تلاش تاجیکستان برای جذب ۲٫۷ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی
تلاش تاجیکستان برای جذب ۲٫۷ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، تاجیکستان قصد دارد ظرف ۳ سال آینده میلادی بیش از ۲٫۷ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی جذب کند. در این مورد در پیش بینی شاخص های اصلی اقتصاد کلان تاجیکستان برای سال های ۲۰۲۱-۲۰۲۳ در نظر گرفته شده است. طبق این سند، رشد سالانه جذب سرمایه گذاری خارجی […]

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، تاجیکستان قصد دارد ظرف ۳ سال آینده میلادی بیش از ۲٫۷ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی جذب کند.

در این مورد در پیش بینی شاخص های اصلی اقتصاد کلان تاجیکستان برای سال های ۲۰۲۱-۲۰۲۳ در نظر گرفته شده است.

طبق این سند، رشد سالانه جذب سرمایه گذاری خارجی به طور متوسط ۲۰۰ میلیون دلار پیش بینی شده است.

در سال جاری میلادی سرمایه گذاری خارجی در اقتصاد ملی تاجیکستان در حجم ۷۷۴ میلیون دلار، سال ۲۰۲۲ میلادی ۹۲۴ میلیون دلار و در سال ۲۰۲۳ میلادی یک میلیارد و ۶۹ میلیون دلار پیش بینی شده است.

پیش از این کمیته دولتی سرمایه گذاری و مدیریت اموال دولتی تاجیکستان اعلام کرده بود که در سال ۲۰۲۰ به اقتصاد این کشور ۴۲۸ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی وارد شده که نسبت به سال ۲۰۱۹ میلادی ۵۳ درصد کم تر است.

آن موقع اظهار شده بود که بخش عمده سرمایه گذاری های خارجی در اقتصاد تاجیکستان با چین (بیش از ۱۵۰ میلیون دلار)، عربستان سعودی (۳۹ میلیون دلار) و فیلیپین (۳۸ میلیون دلار) مرتبط است.

بر اساس آمار کمیته دولتی سرمایه گذاری و مدیریت اموال دولتی تاجیکستان، در حال حاضر در قلمرو این کشور ۷۰ پروژه سرمایه گذاری به مبلغ بیش از ۳٫۵ میلیارد دلار در حال اجرا است.

حدود ۵۰ درصد ساختار این پروژه ها مربوط به وام، بیش از ۴۵ درصد کمک بلاعوض و مابقی سهم دولت تاجیکستان است.

انتهای پیام/.