توجه ویژه به بهبود فضای کسب و کار و ارتقای ۱۰ پله‌ای تا پایان سال
توجه ویژه به بهبود فضای کسب و کار و ارتقای ۱۰ پله‌ای تا پایان سال

معاون امور اقتصادی استانداری آذربایجان‌شرقی با اشاره به اهمیت بهبود فضای کسب و کار در استان و اهمیت این موضوع از نظر وزارتخانه، گفت: تلاش می‌کنیم تا پایان سال ارتقاء ۱۰ پله‌ای بین استان‌های دیگر در بهبود فضای کسب و کار را داشته باشیم. به گزارش قلم پرس به نقل از خبرگزاری فارس از تبریز، […]

معاون امور اقتصادی استانداری آذربایجان‌شرقی با اشاره به اهمیت بهبود فضای کسب و کار در استان و اهمیت این موضوع از نظر وزارتخانه، گفت: تلاش می‌کنیم تا پایان سال ارتقاء ۱۰ پله‌ای بین استان‌های دیگر در بهبود فضای کسب و کار را داشته باشیم.

به گزارش قلم پرس به نقل از خبرگزاری فارس از تبریز، علی جهانگیری پیش از ظهر امروز در مراسم تکریم و معارفه مدیرکل اداره امور اقتصاد و دارایی و مدیرکل گمرک تبریز در سالن اجتماع سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اظهار کرد: در چندین دهه گذشته اقتصاددانی به نام “شومپیتر” عوامل اصلی اقتصادی را کارآفرینی معرفی کرد که بعد از چندین دهه عوامل دیگر مهمی نیز اعلام شد ولی همچنان امروزه ادبیات اقتصادی به کارآفرینی برگشته است و صاحبان‌نظران روی آن تاکید ویژه دارند.

وی با بیان اینکه منظور از کارآفرینان، کارمندان یا مسوولان و مدیران بخش خصوصی نیست، گفت: استان ما از جمله استان‌هایی است که سابقه زیادی در صنعت و اقتصاد دارد و یکی از استان‌هایی است که وزن بخش خصوصی در اقتصاد آن بسیار بالاست، البته معروفیت استان بیشتر به دلیل برندهای بخش خصوصی است.

معاون امور اقتصادی استانداری آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه وظیفه استان کمک و فراهم‌آوری بستر مناسب برای کارآفرینان است، افزود: کارآفرینان دارای ویژگی فعالیت و خدمت خالصانه به مردم هستند ولی در مقابل وظیفه مسوولان ذی‌ربط و مدیران دولتی ایجاد عوامل موثر برای فضای کسب و کار است.

وی متذکر شد: استان مصمم است تا برحسب قانون، بهبود فضای کسب و کار ایجاد کند و از این‌رو هسته کلیدی سند تدبیر استان بر این مبنا تعریف شده تا به طور خاص به فضای کسب و کار توجه ویژه شود.

جهانگیری با تاکید به اینکه در این دولت بیش از پیش مصمم به بهبود فضای کسب و کار هستیم، تصریح کرد: از وزارت امور اقتصادی می‌خواهیم تا برای تحقق بهبود فضای کسب و کار، سند تدبیر و هسته کلیدی به اداره‌کل واگذار شده و پیگیری جدی شود ضمن آنکه مدیرکل جدید نیز این موضوع را در اولویت قرار دهد.

وی خاطرنشان کرد: در برنانه ششم توسعه مبنا بر این است که هر سال رتبه اقتصاد کشور ۱۰ پله ارتقا یابد و در استان نیز این تصمیم اتخاذ شده که  تا پایان سال فضای کسب و کار استان بیش از ۱۰ پله بین استان‌های دیگر رشد ملموس پیدا کند.

معاون امور اقتصادی استانداری آذربایجان‌شرقی متذکر شد: از جمله مباحث مرتبط با وزارتخانه، موضوع صادرات است به طوریکه استان آذربایجان‌شرقی نسبت به وضعیت جمعیتی خود، سال گذشته ۲/۴ میلیارد دلار  صادرات داشته و تلاش می‌کنیم تا این رقم  را امسال به بیش از ۳ میلیارد دلار برسانیم که بخشی از این امر مرتبط با گمرک است.

وی با تاکید به اینکه وزارت اقتصاد و دارایی سامانه پنجره و سامانه‌های دیگر همچنین مراکز خدمات سرمایه سامانه ایجاد و راه‌اندازی کرده است، تصریح کرد: این سامانه‌ها به تنهایی کافی نیستند بلکه باید تولیدکنندگان بهبود فضای کسب و کار را به عینه لمس کنند.