد گفتمان در مدارس و مراکز آموزشی بهره‌مند شد.

وی با اشاره به اینکه با انجام کارهای روتین نمی‌توان انتظار داشت که به رسالت عظیمی که در مقابل شهدا داریم عمل کنیم، متذکر شد: ویژگی‌های خاص هر استان در نظام‌نامه مهندسی فرهنگی که در بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور در حال تدوین است، مورد توجه قرار گیرد.

 خرّم ادامه داد: از ویژگی‌های خاص استان آذربایجان شرقی در حوزه ایثار و شهادت می توان به این موارد اشاره کرد که ۲ شهید محراب از آذربایجان‌شرقی بوده، بمباران مدرسه میانه و اینکه دانشگاه تبریز مشهد الشهدای دانشگاه‌های کشور است.

وی همچنین با اشاره به اینکه دهم آبان سالگرد شهادت اولین شهید محراب آیت‌الله قاضی طباطبایی است، افزود: شهید قاضی رکن اصلی انقلاب اسلامی در تبریز و کشور و یکی از یاران امام خمینی بود که در روند پیروزی و پایداری انقلاب در منطقه نقش بسیار اساسی داشتند.

مدیرکل اسناد و انتشارات بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز در این جلسه با بیان اینکه فرهنگ ایثار و شهادت به تاسی از فرهنگ عاشورایی شکل گرفته و همین موضوع، رمز ماندگاری و جاودانی آن در جامعه است، خاطرنشان کرد: مسؤولان بنیاد شهید و امور ایثارگران برای نهادینه کردن این فرهنگ، برنامه‌های فرهنگی مختلفی از جمله تولید و نشر کتاب را در حوزه ادبیات پایداری اجرا می‌کنند.

رحیم نریمانی با اشاره به اینکه دولت سیزدهم دولتی مردمی و برخواسته از بطن مردم برای مردم  است، افزود: دولت سیزدهم به تأسی از رهنمودهای مقام معظم رهبری، تکریم خانواده شهدا را وظیفه دانسته و جزو راهبردهای اصلی مسؤولان است.

وی ادامه داد: دشمن به دنبال تخریب هویت ملی و تاریخی و دستاورهای ایران اسلامی است و از طریق جنگ رسانه ای، به دنبال ایجاد شبهه و تردید در افکار عمومی است.

نریمانی ابراز کرد: یکی از استراتژی‌ترین شوراهای عالی کشور، شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است که تمامی دستگاه‌های مسؤول در این شورا باید بیش از پیش در این زمینه فعال باشند، چرا که روحیه ایثار می تواند موجب انسجام ملی و فکری شود.

وی با اشاره به اینکه  یکی از تکنیک‌های جنگ نرم دشمن، زیر سوال بردن گذشته و ارزش‌های انقلاب و فرهنگی است، اضافه کرد: اسناد مربوط به شهدا سندهای شفاف و نقشه راه نظام جمهوری اسلامی ایران هستند که در چهل ساله دوم انقلاب می‌تواند برای بسیاری از مشکلات کشور الگو داشته باشد.

انتهای پیام/