جشنواره ملی چیلله گجه سی‌‌ در تبریز برگزار شد
جشنواره ملی چیلله گجه سی‌‌ در تبریز برگزار شد

به گزارش قلم پرس از تبریز، جشنواره انقلاب زمستانی شب چله با حضور ‌امیری خراسانی رئیس فدراسیون ورزش روستایی و بازیهای بومی کشور،‌ بهتاج مدیرکل ورزش و جوانان آذربایجان‌شرقی، حاجی محمدی رئیس هیأت آذربایجان‌شرقی و رئیس هیأت‌های منطقه یک کشور ‌در سالن شهید صمد اقدمی تبریز برگزار شد.. گروه‌های آیینی و بومی محلی از ۲۱ […]

به گزارش قلم پرس از تبریز، جشنواره انقلاب زمستانی شب چله با حضور ‌امیری خراسانی رئیس فدراسیون ورزش روستایی و بازیهای بومی کشور،‌ بهتاج مدیرکل ورزش و جوانان آذربایجان‌شرقی، حاجی محمدی رئیس هیأت آذربایجان‌شرقی و رئیس هیأت‌های منطقه یک کشور ‌در سالن شهید صمد اقدمی تبریز برگزار شد..

گروه‌های آیینی و بومی محلی از ۲۱ شهرستان استان آذربایجان‌شرقی و ۹ استان دیگر در این جشنواره شرکت کرده و غرفه‌های خود را که نشانگر آداب‌، رسوم و سنن منطقه خودشان بود در معرض عموم دیگر شرکت کنندگان قرار دادند.

نمایندگان استان‌های خراسان رضوی، قزوین، زنجان، اردبیل، خراسان‌شمالی، گیلان، قم، مازندران و آذربایجان‌شرقی در قالب ۲۹ غرفه علاوه بر نشان دادن اقلام سفره شب چله به اجرای موسیقی فولکولور منطقه خود و نقالی، داستان خوانی، بایاتی‌خوانی پرداختند.

‌امیری در آیین افتتاحیه این جشنواره گفت: با برگزاری چنین جشنواره‌هایی اتفاقات خوبی رقم می‌خورد و ما می‌توانیم آیین کهن و بومی محلی خود را که با ظهور مدرنیته و زندگی دیجیتال به فراموشی سپرده شده، احیا کرده و در حفظ آن بکوشیم.

وی گفت: همه جا صحبت از فرهنگ و جایگاه آن زده می‌شود و در گوش‌مان است منتها فدراسیون ورزش روستایی و بازیهای بومی محلی در خصوص حفظ فرهنگ‌های ملی و مذهبی در حوزه ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی و پیوست‌های فرهنگی آن تلاش بسیاری بکار بسته و امیدوارم ثمرات آن را به زودی شاهد باشیم.

رئیس فدراسیون ادامه داد: مورد انتظار است که همین برنامه در استان‌های دیگر هم اجرا شود چون در زندگی جدید که درگیر سبک زندگی دیجیتالی و ماشینی شده لزوم توجه به سبک زدگی سالم ایرانی که در آداب و رسوم مان مشهود است، بسیار به چشم می خورد.

احمد حاجی‌محمدی رئیس هیأت ورزش روستایی و بازیهای بومی محلی استان آذربایجان‌شرقی گفت: از رئیس‌ فدراسیون، مدیرکل‌ ورزش و جوانان استان و رئیس‌ شهرستان تبریز جهت مساعدت خوبی که برای برگزاری این جشنواره داشتند، تشکر می کنم.

او ادامه داد: امروز در یک فضای شاد و آمیخته با فرهنگ کهن کشور اسلامی‌مان، جشنواره ای را برگزار کردیم که یکی از نمادهای فرهنگ میهن‌مان است و آن هم شب یلدا یا شب چله است که نمایانگر آیین و سنن مناطق مختلف است.

‌ کاظمی پور معاون توسعه ورزش بانوان وزارت ورزش و جوانان و دکتر بهتاج مدیر کل ورزش و جوانان استان نیز از محل جشنواره و غرفه های برپا شده بازدید کردند.

معاون توسعه ورزش بانوان وزارت ورزش و جوانان ضمن همکلامی با چند تن از سرپرستان گروه‌های حاضر در این جشنواره از دغدغه‌ها و مسائل حوزه ورزش روستایی و بازهای بومی محلی مطلع شد.

انتهای پیام/۶۰۰۱۷