جهاد به عشق ِ رضا/ ایجاد امید به زندگی در مناطق محروم به همت جهادگران
جهاد به عشق ِ رضا/ ایجاد امید به زندگی در مناطق محروم به همت جهادگران

جهادگران ۱۵ گروه جهادی در روستای حاجی کرد مراغه دور هم جمع شدند تا با نام آقا علی بن موسی الرضا دل‌های مشتاقان را به حریم رضوی گره زده و مشکلات همنوعان خود را برطرف کنند. به گزارش قلم پرس،از تبریز، معصومه درخشان– این روزها که برخی سلبریتی‌ها  به بهانه سیاه نمایی کشورمان و توهین […]



جهادگران ۱۵ گروه جهادی در روستای حاجی کرد مراغه دور هم جمع شدند تا با نام آقا علی بن موسی الرضا دل‌های مشتاقان را به حریم رضوی گره زده و مشکلات همنوعان خود را برطرف کنند.

به گزارش قلم پرس،از تبریز، معصومه درخشان– این روزها که برخی سلبریتی‌ها  به بهانه سیاه نمایی کشورمان و توهین به مقدسات در صدد هستند گرین کارت‌های خود را پررنگ‌تر کنند در گوشه دیگری از این کشور جهادگران گمنامی هم هستند که به عشق امام مهربانی‌ها آقا علی بن موسی الرضا دست به دست هم داده و گره از مشکلات همنوعان خود باز می‌کنند.

به مناسبت دهه کرامت ایران اسلامی متبرک به نام نامی حضرت معصومه(س) و امام رضا( ع) است و گروه‌های جهادی شهرستان مراغه نیز به عشق هشتمین خورشید آسمان  امامت و ولایت رزمایش ” شمس الشموس” را اجرا کردند. 

همزمان با میلاد امام رضا ( ع) روستای محروم “حاجی کرد” مراغه میزبان بیش از ۷۰ نفر از جهادگران بود که در قالب ۱۵ گروه جهادی جغرافیایی محور در این رزمایش شرکت داشتند.

 

 جهادگرانی که عشق امام خوبی‌ها را در دل دارند در اول صبح  زیارت عاشورا را با جان و دل زمزمه کرده و عطر سلام و صلوات در فضا می‌پیچد، عرض ارادت به حضرت سیدالشهدا سرآغاز کار جهادگران است. بعد از زیارت عاشورا و صرف صبحانه کار شروع می‌شود.

مهم‌ترین مشکلات روستای “حاجی کرد” از پیش رصد شده و کار جهادگران برای حل این مشکلات برنامه‌ریزی و طراحی شده است.تعدادی از جهادگران که کارهای عمرانی را بر عهده دارند کمر همت بسته‌اند تا پروژه‌های نیمه تمام را به اتمام برسانند‌.

ساخت سرویس بهداشتی و لوله‌کشی برای خانه محروم تحت پوشش کمیته امداد یکی از این پروژه‌های ناتمام بود که توسط گروه جهادی المهدی به اتمام رسید.

 

گروه جهادی حیدریون نیز در تعمیر و بازسازی سرویس بهداشتی مدرسه المهدی روستا مشارکت کرده و آن را تکمیل کردند.

در این رزمایش جهادی خانواده محرومی  هم دلش به حضور جهادگران گرم بود. بیش از ۱۰ سال بود که  از ساخت خانه این خانواده محروم گذشته بود ولی توان تکمیل آن را نداشتند، حالا گروه جهادی ” حاج قاسم سلیمانی” با تکمیل و دیوارکشی حیاط منزل این خانواده دل‌های آنها را شاد کرده و دعای خیر آنها بدرقه راه جهادگران شده است.

 

بسیجیان هنرمند هم که دستی در خوشنویسی دارند دیوار نگاری و خطاطی مدرسه المهدی را بر عهده گرفته و دیوارهای مدرسه را با  احادیثی از امام رضا( ع) مزین کردند. 

معلمان جهادی” متعلمان گمنام”  نیز نام آشنای دانش‌آموزان روستا بودند. همان‌ها که در ایام کرونا نیز چراغ کلاس درس دانش‌آموزان را روشن نگه داشته و با جان و دل برای بچه‌های روستا تدریس می‌کردند امروز هم آمده بودند تا دانش‌آموزان را در تقویت دروس و رفع اشکال یاری کنند.

 

 ۴۵ نفر دانش آموزان روستا در کلاس‌های تقویتی و آموزشی و رفع اشکال درسی شرکت کردند.البته همزمان با برگزاری کلاس‌های تقویتی آموزشی مسابقه تیراندازی با تفنگ بادی و فوتبال را برگزار کرده و به برندگان نیز جوایزی اهداء کردند.

تهیه و اهداء جهیزیه به خانواده‌های بی‌بضاعت که دختر عقد کرده داشتند توسط گروه جهادی ” زندگی سازان”،  ترویج سبک زندگی اسلامی، توزیع  بیش از ۲۰ بسته معیشتی توسط پنج گروه جهادی به ارزش تقریبی ۳۵ میلیون تومان،  آموزش‌های قرآنی توسط برای کودکان در قالب مهد قرآنی نیم روزه برای نونهالان روستا توسط گروه جهادی ام‌البنین  از دیگر اقدامات جهادگران در این روستای محروم و کم برخوردار بود.

در این رزمایش جهادی پزشکان جهادگر نیز سهم داشتند، تیم پزشکی بسیج جامعه پزشکی با ویزیت رایگان  مرهمی بر زخم‌ها و آلام اهالی روستا بودند.

بخش دیگری از این رزمایش جهادی به حضور مسوولان اختصاص داشت. مسوولانی  از فرمانداری، جهادکشاورزی، بنیاد مسکن،کمیته امداد، آموزش و پرورش در قالب میز خدمت حضور داشتند.
در این بخش روش‌ها و راهکارهایی از سوی مسوولان برای برطرف کردن برخی مسائل مطرح شد. به عنوان مثال  یکی از اهالی روستا با اظهار ناراحتی و تاسف به افرایش قیمت نهاده‌های دامی اعتراض کرد و گفت: افزایش بی‌رویه نهاده‌های دامی مرا به فروش دام مجبور کرده و  باعث  از دست دادن توان مالی خانواده شده است.

در پاسخ به این موضوع کارشناس اداره جهاد گفت: برای حمایت از دامداران کارت طلایی در نظر گرفته شده و دامداران سبک و سنگین با مراجعه به اداره جهاد و ثبت تعداد دام‌های خود می‌توانند  از این کارت طلایی که به صورت وام ۱۰ ساله است، استفاده کنند.

 

حضور خادمان حرم رضوی با هماهنگی گروه جهادی شهید سلیمانی در این رزمایش  حال و هوای دیگری به فضای روستا بخشیده بود.خادمان حریم خورشید هشتم حضرت امام رضا علیه السلام در رزمایشی که به نام امام رئوف مزین شده بود در نماز ظهر و عصر در مسجد روستا حضور داشتند.

 اجرای برنامه های معنوی با حضور پرچم و خادمان حرم رضوی در این روستا معنویت‌ خاصی در بین اهالی روستا و جهادگران ایجاد کرده بود.

دیدار از مادر شهید عبدی اولین فرمانده پایگاه برادران روستا  یکی دیگر از برنامه‌هایی بود که جهادگران با حضور در منزل مادر شهید بر عهد و پیمان  خود با شهدا تاکید کردند. 

 

بخش دیگری از فعالیت‌های جهادگران برگزاری کلاس‌های  آموزشی برای بانوان بود. آموزش کشت زعفران و آموزش ایمنی شغلی کشاورزی برای بانوان توسط گروه جهادی صدیقه کبری برگزار شد. در این کلاس آموزشی مباحثی در زمینه ایمنی شغلی مطرح شد. 

با توجه به نقش دوگانه زنان روستایی در خانواده و اقتصاد، نگرانی‌های زیادی در خصوص مشکلات ایمنی و بهداشت شغلی زنان وجود دارد. 

محیط کار کشاورزی همانند سایر فعالیت‌های تولیدی و صنعتی  با عوامل زیان‌آور زیادی مواجه است  که سلامت شاغلان این بخش را به خطر می‌اندازد.

وجود آسیب‌های شغلی کشاورزی و نبود بیمه مناسب برای شاغلان بخش کشاورزی، متخصصان بهداشت کار را ناگزیر می‌سازد تا بخش عظیمی از این چالش را از طریق ارتقای فرهنگ بهداشت و ایمنی کشاورزان حل کنند. 

با وجود اینکه موضوع ایمنی و سلامت کشاورزان در کشور ایران از اهمیت فراوانی برخوردار است اما متاسفانه عملیات اجرایی و اموزشی انگشت شماری در کشور به این امر مهم پرداخته است. در این زمینه با توجه به اینکه شهرستان مراغه به عنوان قطب کشاورزی در کشور و منطقه مطرح است داشتن کشاورزان سالم و محصولات سالم از اهمیت بسزایی برخوردار است. چنین موقعیتی ایجاب می‌کند تا به اموزش ایمنی شغلی و حرفه‌ای کشاورزان و روستاییان جایگاه ویژه‌ای اختصاص داده شود.

به علت اهمیت موضوع ایمنی کار گروه جهادی حوزه صدیقه کبری در رزمایش  جهادی شمس الشموس بخشی از پتانسیل رزمایش جهادی را به اموزش ایمنی شغلی به بانوان روستای حاجی کرد اختصاص داد.

در این اردوی جهادی، آموزش‌های ایمنی شغلی توسط خانم دکتر حلیمه رزمی، متخصص ترویج و آموزش کشاورزی، به ۴۳ نفر از بانوان روستا ارائه شد.

جهادگران ۱۵ گروه جهادی در روستای حاجی کرد مراغه دور هم جمع شدند تا با نام آقا علی بن موسی‌الرضا دل‌های مشتاقان را به حرم رضوی گره زده و عاقبت به خیری را برای خود طلب کنند.

انتهای پیام/ ۶۰۰۲۰/ی