حضور پرشکوه پیروزی بزرگی برای فرآیند دموکراتیک در کشور به شمار می آید
حضور پرشکوه پیروزی بزرگی برای فرآیند دموکراتیک در کشور به شمار می آید

دبیر ستاد حقوق بشر در گفت‌وگو با سی ان ان درباره انتخابات ایران گفت: انتخابات برگزار شده یک تجربه بزرگ دیگر را برای ملت ایران در جهت ساختن جامعه ای دموکراتیک و نظامی سیاسی بر اساس عقلانیت اسلامی رقم زد. به گزارش قلم پرس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، محمد جواد […]

دبیر ستاد حقوق بشر در گفت‌وگو با سی ان ان درباره انتخابات ایران گفت: انتخابات برگزار شده یک تجربه بزرگ دیگر را برای ملت ایران در جهت ساختن جامعه ای دموکراتیک و نظامی سیاسی بر اساس عقلانیت اسلامی رقم زد.

به گزارش قلم پرس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، محمد جواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر در گفتگوی اختصاصی با کریستین امانپور مجری شبکه سی ان ان، در خصوص برگزاری پرشکوه انتخابات در ایران گفت: انتخابات برگزار شده یک تجربه بزرگ دیگر را برای ملت ایران در جهت ساختن جامعه ای دموکراتیک و نظامی سیاسی بر اساس عقلانیت اسلامی رقم زد.
دبیر ستاد حقوق بشر با اشاره به موضع گیری هایی که در خارج از کشور درباره انتخابات ایران طرح می شود، گفت: قطعا رئیس جمهور روحانی پس از این انتخابات بسیار قدرتمندتر خواهد بود. اقشار مختلف مردم و جناح های مختلف با شور و اشتیاق در این انتخابات شرکت کردند و این حضور پرشکوه پیروزی بزرگی برای فرآیند دموکراتیک در کشور به شمار می آید.
وی در پاسخ به پرسشی درباره فراخوان پس از انتخابات رئیس جمهور روحانی، مبنی بر اینکه هم اکنون زمان کار و تلاش برای رونق اقتصادی فرا رسیده است، اظهار داشت: رای دهندگان خواستار تغییر هستند و بیشتر آنان انتظار دارند این تغییر در حوزه اقتصادی اتفاق بیافتد. به عقیده من اگر تحریم ها برداشته شوند و قدرت های غربی به قراردادهایی که با رئیس جمهور روحانی امضا کردند پایبند بمانند، روند مطلوبی در پیش خواهیم داشت.
دبیر ستاد حقوق قوه قضائیه در ادامه تاکید کرد: رقابت بین جناح ها نشان از سلامت جامعه دارد، اگر این چنین نباشد دیگری نیازی به برگزاری انتخابات نخواهد بود.
وی در پاسخ به این پرسش که انتخابات انجام شده تغییری در شرایط مدنی در ایران ایجاد خواهد کرد یا خیر؟ گفت:  قطعا پیشرفت در همه جنبه های زندگی مدنی یکی از خواسته های ملت های کشورهاست و مختص ایران نیست.
لاریجانی در پاسخ به ادعای سی ان ان که تغییری را که رئیس جمهور خاتمی در زمینه آزادی های سیاسی و مدنی بنیان گذاشت هیچ گاه محقق نشد و آزادی بیان در ایران ظهور پیدا نکرد، تصریح کرد: خدماتی که رئیس جمهور خاتمی به ایران کرد هیچ گاه از صحنه سیاسی پاک نمی شود اما در نهایت قدرت بر اساس انتخابات دموکراتیک از گروهی به گروه دیگر دست به دست می شود.
وی افزود: به نظر من غرب باید با این روند کنار بیاید. غربی ها فکر می کنند اگر دیگر کشورها تمام قد غربی نشوند نمی توانند دموکراسی را به معنای واقعی پیاده کنند. اما تجربه جمهوری اسلامی ایران، امکان تازه ای را بویژه برای کشورهای اسلامی فراهم آورده و آن اینکه لازم نیست این کشورها از ریشه غربی شوند یا خود را با داعش و سلفی ها همراه سازند. آنها می توانند الگویی را انتخاب کنند که دموکراتیک و اسلامی است. انتخابات برگزار شده در ایران آثار جانبی فراوانی حتی در سطح بین المللی دارد.
محمد جواد لاریجانی در ادامه با اشاره به اعمال مجازات اعدام در ایران، اظهار داشت: ۹۰ درصد مجازات اعدام به علت جرائم مربوط به مواد مخدر اتفاق می افتد که بسیار هم ناخوشایند است و تلاش می کنیم قوانینی را که با قاچاق مواد مخدر در ارتباط است تغییر دهیم. اما به طور قاطع می گویم اعدام کودکان در ایران اتفاق نمی افتد و بویژه در قوانین کیفری جدید چنین چیزی وجود ندارد. قانون مزبور به کلی تغییر کرده است.
دبیر ستاد حقوق بشر افزود: با تغییر قانون اعدام مجرمان مواد مخدر در ایران، ۹۰ درصد از اعدام ها کاسته می شود و این رویکردی منطقی به معضل مواد مخدر است.