خسارت مصرف غیراصولی کود اوره  به مزارع استان‌های شمال‌غرب
خسارت مصرف غیراصولی کود اوره  به مزارع استان‌های شمال‌غرب

رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور گفت: مصرف غیراصولی کود اوره به صورت سرک در بهار به بخشی از مزارع گندم دیم در استان‌های شمال‌غرب خسارت وارد کرده است. به گزارش قلم پرس،از مراغه، مظفر روستایی صبح امروز در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: به خاطر کاهش بارندگی‌ها و استفاده غیراصولی از کود سرک […]



رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور گفت: مصرف غیراصولی کود اوره به صورت سرک در بهار به بخشی از مزارع گندم دیم در استان‌های شمال‌غرب خسارت وارد کرده است.

به گزارش قلم پرس،از مراغه، مظفر روستایی صبح امروز در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: به خاطر کاهش بارندگی‌ها و استفاده غیراصولی از کود سرک (اوره) در بهار به بخش زیادی از مزارع گندم در جنوب استان آذربایجان‌شرقی و استان‌های آذربایجان‌غربی، اردبیل، همدان، زنجان، قزوین خسارت وارد کرده است.

وی افزود: استفاده بیش از اندازه از کود اوره به صورت سرک  و دیر هنگام آن در بهار موجب تشدید تنش خشکی، سوختگی مزارع گندم، ارتفاع کم مزرعه و چروکیدگی دانه و نهایتا کاهش تولید شده است. 

روستایی اضافه کرد: در سال‌های خشک دستیابی به محصول مناسب نیازمند مدیریت مزرعه با استفاده از راهنمایی‌های کارشناسان موسسه تحقیقات کشاورزی دیم و جهادکشاورزی است.

به گفته رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور، کشاورزانی که در سال زراعی جاری کود اوره را در زمان کشت در پائیزه استفاده کرده‌اند شاهد محصول خوب هستند.

وی افزود: در سال زراعی جاری در استان‌های آذربایجان‌شرقی، غربی و اردبیل، همدان، قزوین بارندگی‌ها تا ۲۰ درصد کاهش یافته است.

روستایی اضافه کرد: در شرایط دیم و بویژه در سال‌های خشک، دستیابی به عملکرد مناسب نیازمند مدیریت مزرعه در زمان کشت با استفاده از دستورالعمل‌های فنی موسسه ضروری است.  

به گفته رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور، کشاورزان حتما باید در زمان کشت ۸۰ کیلوگرم کود اوره و ۵۰ کیلوگرم کود سوپرفسفات تریپل در پاییزه به همراه مقدار مناسب بذر در واحد سطح (۱۲۰ تا ۱۷۵ کیلوگرم در هکتار از رقم اصلاح شده بسته  به مناطق )استفاده کنند تا  شاهد عملکرد خوبی باشند. 

وی گفت: رعایت تناوب‌های زراعی، عمق مناسب (۴-۶ سانتیمتر) کاشت از عوامل اصلی در استقرار مناسب مزارع برای پایداری تولید در دیمزارهاست.

پایان پیام/۶۰۰۰۷