دلیل ارزان شدن دلار چیست! /تمام تئوری‌های اقتصادی در ایران به سخره گرفته شده است
دلیل ارزان شدن دلار چیست! /تمام تئوری‌های اقتصادی در ایران به سخره گرفته شده است
قیمت دلار که تا چند ماه پیش به حدود ۱۸ هزار تومان رسید و نیز سکه که قیمت ۵ میلیون و ۴۰۰هزار تومان را پشت سر گذاشته بود، اما چند روزی است، روند نزولی به خود گرفته، به گونه ای که بانک‌ها امروز قیمت دلار را نسبت به روز گذشته کاهش دادند؛.

به گزارش قلم پرس، محمد حسن نژاد اظهار داشت: ایران تنها کشوری است که به علم اقتصاد پوزخند زده و در واقع تمام تئوری‌های اقتصادی در ایران به سخره گرفته شده است.

این نماینده مجلس گفت: در اقتصاد اصلی به نام رابطه مستقیم عرضه و تقاضا وجود دارد، اما می‌بینیم زمانی که یک خودرو گران می‌شود، مثلا سراتو به ۴۰۰ میلیون می‌رسد همه برای خرید صف می‌کشند، ولی وقتی مدیریت می‌کنیم و قیمت آن به ۳۰۰ میلیون می‌رسد، کسی آن را نمی خرد.

در مورد دلار هم وضعیت به همین شکل است؛ قیمت دلار به ۱۹ هزار تومان رسیده بود، حال آنکه همه در بازار خریدار بودند، اما الان که به ۱۲ هزار تومان رسیده کسی نمی‌خرد. به عبارت دیگر، اقتصاد ما به گونه‌ای نیست که بشود گفت دلیل منطقی برای این کاهش‌ها هست.

وی گفت: قیمت ارز باید زمانی کاهش پیدا کند که یا تورم ایران از تورم آمریکا کمتر و یا صادرات از واردات پیشی گرفته باشد و تراز مالی مثبت شود و یا اینکه از نظر سیاسی گشایشی ایجاد گردد، اما الان دلیل اینکه همه چیز منفی است، اما دلار در حال ارزان شدن است را نمی‌دانم!

به گزارش این نماینده مجلس در پاسخ به این که برخی اقتصاددان‌ها اعتقاد دارند قیمت واقعی ارز حدود ۵ هزار تومان است، گفت: بحثی در قیمت گذاری وجود دارد که بر اساس قدرت خرید مردم است؛ در این صورت می‌توان گفت که قیمت ارز حدود ۵ هزار تومان است. اما اگر بر اساس تورم و برابری سرمایه گذاری خارجی حساب کنیم، قیمت ارز بالاتر از این حرف‌ها خواهد بود.