دیدار مقامات ارشد قزاقستان و روسیه؛ مسائل منطقه‌ای محور مذاکرات
دیدار مقامات ارشد قزاقستان و روسیه؛ مسائل منطقه‌ای محور مذاکرات

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه در چارچوب سفر کاری خود به قزاقستان با «قاسم ژامرت تاکایف»، رئیس جمهور این کشور دیدار و گفت و گو کرد. تاکایف در ابتدای این ملاقات ضمن سخنانی به اهمیت سفر وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه به این کشور برای بخشیدن پویایی مناسب […]

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه در چارچوب سفر کاری خود به قزاقستان با «قاسم ژامرت تاکایف»، رئیس جمهور این کشور دیدار و گفت و گو کرد.

تاکایف در ابتدای این ملاقات ضمن سخنانی به اهمیت سفر وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه به این کشور برای بخشیدن پویایی مناسب به روابط و همکاری بین دو کشور  اشاره کرد.

وی گفت: قزاقستان و روسیه دو کشور هم‌پیمان و شرکای استراتژیک هستند. دستور کار همکاری بین دو کشور بسیار غنی و البته از نظر اجرای توافقات به دست آمده نیاز به انجام کارهای زیادی دارد. بنابراین، فکر می‌کنم در طول سفر شما و هم در جریان تماس های آتی در سطوح روسای وزارتخانه ها و البته در سطح عالی، ما به اهداف خود خواهیم رسید.

تاکایف با اشاره به گفتگوی خود با رئیس جمهور روسیه در تاریخ ۲۳ مارس در مورد  اهمیت برگزاری همایش بین منطقه ای دو کشور، گفت که متاسفانه به دلیل همه گیری این همایش به تعویق افتاد، اما توافق حاصل شد که در هر قالب، ترجیحا حضوری این همایش برگزار شود.

وی در ادامه با تاکید بر اهمیت بسیار بالای همایش بین منطقه ای دو کشور گفت: اگر امکان برگزاری حضوری این همایش وجود نداشته باشد، آن به صورت مجازی برپا خواهد شد.

رئیس جمهور قزاقستان در بخش دیگری از «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه به خاطر کمک طرف روسی به قزاقستان در زمینه عرضه بیشتر واکسن ضد کرونا تشکر کرد.

وی گفت: در جریان گفت‌وگو با رئیس جمهور روسیه من مسئله ارائه ۴ میلیون دوز واکسن ضد کرونا به قزاقستان را مطرح کردم و این درخواست به خوبی پذیرفته شد.

تاکایف افزود: پیش از این ما در مورد تولید مشترک واکسن در کارخانه «قراغندی» توافق کردیم و در حال حاضر تولید واکسن در این کارخانه به راه مانده شده است.

رئیس جمهور قزاقستان در ادامه به واکسینه شدن خودش با واکسن «اسپوتنیک وی» تولید این کشور اشاره کرد و گفت: اخیرا من جلسه ای با دولت برگزار کردم و دستوراتی در مورد تسریع واکسیناسیون گسترده مردم و تامین آن در مقیاس گسترده را صادر کردم.

وی در بخش دیگری با بیان این که واکسیناسیون در قزاقستان رایگان بوده و تشویق ساکنان برای واکسیناسیون مهم است، گفت: هیچ راه دیگری بجز واکسینه شدن وجود ندارد.

لاوروف به نوبه خود ضمن ابلاغ سلام صمیمی رئیس جمهور کشورش به همتای قزاق گفت: روسیه مسائل مربوط به عرضه واکسن ضد کرونا به قزاقستان را حل خواهد کرد.

طی این ملاقات جنبه های اساسی همکاری دوجانبه، از جمله در زمینه های تجاری و اقتصادی، فرهنگی و بشردوستانه، تعامل بیشتر در حوزه هوا فضا مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

لاوروف با بیان این که در ماه آینده در قالب ویدیو کنفرانس برگزاری جلسه شورای عالی اقتصادی اوراسیا برنامه ریزی شده است، گفت: این نیز یک مرحله مهم در سازماندهی تلاش های مشترک ما برای ادامه همکاری در دوران همه گیری کرونا است.

وی افزود: همانطور که اشاره کردید، در هر صورت، ما متمرکز به برگزاری هفدهمین همایش بین منطقه ای روسیه و قزاقستان با مشارکت سران دو کشور به صورت حضوری یا مجازی هستیم.

لاوروف در بخش دیگری به وجود همکاری های بسیار خوب بین دو کشور که حتی در دوران همه گیری کرونا قطع نشدند اشاره کرد و گفت که مقامات بلند مرتبه روسیه و قزاقستان به طور منظم در زمینه مسائل مربوط به همکاری های تجاری و اقتصادی در تماس هستند.

وی با اشاره به تجلیل از شصتمین سالگرد پرواز «گاگارین» به فضا توسط دو کشور این امر را سهم مشترک روسیه و قزاقستان در اکتشاف مسالمت آمیز فضا عنوان کرد.

وزیر امور خارجه روسیه همچنین افزود: کارهای لازم در پایگاه «بایکونور» برای توسعه بیشتر همکاری های مشترک و توسعه پتانسیل فضایی قزاقستان در حال انجام است.

انتهای پیام/