ترامپ: «پ.ک.ک» خطرناک تر از داعش است
ترامپ: «پ.ک.ک» خطرناک تر از داعش است
دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی با همتای ایتالیائی خود گفت سوریه وظیفه حمایت از کردها را دارد و اگر روسیه به دمشق کمک کند چه بهتر و این موضوع ارتباطی با آمریکا ندارد.

به گزارش قلم پرس به نقل از العالم ، «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در کنفرانس خبری مشترک با رئیس‌جمهور ایتالیا با بیان اینکه خجالت می‌کشد بگوید آمریکا در چند کشور حضور دارد گفت که قصد دارد نظامیان آمریکا را از جاهای دیگر غیر از سوریه هم خارج کند.

رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «می‌خواهم نظامیانمان را از جاهای دیگر [غیر از سوریه] هم خارج کنم. این مسئله از لحاظ قانونی و دیپلماتیک نیازمند زمان است. ما در کشورهای بسیار زیادی حضور داریم. خجالت می‌کشم بگویم چند کشور. رقم دقیقش را می‌دانم ولی خجالت می‌کشم بگویم، چون بسیار احمقانه است.ما در کشورهایی حضور داریم و از آنها حراست می‌کنیم که حتی از ما خوششان نمی‌آید. آنها از ما سوءاستفاده می‌کنند.»

ترامپ درباره تجهیزات و نیروهایی که اخیراً آمریکا به عربستان سعودی اعزام کرده گفت: «عربستان سعودی هزینه‌های استقرار نیروهای ما در این کشور را تقبل کرده است. آنها کشور ثروتمندی هستند باید پول پرداخت کنند. کشورهای دیگر هم باید پرداخت کنند.»

رئیس جمهور آمریکا در بخش دیگری از این نشست خبری ضمن اشاره به اینکه ایران به اندازه آمریکا از داعش نفرت دارد خواستار آن شد که مسئولیت مبارزه با این گروه تروریستی به روسیه و کشورهای واقع در خود خاورمیانه (غرب آسیا) واگذار شود.

ترامپ گفت: «روسیه، ایران، سوریه و تا حد کمتری ترکیه همه به اندازه ما از داعش نفرت دارند. آنجا (خاورمیانه) بخشی از دنیای آنها است. ما ۷۰۰۰ مایل با آنجا فاصله داریم. من محور تبلیغاتم را بازگرداندن نظامیانمان به کشور قرار دادم، الان هم دارم همین کار را انجام می‌دهم.»

او دقایقی بعدتر در پاسخ به سوال یک خبرنگار دیگر باز هم این نظرات خودش را تکرار کرد. او گفت: «روسیه به اندازه آمریکا از داعش نفرت دارد. ایران از داعش نفرت دارد. منظورم این است ما برای خاطر روسیه بجنگیم؟ برای ایران بجنگیم؟»

وی اضافه کرد: «سوریه از داعش نفرت دارد و ما آنجا هستیم و داریم داعش را می‌کشیم. این را فراموش نکنید ما ۷۰۰۰ مایل از آنجا فاصله داریم.روسیه خیلی نزدیک‌تر است. ایران، درست همانجا است. ترکیه همانجا است.»

ترامپ به سوال یک خبرنگار مبنی بر اینکه آیا تصمیم «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه برای آغاز عملیات در سوریه او را شگفت‌زده کرده یا خیر، پاسخ منفی داد.

او در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا او به اردوغان برای آغاز عملیات در سوریه چراغ سبز نشان داده گفت: «من به او چراغ سبز نشان ندادم. این حرفی که شما می‌زنید انحراف‌امیز است. دقیقاً عکس چراغ سبز بود.»

وی در ادامه برای توضیح گفت که بعد از گفت‌وگوی تلفنی با اردوغان نامه‌ای به او نوشته که «بسیار شدیداللحن» بوده است. او گفت ممکن است این نامه به زودی منتشر شود.

رئیس‌جمهور آمریکا گفت که تحریم‌های شدیدی علیه ترکیه در راهند. او گفت که قصد دارد نیروهای آمریکایی را به کشور بازگردانده و به جنگ‌های بی‌پایان خاتمه دهد.

رئیس‌جمهور آمریکا در پاسخ به انتقادات «لیندسی گراهام»، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی از راهبرد او در سوریه گفت: «لیندسی گراهام دوست دارد هزار سال دیگر در خاورمیانه باقی بماند و با هزاران نظامی آمریکا بار جنگ‌های دیگران را به دوش بکشد. من می‌خواهم از خاورمیانه خارج شوم.»

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین گفت که «پ.ک.ک» از لحاظ اقدامات تروریستی «بدتر از داعش» است.

او گفت: «من وارد جنگ بین ترکیه و سوریه نخواهم شد. خصوصاً وقتی که… اگر کردها را در نظر بگیرید- یکبار دیگر می‌گویم با همه احترامی که برای آنها قائلم- آنها فرشته نیستند. اگر به پ.ک.ک نگاه کنید، داعش به پ.ک.ک احترام می‌گذارد، می‌دانید چرا؟ چون آنها سرسخت‌تر از داعش هستند.»

وی اضافه کرد: «ما داریم کردها را مثل فرشته‌ها نشان می‌دهیم. ما به کردها پول دادیم، پول‌های هنگفت. ثروت‌های عظیم در اختیارشان گذاشته‌ایم. می‌دانید چیست؟ فوق‌العاده است. آنها در کنار ما جنگیدند، اما کلی پول دادیم تا در کنارمان بجنگند.»

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی با همتای ایتالیائی خود گفت سوریه وظیفه حمایت از کردها را دارد و اگر روسیه به دمشق کمک کند چه بهتر و این موضوع ارتباطی با آمریکا ندارد.

کاخ سفید هفته گذشته بعد از گفت‌وگوی تلفنی ترامپ و «رجب طیب اردوغان» اعلام کرد که نیروهای آمریکایی از مناطق نزدیک به نوار مرزی سوریه و ترکیه عقب‌نشینی می‌کنند. بسیاری، این اقدام را چراغ سبز واشنگتن به آنکارا برای انجام عملیات علیه شبه‌نظامیان کرد در این مناطق تفسیر کرده‌اند.