تولید محصولات فناورانه توسط محققان بسیج اساتید / تولید ۲ محصول تحریمی
تولید محصولات فناورانه توسط محققان بسیج اساتید / تولید ۲ محصول تحریمی

به  گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، جلال شیری معاون علمی و پژوهشی سازمان بسیج اساتید آذربایجان شرقی امروز در جمع خبرنگاران از تولید محصولات فناورانه توسط نخبگان سازمان بسیج اساتید خبر داد و گفت: رویکرد سازمان بسیج اساتید رویکرد مسئله محوری است و در این راستا نخبگان بسیج اساتید در دو موضوع کلان ورود پیدا […]

به  گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، جلال شیری معاون علمی و پژوهشی سازمان بسیج اساتید آذربایجان شرقی امروز در جمع خبرنگاران از تولید محصولات فناورانه توسط نخبگان سازمان بسیج اساتید خبر داد و گفت: رویکرد سازمان بسیج اساتید رویکرد مسئله محوری است و در این راستا نخبگان بسیج اساتید در دو موضوع کلان ورود پیدا کرده اند.

وی افزود: یکی از این موضوعات در زمینه زیست محیطی بوده و موضوع دوم تولید دو محصول فناورانه در زمینه شوینده ها است که توانسته اند آن را با فناوری بومی تولید کنند.

شیری ادامه داد: محققان بسیج اساتید موفق شده اند در حیطه تولید دو ماده شوینده دستاوردهای موفقیت آمیزی داشته باشند که تولیدات آنها به جشنواره کشوری ارسال شده است. این تولیدات موادی هستند که به خاطر تحریم ها مواد اولیه برای ساخت آن وجود نداشت. حالا با تلاش محققان این مواد شوینده تولید شده که قابل رقابت با نمونه خارجی بوده و صرفه جویی ارزی به دنبال دارد و قیمت تمام شده برای مصرف کننده نیز به مراتب پایین تر ار نمونه های مشابه خارجی است. و این مواد شوینده در داخل و خارج از کشور به تائید نهادهای مربوطه رسیده است.

شیری در مورد طرح دوم نیز خاطرنشان کرد: طرح بعدی در مورد کیفیت آب های سطحی مخصصوصا آب های مرزی است که محققان دانشگاهی به این موضوع ورود کردند تا این موضوع حل شود و از طریق سازمان بسیج اساتید به یک مطالبه تبدیل شود.

وی ادامه داد: همچنین بررسی کیفیت آب های زیرزمینی و خاک هایی که دارای فعالیت معدنی است. بررسی کیفیت این موارد به صورت جدی در دستور کار قرار دارد تا به سلامت محیط زیست کمک کنیم.

متاسفانه بسیاری از طرح های پژوهشی در دانشگاه به ثروت تبدیل نمی شود

شیری با اشاره به اینکه متاسفانه بسیاری از طرح های پژوهشی در دانشگاه به ثروت تبدیل نمی شود خاطرنشان ‌کرد: مقام معظم رهبری علم را به علم نافع تعبیر کردند، علمی که در جهت تعالی انسان باشد، علم نافع باید کشور را به استقلال و بی نیازی برساند.باید علمی در دانشگاه تولید شود که به ارتقای کیفیت محصول تولیدی در واحد صنعتی بیانجامد. باید از تولید داخل با افزایش کیفیت آن حمایت کرد.ارتقای کیفی یک محصول یک پیش شرط دارد و آن  این است که واحد تحقیق و توسعه فعالیت درستی داشته باشد.

وی ادامه داد: در اینکه چرا علم به ثروت تبدیل نمی شود مطالعات تحقیقی صورت گرفته و دلائل مختلفی بیان گردید. اول اینکه طرح هایی در دانشگاه ها اجرا می شود که در اولویت مسائل کشور نیست. دوم اینکه با کمال تاسف طرح های تحقیقاتی توسط افراد غیر متخصص اجرا می شود. یعنی ساختار ارائه طرح ها رعایت نمی شود. موضوع سوم هم این است که عملکرد جزیره ای بین دانشگاه و صنعت وجود دارد. در حالی که باید دانشگاه نیاز صنعت را بداند و صنعت نیز از رویکردها و طرح های دانشگاهی اطلاع داشته باشد مطلب چهارم هم این است که متاسفانه روحیه دلسردی در فضای نخبگانی توسط برخی افراد به صورت دانسته یا ندانسته ترویج می شود.عده ای روحیه دلسردی را رواج کرده و نخبگان دانشگاهی را برای رفتن از کشور ترغیب و تشویق می کنند در حالی که این قابل قبول نیست.

معاون علمی و پژوهشی سازمان بسیج اساتید آذربایجان شرقی با بیان رویکردهای این سازمان افزود: بسیج اساتید به عنوان یک قشر تخصصی بسیج در موضوعات مختلف صاحب نظر است، جنبه علمی و پژوهشی ر این قشر تخصصی جلوه خاصی دارد و یکی از اساسی ترین رسالت های ما تقویت موضوع مسئله محوری و پیامد محوری است. برای رسیدن به این هدف اقداماتی شروع شده و اقداماتی نیز پیش رو داریم.

عضو هیات علمی دانشگاه تبریز در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اظهارداشت: سازمان بسیج اساتید به صورت مصداقی وارد موضوع نشده بلکه به صورت یک قشر تخصصی مطالبات عامه مردم را احصاء کرده و طی یک فرآیند سیاست پژوهشی به عنوان مطالبه گری در اختیار نامزدهای ریاست جمهوری و حتی نامزد پیروز انتخابات قرار می دهد.

وی افزود: همچنین سازمان بسیج اساتید در زمینه جلب و افزایش  مشارکت و آگاه سازی عمومی و تبیین نقش حضور مردم در انتخابات همکاری خوبی با صدا و سیمای مرکز آذربایجان شرقی داشته و کرسی های نقد و نظر را در این راستا برگزار می کند.

انتهای پیام/۶۰۰۲۰