تناقض در رفتار و گفتار مقامات عربستان سعودی نسبت به پذیرش حجاج ایرانی
تناقض در رفتار و گفتار مقامات عربستان سعودی نسبت به پذیرش حجاج ایرانی

شاهد یک تناقض در رفتار و گفتار مقامات عربستان سعودی نسبت به موضوع پذیرش حجاج ایرانی هستیم که امیدوارم بزودی برطرف شود و چنانچه در تحقق آن جدی هستند اقدامات عملی را نیز بموقع انجام دهند. رئیس سازمان حج و زیارت ضمن توضیح در مورد تمهیدات انجام شده جهت برگزاری حج سال ۹۵ اعلام کرد: […]

شاهد یک تناقض در رفتار و گفتار مقامات عربستان سعودی نسبت به موضوع پذیرش حجاج ایرانی هستیم که امیدوارم بزودی برطرف شود و چنانچه در تحقق آن جدی هستند اقدامات عملی را نیز بموقع انجام دهند.

رئیس سازمان حج و زیارت ضمن توضیح در مورد تمهیدات انجام شده جهت برگزاری حج سال ۹۵ اعلام کرد: قطعاً در نشست با مسئولین ذیربط عربستان نحوه تأمین و تضمین امنیت حجاج نیز گفتگو خواهد شد.

سعید اوحدی در خصوص مقدمات حج سال جاری با تأکید بر واجب شرعی بودن حج تمتع برای افراد مستطیع و وظیفه حاکمیت در این زمینه احقاق این حق مردم گفت: ما بعنوان سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری در راستای بسترسازی سفر حج، اولویت های تشرف سال جاری تا ۲۵ خرداد ۸۵ فراخوان و متقاضیان را برای افتتاح حساب به نام خودشان بابت هزینه حج با پرداخت ۵ میلیون تومان و با یک سود متعارف دعوت کردیم.

وی در ادامه تأکید کرد: البته قبل از تفاهم با عربستان و انجام ملاقات و مذاکره با وزیر حج آن کشور امکان قطعی کردن برنامه ها وجود ندارد. طبیعتاً تعیین هزینه سفر و انعقاد قراردادهای اسکان و هواپیمایی و غیره منوط به امضای توافقنامه اساسی با وزیر حج است، این در حالی است که سال گذشته در چنین شرایطی سازماندهی زائران اعزامی نیز تمام شده بود. در حال حاضر تنظیم برنامه منوط به توافقنامه با وزیر حج است.

رئیس سازمان حج و زیارت در تشریح هماهنگی های انجام شده برای تشکیل جلسه با وزیر حج اظهار داشت: ابتدا تاریخ این نشست را ۱۷ دیماه ۹۴ اعلام کردند اما چهار روز قبل از قطع رابطه سیاسی دو کشور تاریخ را به ۱۹ اسفند ۹۴ تغییر دادند و چند روز قبل از زمان سفر اعلام شد که ویزای هیات در کنسولگری یکی از کشورها آماده می باشد، ولی در وقت مقرر عدم هماهنگی بین وزارت خارجه عربستان و وزارت حج آن کشور را علت صادر نشدن ویزا برشمردند. امیدواریم با تلاش و همکاری دستگاه دیپلماسی تاریخ بعدی برای ملاقات تعیین شود.

همچنین وی، بازگشایی سفرهای عمره را منوط به تحقق خواسته منطقی جمهوری اسلامی مبنی بر مجازات خاطیان یکسال قبل فرودگاه جده دانست و اشاره کرد به اینکه هنوز خبری در مورد اجرای حکم صادره برای این دو مأمور بدست ما نرسیده است. دولت محترم هم مصوبه ای گذرانده که سفر عمره فعلاً تعلیق بماند بنابراین سازمان در زمینه راه اندازی عمره هیچ برنامه و تصمیمی ندارد.

اوحدی درباره پی گیری مسائل شهدای فاجعه منا تصریح کرد این حادثه بدلیل سوء تدبیر و کوتاهی دولت عربستان بعنوان مسئول تأمین امنیت زائران حرم امن الهی رخ داد و مقامات ذیربط عربستانی در جلسات متعدد و گفتگوهای قبل از قطع روابط، قائل به پرداخت دیه حادثه دیدگان و خانواده شهدا بودند. این موضع شفاهی مسئولین آنها بود که امیدواریم در عمل نیز شاهد استیفای حقوق زائران خود باشیم.

البته دستگاه دیپلماسی کشورمان با تفویض اختیار کامل که به معاونت کنسولی وزارت خارجه سپرده شد، انشاالله گام های موثری در این ارتباط خواهد داشت. علاوه بر این اطلاق عنوان شهید و … خانواده شهید اقدام مهمی بود که با همت و تدبیر ارگان های ذیربط به نتیجه رسید.