تشییع پنج لاله دشت نینوای ایران در تبریز / سلفی با شهدای گمنام
تشییع پنج لاله دشت نینوای ایران در تبریز / سلفی با شهدای گمنام

امروز فضای شهر تبریز با رجعت پیکر پاک پنج حماسه آفرین میدان‌های نبرد معطر به عطر کربلای معلی گشت. به گزارش قلم پرس به نقل از خبرگزاری فارس، پیش از ظهر امروز مردم ولایت مدار و عاشورایی تبریز پنج لاله دشت نینوای ایران را همزمان با سالروز شهادت ششمین پیشوای مسلمانان جهان امام صادق‌(ع) بر دوش […]

امروز فضای شهر تبریز با رجعت پیکر پاک پنج حماسه آفرین میدان‌های نبرد معطر به عطر کربلای معلی گشت.

به گزارش قلم پرس به نقل از خبرگزاری فارس، پیش از ظهر امروز مردم ولایت مدار و عاشورایی تبریز پنج لاله دشت نینوای ایران را همزمان با سالروز شهادت ششمین پیشوای مسلمانان جهان امام صادق‌(ع) بر دوش گرفته و در حالی که بر پیمان قدیمی خود با شهیدانشان و ولایت تأکید داشتند، خونین‌بالان حرم علوی را از میدان شهدا تا میدان ساعت تشییع کردند.

امروز فضای شهر تبریز با رجعت پیکر پاک پنج حماسه آفرین میدان‌های نبرد معطر به عطر کربلای معلی گشت و حضور این حماسه آفرینان پس از سال‌ها دوری افتخار بزرگ بر امت هوشیار بود تا بار دیگر با یاد‌آوری حماسه و ایثار جانفشانی مردان بی‌ادعا در میدان‌های رزم با آرمان سرخ و عاشورایی این شهیدان در ادامه راه سرخشان تجدید بیعت و میثاق کنند.

 هنر واقعی رشادت مردان بزرگی است که با الهام از قیام حضرت سیدالشهدا و آموختن درس عزت و آزادگی، جاودانه‌ترین و اثر‌بخش‌ترین عصاره هنر را به شیفتگان طریق معرفت بخشیدند و بذر این شجره طیبه را با خون پاک خویش آبیاری کردند.

ناسپاسی است که راه این پارسایان راه حق و عارفان گمنام و راویان حدیث عشق را که هنرشان ایثار و فکرشان جهاد، معراج‌شان سنگر شهادت، نژادشان از قبیله محرومان، شعارشان لا اله الا الله و پرچمشان نصر من‌الله است را فراموش کنیم.

در مراسم تشییع این شهیدان که آیت‌الله محسن مجتهد شبستری، نماینده ولی‌فقیه در استان آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز، اسماعیل جبارزاده استاندار آذربایجان شرقی، معاون سیاسی استاندار و فرماندهان سپاه عاشورا و ۲۱ حمزه آذربایجان روحانیت و مردم همیشه در صحنه تبریز حضور داشتند، پس از اقامه نماز توسط امام جمعه تبریز، پیکر پاک سرداران قبیله خورشید با حضور هزاران نفر از اقشار مختلف مردم و مسؤولان پس از تشییع از میدان شهدا تا میدان ساعت پیکر دو شهید ارتیش مرتضی اعلانی اسفنجانی و جعفر سلیمانی از شهدای ارتش جمهوری اسلامی ایران در معراج شهدا کنار همرزمانشان در وادی رحمت و پیکر سه شهید گمنام در پارک موزه دفاع مقدس شمیم پایداری به خاک سپرده شدند.

* آذربایجان‌شرقی مزین به مزار ۱۷۲ شهید گمنام است

عزت‌الله جعفری مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آذربایجان‌شرقی در حاشیه این مراسم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز از تشییع پیکر پنج شهید در تبریز و شهر آقکند میانه امروز همزمان با سالروز شهادت امام جعفرصادق(ع) خبر داد و گفت: امروز پنج شهید در تبریز و دو شهید گمنام در شهر آق‌کند میانه تشییع شدند.

وی افزود: از پنج شهید تبریز پیکرهای دو شهید شناسایی شده و مربوط به ارتش‌جمهوری اسلامی به نام‌های مرتضی اعلانی اسفنجانی و جعفر سلیمانی است.

جعفری گفت: مراسم شام غریبان سه شهید گمنام دوران دفاع مقدس روز شنبه ۹ مرداد بعد از اقامه نماز مغرب و عشا در مسجد کبود تبریز برگزار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: پیکرهای مطهر این پنج شهید گمنام از مناطق عملیاتی جزایر مجنون، شرق دجله، شرهانی و ام‌الصاص کشف شده‌اند.

جعفری اضافه کرد: با تدفین پیکرهای مطهر این پنج شهید گمنام دوران دفاع مقدس، استان آذربایجان شرقی مفتخر به وجود ۱۷۲ شهید گمنام دوران دفاع مقدس در ۴۳ نقطه خواهد بود.

وی با بیان اینکه عزت، اقتدار و پیشرفت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران مرهون مجاهدت‌ها و ایثارگری‌های شهدای والا مقام است، اظهار داشت: رزمندگان دلاور اسلام در دوران دفاع مقدس به ندای امام راحل لبیک گفتند و حماسه‌های عظیمی آفریدند و برخی از‌ آنان به مقام شهادت نائل آمدند حال وظیفه ماست که سرباز مخلص برای مقام عظمای ولایت بوده و ادامه دهنده راه حقیقی آن شهدای عظیم‌الشأن باشیم.

* حاشیه‌های مراسم تشییع

* مردم تبریز در این مراسم تشییع با نثار دسته‌های گل روی تابوت شهدا یاد و خاطر آنان را گرامی داشتند و تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید در خصوص شهدا و اجرای مداحی در این مراسم چشمگیر بود.

* تعداد زیادی از عکاسان و فیلمبرداران با حضور در جمعیت انبوه، با تهیه فیلم و عکس این بیعت دوباره با آرمان شهیدان را به تصویر کشیدند.

* برخی از تشییع‌کنندگان نیز دل نوشته‌های خود را روی پوشش تابوت می‌نوشتند و از شهدا تقاضای شفاعت در روز قیامت داشتند.

* تشییع شهدا در طول مراسم با همراهی مارش نظامی گروه موزیک لشکر ۳۱ عاشورا و ادای احترام همراه بود.

* تأکید شهدا بر حفظ حجاب بانوان و در کنار آن شعارهای مرگ بر ضد ولایت‌فقیه و مرگ آمریکا، حسین حسین شعار ماست شهادت افتخار ماست از جمله شعارهای مردم تبریز در این مراسم بود.

* در این مراسم یاد رزمندگان مدافعان و شهدای حرم بارها بارها توسط مداحان و مردم ولایت مدار گرامی داشته و تأکید شد امنیت و‌ آرامش ایران اسلامی امروز مدیون شهدا، رزمندگان و شهدای مدافع حرم است.

* گرفتن عکس‌های سلفی جوانان با تابوت‌های شهدا از نکاتی بود که توجه همگان را به خوب جلب می‌کرد که نسل جدید انقلاب به شهدای خود افتخار می‌کند و امنیت و آرامش این مرز و بوم را مدیون این شهدا می‌داند.