تاسیس ۱۱۰۰ شرکت دانش بنیان در حوزه کشاورزی/ مشکل جدی در زمینه تامین علوفه
تاسیس ۱۱۰۰ شرکت دانش بنیان در حوزه کشاورزی/ مشکل جدی در زمینه تامین علوفه
معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: در حال حاضر در زمینه علوفه با مشکل جدی در کشور روبرو هستیم و می توانیم این گراس های کم آب بر را جایگزین علوفه های پر آب بر کنیم.

به گزارش قلم پرس،از تبریز، سیدمجتبی خیام نکویی امروز در نشستی در پژوهشکده بیوتکنولوژی صنایع غذایی تبریز که با حضور اکبر فتحی رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی برگزار شده بود با اشاره به اینکه صنایع غذایی رتبه اول درآمدزایی را در زیرشاخه های بیوتکنولوژی دارد، اظهار کرد: ما این انتظار را داشتیم که این مرکز در تبریز به قطب درآمدزایی تبدیل شود اما با وجود همه تلاش‌هایی که در این عرصه اتفاق افتاده است، نتوانسته‌ایم به این هدف برسیم.

وی ادامه داد: ما در مرحله تولید دانش و فناوری موفق هستیم اما نتوانسته‌ایم در این مرکز برای فناوری‌هایی که تولید شده است، مشتری پیدا کنیم.

خیام نکویی نیاز به تغییر رویه در پژوهشکده بیوتکنولوژی صنایع غذایی تبریز را ضروری دانست و افزود: امروز زمینه برای این تغییر رویه مهیاست چرا که شرکت‌های دانش بنیان، پارک‌های علم و فناوری، مراکز پژوهشی، مراکز رشد، پردیس‌ها و دهکده‌های فناوری همگی رشد کرده اند و ظرفیت قابل توجهی دارند.

وی ادامه داد: ظرفیت این مرکز باید در راستای اولویت‌های استان و حوزه سازمان جهادکشاورزی مدنظر قرار گیرد و معطوف به حل مسایل و چالش هایی شود که برای آن در بازار تقاضا وجود دارد.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی افزود: وقتی یک فناوری سالها در انتظار پیدا شدن مشتری می ماند، تازگی و بکر بودن خود را از دست می دهد و سوددهی لازم را نخواهد داشت.

خیام نکوئی با اشاره به توجه ویژه ریاست سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی به فعالیتهای فناورانه و مرکز تحقیقات کشاورزی گفت: این ارتباط عمیق و توجه ویژه باید منجر به تولید چند فناوری تحول آفرین در استان شود و در این مسیر می توانیم از ظرفیتهای فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران بزرگ استان مانند آقای ژائله استفاده کنیم و با ایجاد یک ارتباط عمیق بین سرمایه گذاران بخش خصوصی و پژوهشکده، زمینه توسعه فناورانه و کاری این مرکز را فراهم کنیم.

وی افزود: در جلسات کمیته راهبردی فناوری نانو ضروری است تمهیداتی اندیشیده شود تا فناوری های موجود هر چه سریعتر تجاری سازی شود و هزینه آن به صورت مشارکت در محصول برداشتی اخذ شود تا فناوری های تولیدی هر چه سریعتر وارد مرحله اجرا شوند و در این مرکز به دنبال فناوری های تقاضا محور برویم.

وی دستیابی به گونه های کم آب بر را یکی از اساسی ترین مباحث در زمینه اصلاح الگوی کشت دانست و افزود: ما مجموعه ای از گراس ها را در اختیار داریم که علاوه بر مناطق سردسیر، در بسیاری از نقاط کشور می تواند مورد استفاده قرار بگیرد و یک جایگزین مناسب برای علوفه باشد.

وی ادامه داد: ما در حال حاضر در زمینه علوفه با مشکل جدی در کشور روبرو هستیم و می توانیم این گراس های کم آب بر را جایگزین علوفه های پر آب بر کنیم.

وی همکاری و تعامل با بخش خصوصی را لازمه موفقیت دانست و با اشاره به ضرورت استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی گفت: مقام معظم رهبری از ما انتظار دارند تا پایان امسال حداقل یک هزار و ۱۰۰ شرکت دانش بنیان در حوزه کشاورزی تاسیس کنیم که توقع داریم با مساعدت رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی حداقل ۶۰ شرکت در این استان تاسیس شود.

خیام نکویی با تاکید بر سطح علمی قابل توجه پژوهشکده بیوتکنولوژی صنایع غذایی تبریز، تغییر رویه این مرکز را ضروری دانست و خاطر نشان کرد: اینکه یک دانش ۵ سال در انتظار مشتری باشد نشان می دهد که ما مسیر درستی را انتخاب نکرده‌ایم.

انتهای پیام/