جمع‌آوری هزار تن زباله از سطح شهر تبریز به‌‎صورت روزانه
جمع‌آوری هزار تن زباله از سطح شهر تبریز به‌‎صورت روزانه
معاون خدمات شهری و اجرایی شهرداری تبریز گفت: روزانه در حدود یک‌هزار تن زباله از سطح شهر تبریز توسط نیروهای خدوم خدمات شهری جمع‌آوری می‌شود که از این میزان ۱۴۷ تن به صورت دستی و ۸۵۰ تن به حالت مکانیزه انجام می‌شود.

به گزارش قلم پرس، محمدرضا قربانیان در جلسه علنی امروز شورای اسلامی شهر تبریز اظهار کرد: این معاونت بالغ بر ۶۰ وظیفه خدماتی و اجرایی دارد. بنیان اولیه شهرداری‌ها با عنوان بلدیه در ابتدا جهت جمع‌آوری زباله و خدمات شهری پایه‌گذاری شد اما به مرور زمان و مدرنیته شدن شهرها، وظایف اصلی شهرداری تغییر یافت و در کنار خدمات، امور دیگر نیز اضافه شد که گاها باعث کم‌توجهی به حوزه خدمات شد.

وی ادامه داد: از سال ۶۴، بودجه‌ای که در اختیار شهرداری‌ها قرار می‌گرفت قطع شد و شهرداری‌ها را ملزم به کسب درآمد ‌کرد که نتیجه آن امروزه، ایجاد آپارتمان‌های چندین طبقه و بتن‌شهری تبریز است.

قربانیان با بیان اینکه معاونت خدمات از بدو تولد تا فوت افراد، با شهروندان ارتباط دارد، افزود: معاونت نظارت کافی بر تمام حوزه‌های خدماتی شهرداری دارد. مدیریت تنطیف، لکه‌گیری، ساماندهی سگ‌های بلاصاحب، مدیریت روان‌آب‌ها و برنامه‌ریزی‌هایی برای کاهش آلایندگی‌های محیط زیست از اهم این موارد است که جز فعالیت‌های روزانه معاونت خدمات شهری است.

معاون خدمات شهری با اشاره به تهدیداتی که جان نیروهای خدمات شهری را حین انجام وظیفه به خطر می‌اندازد، تصریح کرد: در طول سالیانی که در جلسات شورا حضور داشتیم، به نکات خوبی اشاره می‌شود که هدف کاهش آسیب‌پذیری کارکنان تنظیف است. تا زمانی که سیستم خدمات به‌صورت کامل مکانیزه نشود، ما شاهد این آسیب‌پذیری خواهیم بود و باید تمام تلاش خود را جهت مکانیزه کامل امور تنظیف در سطح شهر انجام دهیم.

قربانیان گفت: هم‌اکنون تعداد ۱۷۲۴ نفر پاکبان در این مجموعه جهت داشتن شهری تمیز و پاکیزه انجام فعالیت می‌کنند که از این تعداد ۶۶۸ نفر در جمع‌آوری زباله و بقیه در رفت و روب مشغول فعالیت هستند.

وی با اشاره به لزوم افزایش تجهیزات زمستان این معاونت جهت ساماندهی هرگونه بارش تصریح کرد: معاونت خدمات در مجموع هفت دستگاه گریدر، ۱۶ دستگاه لودر، ۱۰ دستگاه بیل بکهو و ۱۷ دستگاه نمک‌پاش مکانیزه در دسترس دارد که این مقدار برای شهری به وسعت تبریز چندان مناسب نیست و باید برای جبران و تهیه دستگاه به تعداد کافی تلاش کنیم.

قربانیان با بیان اینکه استفاده از محلول‌پاش جهت استفاده در مواقع بارش برف ۶۰ درصد مصرف نمک را کاهش می‌دهد، گفت: ۱۳۸ دستگاه تانکر محلول‌پاش آماده و در تحویل پیمانکاران است تا در مواقع نیاز استفاده شود.

معاون خدمات شهری با تاکید بر اینکه تجهیزات این معاونت که جزو معاونت‌های حساس شهرداری است، باید تکمیل باشد، افزود: در بحث ماشین‌آلات، که شهر ما زلزله‌خیز است و گسل‌های جوانی وجودی دارد (گسل شهر تبریز جزو جوان‌ترین گسل‌های دنیا است) باید طوری برنامه‌ریزی کنیم که برای مواقع بحرانی مثل زلزله مشکل تجهیزات نداشته باشیم.

وی بیان کرد: طبق دستورالعمل اجرایی وزارت کشور، دستگاه‌هایی نظیر شهرداری، فرمانداری، نیروی انتظامی، سلامت و بهداشت و پلیس راهور، همه مکلف به جمع‌آوری سد معبر هستند که کل مراحل این امر تنها توسط شهرداری انجام می‌گیرد و گاها با وجود انجام وظیفه نیروهای خدماتی در این راستا با اعتراض و عکس‌العمل منفی رسانه‌ها روبه‌رو می‌شویم.

معاون خدمات شهری و اجرای شهرداری تبریز با اشاره به لزوم ساماندهی حقوق دریافتی نیروهای شاغل در این معاونت و مرتفع کردن مشکلات معیشتی این قشر زحمتکش تصریح کرد: اخیرا برابر تأیید شورای اسلامی شهر و حکم شهردار خزانه متمرکز اجرایی شد. اکنون می‌توان به صورت اصولی از خزانه متمرکز بودجه اخذ و به صورت همسان و عادلانه وسایل ضروری و نیازهای اساسی را تامین کرد.

قربانیان در پایان پیگیری تجهیزات ماشین‌آلات، شیرابه‌های سوخت زباله، بحث بازارچه‌های محلی، خرید تجهیزات آتش‌نشانی، مکان‌یابی وادی رحمت و کارخانه زباله‌سوز را از اهم برنامه‌های پیش روی این معاونت دانست.