حاشیه‌نشینی دغدغه شهردار تبریز از اولین روز کاری/ امتداد ۴۲ متری انقلاب بزرگترین پروژه عمرانی شهرداری در سال آتی است
حاشیه‌نشینی دغدغه شهردار تبریز از اولین روز کاری/ امتداد ۴۲ متری انقلاب بزرگترین پروژه عمرانی شهرداری در سال آتی است

به گزارش قلم پرس، روح‌الله رشیدی عصر امروز در نشست خبری خود اظهار کرد: قرارگاه اقدام، اولین گام در زمینه ساماندهی مناطق حاشیه‌نشین بوده و چند کمیسیون نیز در آن حضور دارند و از جمله تصمیمات این قرارگاه  امتداد ۴۲ متری به کوثر شرقی است. وی افزود:  طرح قبلی ارائه‌شده برای این مسیر خیلی گسترده […]

به گزارش قلم پرس، روح‌الله رشیدی عصر امروز در نشست خبری خود اظهار کرد: قرارگاه اقدام، اولین گام در زمینه ساماندهی مناطق حاشیه‌نشین بوده و چند کمیسیون نیز در آن حضور دارند و از جمله تصمیمات این قرارگاه  امتداد ۴۲ متری به کوثر شرقی است.

وی افزود:  طرح قبلی ارائه‌شده برای این مسیر خیلی گسترده بود که مصوب شد امتداد ۴۲ متری به کوثر شرقی و کوثر شرقی به ترلان‌دره‌سی و اتوبان پاسداران در دو مرحله اجرایی شود.

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورا تصریح کرد: با اجرای این پروژه یک محله بزرگ با گستره جمعیتی ۲۰۰ هزار نفری از فلاکت نجات می‌یابد و بزرگترین پروژه عمرانی شهرداری خواهد بود که ۳۰۰ الی ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه تملک و اجرای این طرح‌ها خواهد بود.

وی اضافه کرد: در کنار آن، ضابطه‌ای نیز برای این محلات تعیین شده است که به منظور پیشگیری از ساخت و ساز غیرمجاز، شهروندان می‌توانند به اخذ پروانه ساخت و احداث اصولی و استاندارد واحدهای مسکونی اقدام کنند.

رشیدی با اشاره به  آخرین وضعیت تملک خانه تاریخی باقرخان نیز اعلام کرد:  تملک خانه باقرخان با توجه به ابعاد منطقه و کیفیت حاکم بر منطقه، کار سختی برای شهرداری است با این وجود، تملک خود خانه به‌علاوه حریم خانه و تبدیل به مجموعه فرهنگی مصوب شده است.

وی ابراز داشت: تملک خود خانه کار سختی نیست و تکلیف شورا  این است که محدوده خانه را تملک کنند تا هم ساکنین آنجا آسایش داشته و هم مجموعه تملک شود.

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورا در رابطه با صنایع آلاینده پتروشیمی و نیروگاه نیز گفت: در مورد آلایندگی نیروگاه و پتروشیمی و پالایشگاه، یکی از حواشی مدیرکل سابق محیط زیست این بود که سری اظهار نظرها از سوی وی، موجب شده بود که این صنایع حاشیه امنی داشته باشند و به فعالیت خود ادامه دهند.

وی افزود: در مراجع قضایی در پرونده‌ای که تشکیل شد، به پرداخت حق آلایندگی  از سال ۹۲  تا به امروز محکوم شده است که هم شورای شهر و هم استاندار آذربایجان‌شرقی پیگیر موضوع آلایندگی صنایع نیروگاه، پتروشیمی و پالایشگاه هستند.

رشیدی آخرین اقدامات میدان آذربایجان را ایمن سازی وضعیت موجود میدان آذربایجان عنوان کرد و گفت: نورپردازی، آسفالت، گاردریل، اتصال جزایرها، بدنه‌سازی در دستور کار شهرداری قرار گرفته است و تا سال آینده ادامه خواهد شد.

وی در مورد پروژه‌های نیمه‌تمام نیز خاطرنشان کرد: در مورد پروژه‌های نیمه‌تمام، معیار عملکرد شهرداری، باید تسهیل زندگی مردم و کاهش هزینه‌های شهری و شهروندان باشد.

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورا در رابطه با پروژه تقاطع غیرهمسطح ارتش یادآور شد: شهرداری هر چه در توان دارد برای تقاطع ارتش گذاشته است ولی باید از مدیریت اجرایی سابق سوال کنیم که چرا به یک شرکتی که تا به امروز در تبریز هیچ پروژه‌ای اجرا نکرده است، ۳ پروژه بزرگ داده‌اید؟

وی افزود: آخرین خبر در مورد تقاطع غیرهمسطح ارتش این است که مقرر شده است قرارداد این پروژه ماده ۴۸  شود.

رشیدی با اشاره به پیشرفت فیزیکی پروژه‌های تقاطع غیرهمسطح شهری نیز گفت: در ۴ ماه اخیر، تقاطع غیرهمسطح ارتش ۱۰ درصد پیشرفت دارد و کلا به ۳۰ درصد رسیده است و  تقاطع غیرهمسطح شهید فروزنده هم ۲۶ درصد پیشرفت دارد که ۱۱ درصد آن برای ۴ماه اخیر است.

وی اضافه کرد: پل رسالت صفر درصد بود که در چهار ماه اخیر ۱۰ درصد شده است و یکی از پل‌های شهید فهمیده صفر درصد بود که در چهار ماه اخیر ۱۰ درصد پیشرفت داشته است. ‌

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورا  تأکید کرد: سازمان فناوری از ارکان اصلی توسعه شهر در دوره فعلی است و در پیگیری سیستم یکپارچه مدیریت شهری و راه اندازی سامانه شفافیت نقشی اساسی ایفا می‌کند.

وی درباره ایجاد مسیر دوچرخه‌سواری نیز گفت: شهر ما از نظر وسعت سطح معابر استاندارد است، منتها توزیع و مهندسی این معابر عادلانه نبوده و تبدیل به پارکینگ ماشین شده است.

وی ادامه داد: ایجاد مسیر دوچرخه‌سواری در حالی که ورود و خروج آن منقطع است، معنایی ندارد.

رشیدی با اشاره به آخرین وضعیت رمپ خروجی خیابان شهید رجایی به اتوبان پاسداران نیز گفت: رمپ خروجی خیابان شهید رجایی به اتوبان پاسداران در حال تکمیل و بازگشایی است که این طرح به نوعی بازآفرینی شهری بوده و ده‌ها ساخت و ساز غیرمجاز در آنجا تملک شده است.

وی افزود: در حوزه بازآفرینی شهری آخرین بار دولت ۹ میلیارد تومان در سال ۹۲ پرداخت کرده است و از آن روز به بعد هیچ پولی نداده و شهرداری بر اساس سهم خود عمل می‌کند.

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورا در رابطه با وضعیت اتوبوسرانی شهری نیز خاطرنشان کرد: ۶۸۰ هزار دستگاه خودرو در تبریز وجود دارد که  اتوبوسرانی به علت کرونا و بهسازی و نوسازی، ۴۵۰ دستگاه اتوبوس فعال در شهر دارد و این نمی‌تواند منشأ اصلی آلودگی هوای تبریز باشد.

وی افزود: اتوبوسرانی از جیب خود هزینه می‌کند تا کارکنان پتروشیمی را جابجا کند که این سرویس دهی را قطع خواهیم کرد.